איך אומרים את זה באנגלית? מה השם של השחקנית הזו? איפה אכלנו בנסיעה האחרונה לברצלונה? נו, זה עומד לי על קצה הלשון. ובכן, זה לא. במקרה הטוב זה קבור אי שם במוח שלכם, בחלק שאחראי על הזיכרונות, אבל ככל שנוקפות השנים הוא הופך להיות יותר ויותר עמוס ושחוק. ידעתם שחוויות שמשלבות חושים פיזיים כמו ראייה, ריח, מגע, טעם ושמיעה עם רגשות מסוגלות לגרום יותר קשרים בין אזורים שונים במוח ולגרום לנוירונים לתקשר יותר, ובכך לשפר באופן דרמטי את הזיכרון, לחזק את שאר התאים במוח ולגרום להם להיות חסינים יותר לאפקט ההזדקנות? הנה כמה תרגילים פשוטים שאפשר לעשות מפעם לפעם כדי לנער אבק מהמוח ולגרום לו לתפקד ביעילות רבה יותר.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

צחצחו שיניים עם היד הפחות דומיננטית

מחקרים הראו ששימוש בצד הנגדי של המוח יכול להרחיב את החלקים של קליפת המוח ששולטים ומעבדים מידע טקטילי מהיד. אז נסו לבצע את כל פעולת צחצוח השיניים באמצעות היד הפחות חזקה שלכם, הפוך מאיך שאתם רגילים – מהחזקת המברשת, דרך מריחת המשחה ועד הצחצוח עצמו.

A post shared by MarloomZ Birbs (@marloomzcreations) on

התקלחו בעיניים עצומות

נסו לא לפקוח עיניים בזמן המקלחת, וככל הנראה תרגישו שהידיים שלכם מבחינות במרקמים וטקסטורות על הגוף שאתם לא שמים אליהם לב בדרך כלל, וישלחו בהתאם מסרים למוח.

שנו את הרגלי הבוקר

מחקרים הראו שכשאנחנו מבצעים משהו בשגרה או על אוטומט, הפעילות המוחית הדרושה לכך נמצאת בירידה, ולכן חשוב מדי פעם לשנות את השגרה כדי לגרום לקליפת המוח להתעורר. נסו למשל להתלבש רק אחרי ארוחת הבוקר, לצאת עם הכלב במסלול חדש או להאזין לתחנת רדיו אחרת. גם צפייה בתוכנית ילדים עשויה לגרות את המוח מספיק בשביל להבחין בדברים שאנחנו לוקחים כמובנים מאליהם אבל נחקרים לעומק על ידי ילדים.

הפכו חפצים על פיהם

כשאנחנו מביטים בחפץ בצורתו הרגילה, החלק הוורבלי במוח מתייג אותו באופן אוטומטי ומפנה את תשומת הלב לדברים אחרים. אבל כשהחפץ הפוך, החלק הימני במוח נכנס לפעולה ומנסה לפרש את הצורה, הצבע והתמונה שנקלטת אצלו. נסו למשל להפוך תמונות על המקרר, את השעונים על השולחן או את לוח השנה.

A post shared by Katia Ghanty (@katiaghanty) on

שבו במקום אחר בשולחן

אצל רוב המשפחות יש מקומות קבועים ליד שולחן האוכל, אבל אם משנים אותם מפעם לפעם המוח רק מרוויח מכך שכן הוא נאלץ לפרש מחדש את מיקומכם בחדר ועם מי אתם משוחחים.

נסו ריחות חדשים

קישור של ריח עם פעולה מסוימת מסוגל לעורר מסלולים עצביים חדשים במערכת המוטורית. נסו למשל לקנות תמצית ריח לא מוכר ולהסניף אותה דבר ראשון על הבוקר ובמהלך כל שגרת ההתעוררות במשך שבוע שלם.

סעו במכונית עם חלון פתוח

ההיפוקמפוס באונה הרקתית הוא האזור במוח שמעבד זיכרונות, בייחוד כשהם מערבים ריחות, צלילים ומראות, ומרכיב מהן מפה מנטלית. נסו לזהות ריחות או צלילים חדשים בדרככם לעבודה כדי לספק למעברים חומר חדש לעבוד איתו. נסו גם ללכת ברגל חלק מהדרך.

A post shared by Alf, Don and Skipper (@coon_and_cat) on

שחקו עם מטבעות קטנים

נסו לזהות מה ערך המטבע שבכיס שלכם רק לפי חוש המישוש – המוח שלנו מסתמך בדרך כלל על עזרים ויזואליים כדי להבחין בין אובייקטים, אבל שימוש בחוש המגע יכול להגביר את הפעילות הקליפתית ולהוביל למגע חזק יותר בין תאי העצב.

שחקו "10 דברים שאפשר לעשות עם"

כשאנחנו מכריחים את המוח לחשוב על שימושים אלטרנטיביים לחפצים רגלים אנחנו למעשה מחזקים אותו. נסו לחשוב על עשרה דברים שאפשר לעשות עם נעליים למשל, או עיפרון, או צמיג רכב.

גלו דברים חדשים בסופרמרקט

עברו מדף מדף ובחנו אותו מלמעלה ועד למטה. אם יש מוצר שאתם לא מזהים קחו אותו, הביטו בו, קראו את רשימת הרכיבים וחשבו עליו קצת. הנה כבר שברתם את שגרת הקניות הקבועה שלכם, בלי לקנות כלום.

A post shared by Bianca (@bianca_irrasch) on

עוד ב-mako בריאות:

>> הטיפ הסודי של קים יעזור לכם לירידה במשקל
>> אחת ולתמיד: כמה כוסות קפה כדאי לשתות ביום?
>> "אם יובל לא היה מגיע בזמן לבי"ח, הוא היה מת"

עסקו בפעילות אמנותית

אמנות מסוגלת להפעיל את החלקים האמוציונליים והלא-ורבליים של קליפת המוח, וכשאנחנו יוצרים אמנות אנחנו שואבים מהחלקים במוח שמתעניינים בצורות, צבעים ומרקמים, ותהליך המחשבה שונה לחלוטין מהתהליכים הלוגיים והליניאריים שבהם אנחנו מתנסים רוב היום. נסו למשל לצייר דברים מופשטים כמו תחושות, עונות בשנה או אפילו אירועים אקטואליים.

צרו קשרים חברתיים במהלך היום

מחקרים מוכיחים שוב ושוב שלבידוד חברתי יש השפעה שלילית על יכולות קוגניטיביות. נסו ליצור אינטראקציות חברתיות עם אנשים במקום עם מכונות, כמו למשל קיוסק במקום מכונת שתייה, למלא דלק באמצעות נציג במקום בעמדה אוטומטית, וכן הלאה.

קראו בצורה שונה

כשאנחנו קוראים בקול רם או מאזינים למישהו אחר מקריא, אנחנו משתמשים במעברי מוח שונים לחלוטין מאשר כשאנחנו קוראים לעצמנו בשקט. נסו לקרוא בקול רם משהו לחבר או לבן זוג, והחליפו מפעם לפעם תפקידים כדי שתוכלו גם להאזין לו.

A post shared by Patas&Letras (@patasyletras) on

נסו מאכלים לא מוכרים

חוש הריח שלנו יכול להבחין בין מיליוני ריחות באמצעות קומבינציות ייחודיות של קולטנים באף. יש קשר ישיר בין המרכז האמוציונלי במוח שלנו לבין חוש הריח, כך שניחוחות חדשים עשויים לעורר רגשות בלתי צפויים וקישורים לא שגרתיים. נסו למשל לטעום מאכלים ממטבח שאתם לא רגילים אליו, או להתנסות בירקות שאתם לא מכירים, תבלינים שלא השתמשתם בהם בעבר וכן הלאה, ונסו גם מתכונים חדשים שלא ניסיתם בעבר.