העור הוא האיבר הגדול ביותר בגופנו. הוא מהווה מעטפת הגנה לגוף, מווסת טמפרטורה ומשמש כחלק מהמערכת החיסונית. לעור תפקידים רבים נוספים כמו ייצור ויטמין, ייצור זיעה המקררת את העור, ייצור חלב שמשמן את העור, וייצור מלנין על ידי תאים הקרויים מלנוציטים בתגובה לגירוי של אור. העור מורכב משתי שכבות עיקריות – האפידרמיס והדרמיס. המלנוציטים מצויים בשכבה העליונה יותר – האפידרמיס.

 >> הטעויות שגורמות לפיגמנטציה בפנים

מהי פיגמנטציה?

פיגמנטציה היא תוצאה של ייצור עודף של מלנין על ידי המלנוציטים. הסיבות לפיגמנטציה בעודף (היפרפיגמנטציה) קשורות לסוג עור (אנשים עם עור כהה ואסיאתים נוטים יותר להיפרפיגמנטציה), גיל, מצב הורמונלי ואולי החשוב ביותר – חשיפה לשמש. כדי לטפל בפיגמנטציה חשוב לאבחן את סוגה.

פיגמנטציה (צילום: Vladimir Gjorgiev shutterstock 

)
תמיד יש מה לעשות | צילום: Vladimir Gjorgiev shutterstock

מהם סוגי הפיגמנטציה?

פיגמנטציה הורמונלית: פיגמנטציה הקשורה להריון או נטילת גלולות, ומתבטאת בכתמים מעל לשפה העליונה, ללחיים ולמצח. ניתן לטפל בה באופן מתמשך על ידי תרופות והתאמת תכשיר המכיל מעכבי מלנין ותכשירים הגורמים לקילוף שטחי של האפידרמיס.

פיגמנטציה הקשורה להתבגרות העור וחשיפה ממושכת לשמש: בפיגמנטציה מסוג זה ניתן לטפל באמצעות מכשור רפואי מתקדם, בטכנולוגיות מתקדמות ופילינג המבוצע על ידי רופאים מומחים.

בחורה בשמש (צילום: unsplash)
היזהרו מהשמש | צילום: unsplash

האם יש פיגמנטציה בלתי ניתנת לטיפול?

פיגמנטציה ניתנת לטיפול. לא תמיד אפשר להעלימה באופן מוחלט, אבל תמיד אפשר להביא לשיפור משמעותי. חשוב לסייג, לפעמים תרופה מסוימת גורמת לפיגמנטציה ואי אפשר להפסיק את נטילת התרופה.

איך אפשר לשמור על העור מפיגמנטציה?

אין פיגמנטציה ללא חשיפה למקור אור. לפיכך, הימנעות מחשיפה לשמש הכרחית כדי להימנע מפיגמנטציה וכן לשמירת תוצאות של טיפולים נוגדי פיגמנטציה. מרחו קרם הגנה עם מקדם 30 ומעלה לפני כל יציאה מהבית, גם בימות החורף וגם אם זה רק עד לחניית הרכב, וחדשו את המריחה כל שעתיים בשהייה בשמש.

אילו טיפולים יכולים לסייע?

הטיפולים הקיימים כיום מגוונים: החל מטיפול תרופתי וכלה במכשור רפואי מתקדם של טכנולוגיות של לייזר, קרן אור וכדומה.

האם יש עונה לטיפולי פיגמנטציה?

בפיגמנטציה חשוב לטפל בכל עונות השנה, אם כי ישנם טיפולי פילינג שרצוי לבצע לפני הקיץ.

* ד"ר אסתי גביש היא רופאת עור ומומחית ברפואה פנימית, אסתטיקה ד"ר לוינגר