נשים בהיריון יודעות שעליהן להימנע לחלוטין משתיית אלכוהול כדי לא לגרום נזק לעובר, אך מה שפחות ידוע הוא שגם אוזני המן המכילים פרג עלולים להזיק להתפתחות העובר אם צורכים אותן בכמויות גדולות במהלך ההיריון. 

עקבו אחרינו בפייסבוק ותקבלו את כל הכתבות ישר לפיד >

מה מסוכן בפרג?

זרעי פרג, המתקבלים מצמח הנקרא פרג האופיום, משמשים להכנת מזון, ממש כמו באוזני המן ומאפינס. הצמח של פרג האופיום מכיל חומרים בשם אלקלואידים, המוכרים שבהם הם מורפין וקודאין, להם תכונות משככות כאב.

אומנם זרעי הפרג עצמם לא מכילים חומרים כמו מורפין וקודאין, אך הם עלולים להיות מזוהמים בחומרים אלה, כחלק מתהליך הקטיף. לכן, הרשות האירופית לבטיחות המזון בדקה בעשור האחרון קרוב ל-5,000 מזונות ב-10 מדינות שונות באירופה, ומצאה כמויות גדולות של מורפין וקודאין, גם מעבר לסף המותר, בחלק גדול של זרעי פרג.  

האם הכמויות בפרג מסוכנות לאישה בהיריון?
החשש הגדול הוא בעיקר מהמורפין, אשר חודר את השיליה. עובר אשר נחשף לכמויות גדולות של מורפין בזמן ההיריון (מתרופות למשל), עלול לפתח תסמונת בשם NAS, אשר מאופיינת בעיקר בתפקוד לקוי של מערכת העצבים ושל מערכת העיכול אצל הילוד. לרוב התסמונת חולפת לאחר מספר חודשים. בשנה שעברה דווח על אמא בארה"ב שצרכה על בסיס כמעט יומי, במשך כ-7 חודשים מהריונה, תה שהכינה בביתה מזרעי פרג, וילדה תינוק עם NAS.

האם אפשר להפחית את כמויות החומרים האלו בפרג?

יש לציין כי שטיפה, השרייה, חימום וטחינה מפחיתים את כמות המורפין והקודאין ב-25% עד 100%. אוזני המן עוברים אפייה, ולכן סביר להניח כי הכמות בפועל של חומרים אלו פוחתת משמעותית.

נכון להיום, לא ידוע מהו מינון המורפין והקודאין המוגדר כמסוכן בהיריון, כזה שעלול לפגוע בהתפתחות העובר. בנוסף, צריך לזכור שלא ניתן לדעת בוודאות האם זרעי הפרג מזוהמים ובאיזו כמות. מכאן המקום לנקוט במשנה זהירות ולנסות להימנע ככל הניתן ממזונות המכילים פרג. עם זאת, סביר להניח שאישה בהיריון שתצרוך 1-2 אוזני המן בפורים, לא תגרום לנזק לעובר.

אמיר וינוגרד, דיאטן קליני ובעל תואר שני בבריאות הציבור