אנחנו מזיעים כמעט 365 ימים בשנה - ועדיין, כמה אנחנו באמת יודעים על הזיעה שלנו? הנה כמה עובדות מפתיעות שמצאנו ששוברות לא מעט מיתוסים לגבי הנוזל המימי שאנחנו מפרישים מגופנו ונמנעים ממנו בכל מחיר. 

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

1. לזיעה אין ריח

אז איך זה שאנחנו מסריחים כשאנחנו מזיעים? המקור לריח זיעה הוא הבלוטות האפוקריניות שמייצרות חיידקים המפרקים את הזיעה שלנו לחומצות שומן בעלות ריח. "זיעה אפוקרינית כשלעצמה אינה בעלת ריח, אבל כשהחיידקים שבעור שלנו מתערבבים עם הפרשות אפוקריניות, זה יכול לייצר ריח לא נעים", מסבירה אדל חיימוביץ', רופאת עור כירורגית לאתר Health Line.

2. מאכלים חריפים מעוררים את בלוטות הזיעה

מזון חריף שמכיל קפסאיצין (תרכובת האחראית לטעם החריף של הפלפל), גורם למוח שלנו לחשוב שטמפרטורת הגוף עולה – מה שגורם לייצור זיעה. אך מאכלים חריפים הם לא המזון היחיד שיכול לעורר את בלוטות הזיעה שלכם. גם אלרגיות ורגישויות למזונות מסוימים יכולות לגרום להזעה בזמן אכילה. ישנם גם אנשים שחווים "הזעת בשר", מצב שיכול לקרות כשאוכלים הרבה בשר והגוף משקיע המון אנרגיה בפירוקו, מה שמוביל לעלייה בטמפרטורת הגוף ולהזעה.

3. אלכוהול גורם לגוף לחשוב שאנחנו מתאמנים

גם צריכת אלכוהול יכולה לגרום להזעה. על פי ד"ר חיימוביץ', אלכוהול יכול לגרום לעלייה בקצב הלב ולהתרחבות של כלי הדם – שני דברים שקורים גם בזמן פעילות גופנית. התגובה של הגוף לאלכוהול מתעתעת במוח שלנו וגורמת לו לחשוב שעליו להתקרר באמצעות הזעה. ולא, זה לא אומר ששתיית אלכוהול תרזה אתכם.

4. שום, בצל וכרוב גורמים לריח רע

האוכל שאתם אוכלים לא רק משפיע על ייצור הזיעה, אלא גם על ריח הזיעה. "מאחר שתוצרי לוואי של מזונות מסוימים מופרשים החוצה, הם מגיבים לחיידקים שעל העור שלנו וגורמים לריח לא נעים", מסבירה ד"ר חיימוביץ'. זה יכול לקרות עם מזונות המכילים רמות גבוהות של גופרית, כמו שום ובצל. גם תזונה המכילה ירקות ממשפחת המצליבים, כמו כרוב, ברוקולי וכרוב ניצנים יכולה לשנות את ריח הגוף שלכם, כיוון שהם מכילים גופרית.

שום (צילום: Marian Weyo, ShutterStock)
להיזהר מהאוכל שאתם אוכלים | צילום: Marian Weyo, ShutterStock

5. הזיעה שלכם מורכבת ברובה ממים

הרכב הזיעה שלכם תלוי בבלוטה שממנה הזיעה הופרשה. ישנם שני סוגים של בלוטות זיעה: בלוטות זיעה אקריניות, המייצרות את מרבית הזיעה בגוף. הן הפזורות בכל הגוף, אך נמצאות בעיקר בכפות הידיים, במצח ובבית השחי. ובלוטות זיעה אפוקריניות, הממוקמות בעיקר באזור בית השחי, המפשעות ואזור החזה. זיעה המופרשת מבלוטות אלו גורמת לריח גוף האופייני בהזעה, בעיקר בשל הימצאותם של חיידקים המפרקים את החומר האורגני שבזיעה.

6. אוכלים בשר? הריח שלכם פחות מושך

מחקר משנת 2006 הראה שריח הגוף של צמחונים מושך יותר את המין השני, בהשוואה לריח הגוף של אוכלי בשר. הניסוי כלל גברים ששמו פד בבית השחי שלהם במשך שבועיים, כאשר לאחר מכן 30 נשים הריחו את הפדים וקבעו אילו ריחות מושכים אותן יותר. מרבית הנשים קבעו כי גברים בתזונה צמחונית היו בעלי ריח מושך יותר, נעים יותר ופחות עז, בהשוואה לגברים אוכלי בשר. בדייט הבא אולי כדאי ללכת על מנה צמחונית.

יד לוקחת המבורגר (צילום: tom sodoge-unsplash)
לוותר על ההמבורגר בדייט ראשון | צילום: tom sodoge-unsplash
עוד ב-mako בריאות:
>> 7 חוקי ברזל: הבלוגרית חושפת את הכללים לבטן שטוחה
>> "לא שמתי לב שהילד הקטן שלי נחנק מול עיניי"
>> שבעה דברים שאתם חייבים לעשות אחרי סקס 

7. גברים לא מזיעים יותר מנשים

בעבר, היה נהוג לחשוב שגברים מזיעים יותר מנשים, אך מחקר משנת 2017 הוכיח שזה לא בהכרח נכון. המחקר מצא שלכמות הזיעה המורשת אין קשר למין האדם, אלא לגודל הגוף שלו.

8. ריח גוף מחמיר בגיל 50

זו עובדה ידועה שריח הגוף משתנה (והופך למסריח יותר) בגיל ההתבגרות. אבל כשרמות ההורמונים שלנו שוב משתנות בגיל הבלות, ריח הגוף שלנו עשוי להשתנות גם הוא. חוקרים בדקו את העניין ומצאו כי ריח שומני ולא נעים היה נפוץ בקרב אנשים בגיל 40 ומעלה.

9. אנטי-פרספירנט מונע זיעה, דאודורנט מסווה את הריח

ראית על המדף דאודורנט אנטי-פרספירנט ולא ידעתם מה זה אומר? אז מתברר שיש הבדל מהותי בין דאודורנט לדאודורנט אנטי-פרספירנט. דאודורנט רגיל רק מסווה את הריח של הזיעה ואילו אנטי-פרספירנט חוסם הפרשת זעה מהבלוטות, לרוב באמצעות אלומיניום. מדענים מסוימים טוענים כי אלומיניום גורם לסרטן, אך החברה האמריקנית לסרטן טוענת כי אין מספיק הוכחות מדעיות כדי לקבוע זאת.

דאודורנט (צילום: Shutterstock, מעריב לנוער)
מסווה את הריח ומונע הפרשת זיעה | צילום: Shutterstock, מעריב לנוער

10. מאיפה הכתמים הצהובים על החולצות?

מכירים את הכתמים הצהובים והמבאסים שנוצרים בחולצות באזור בית השחי? זיעה היא שקופה, לכן הסיבה לכתמים נובעת מתגובה כימית בין הזיעה לאנטי-פרספירנט או לחולצות. "אלומיניום, מרכיב פעיל באנטי-פרספירנטים רבים, מתערבב עם המלח בזיעה וגורם לכתמים צהובים", אומרת ד"ר חיימוביץ'.

11. קיימים אנשים בלי ריח מבית השחי

אמיתי לגמרי: קיים גן נדיר (בשם ABCC11) שיכול למנוע ריח לא נעים בבית השחי. ממחקר שנעשה ב-2013 עלה כי רק שני אחוזים מהנשים הבריטיות (שלקחו חלק בסקר), בעלות אותו גן. זה לא מנע מרוב הנשים להמשיך ולהשתמש בדאודורנט מדי יום. הגן קיים בעיקר בקרב אנשים ממזרח אסיה ולא קיים אצל אנשים לבנים או אצל אפריקאים.

12. לאושר יש ריח

לפי מחקר משנת 2015, אתם יכולים להפיק ריח מסוים שמעיד על אושר. אנשים אחרים יכולים לזהות את הריח הזה (כנראה שלא במודע), שיכול גם לעורר תחושת אושר גם בהם. זה אומר למעשה שלאושר יש ריח ושהוא בהחלט יכול לדבק. "במידה מסוימת, זיעת אושר היא קצת כמו חיוך – זה מידבק", אמר גאן סמין, החוקר הראשי.