בספטמבר האחרון הוזמן יונתן (שם בדוי) , תושב ראשון לציון כבן 27, לחתונת חברו הטוב שנערכה באולם אירועים במושב באזור גדרה. לטענתו, כאשר האווירה על רחבת הריקודים החלה להתלהט, הגביר התקליטן את עוצמת המוזיקה לרמה בלתי נסבלת, מה שהוביל חלק מהאורחים לגשת למארגנים ולבקש להנמיך את עוצמת הקול.

עם סיום האירוע, הוא חש אטימות באוזנו הימנית, וכן רעשים שונים שמעולם לא שמע קודם לכן. לאחר שאלה לא חלפו ביום שלמוחרת, הצעיר המודאג פנה לרופא אא"ג, והוא הפנה אותו בדחיפות למחלקת המיון בבית החולים הקרוב למקום מגוריו. 6 ימים מחלוף האירוע, עבר יונתן בדיקת שמיעה, ולאחריה נקבע כי הוא סובל מנזק שמיעתי חמור ביותר באוזנו הימנית, הכולל גם "טנטון" (צפצופים באוזניים). בשלב זה, הוא החליט לגשת לעו"ד העוסקת בנזקי גוף.

עורכת הדין, ליטל ביבר-חייקין, ממשרד עורכי הדין ביבר-חייקין-לקואה-הררי, שלחה מכתב דרישה לקבלת חומרים מאולם האירועים, שבו גם מפורטות נסיבות האירוע. במכתבה, דרשה מהאולם להעביר לידיה בהקדם את עוצמות הרעש (דציבלים) שנמדדו במקום בעת החתונה, וכן את מיקומו המדויק של התקן מד הרעש,  שבהתקנתו מחויבים כל אולמות האירועים בישראל. בנוסף, דרשה לקבל לידיה את פרטי חברת הביטוח המבטחת את המקום.

גבר מחזיק את האוזן (צילום: Yurii_Yarema, shutterstock)
הכאבים לא פסקו (צילום אילוסטרציה) | צילום: Yurii_Yarema, shutterstock

על גני אירועים חלה חובה להתקין מד רעש

לדברי עו"ד ביבר-חייקין, תקנות רישוי עסקים (התקן מד-רעש באולם שמחות ובגן אירועים), תשס"ו-2006, קובעות, בין היתר, כי בעלי אולמות שמחה וגני אירועים מחויבים כחלק מתנאי רישיון העסק - להתקין התקן מד רעש במקום קבוע ונגיש לבעל רישיון העסק של האולם או הגן, כאשר המיקרופון שלו גלוי ולא מכוסה ותלוי במקום הנמצא במרחק של לא יותר משלושה מטרים מעל מרכז רחבת הריקודים.

לפי ההסבר שלה – "על פי התקנות, התקן מד הרעש יותקן ויופעל באופן שיגרום, בין היתר, לניתוק זרם החשמל למערכת הגברת הקול באולם השמחות או בגן האירועים, כאשר מפלס הרעש עולה, בכל מקום של ישיבת קהל, לאחר פרק זמן של 30 שניות התרעה, על 85 דציבלים. כמו כן נקבע, כי באולם השמחות או בגן האירועים יוצב, במקום קריא ונראה לעין, שלט שייאמר בו כי במקום הותקנה ומופעלת מערכת להגבלת עוצמת הרעש".

לאחר שעורכת הדין תקבל לידיה את מלוא הנתונים על מפגע הרעש, ניתן יהיה להבין את מידת אחריותו של אולם האירועים לנכות שנגרמה, לכאורה, ליונתן. במקרה שיתברר כי לא הותקן התקן מד רעש באולם בהתאם לתקנות או שעוצמות הקול היו גבוהות מהמותר, תוגש תביעת נזיקין נגד אולם האירועים בדרישה לפיצויים.

עו"ד ליטל ביבר חייקין (צילום: לילך רז)
עו"ד ליטל ביבר | צילום: לילך רז