הבוטוקס, שהפך בשני העשורים האחרונים לשיטת טיפול נפוצה להעלמת קמטים, עושה טוויסט בעולם האסתטיקה. לאחרונה מתהווה טרנד חדש באנגליה ובארה"ב - נשים מזריקות בוטוקס לקרקפת על מנת לשמור על מראה השיער שלהן ולמנוע הזעה באימוני ספורט. האם הטרנד הזה מסוכן?

נשים מפורסמות מאז ומתמיד הנהיגו אופנות. יותר ויותר נשים באנגליה עוברות הזרקות בוטוקס בקרקפת, לא כדי לשמר את הנעורים אלא כדי לזכות בשיער גלי וזוהר, ממש כמו של הדוכסית מקיימברידג'. הזרקת בוטוקס לקרקפת מונעת זיעה, מה שמסייע לשמור ולהאריך את מראה תסרוקת הפן גם לאחר אימוני כושר מיוזעים. לדברי הרופאים, המגמה הזו הופכת ליותר ויותר פופולרית בארה"ב ובבריטניה, עד שרופאי העור תבעו ביטוי חדש למגמה הזו: "בלוטוקס".

ד"ר מישל הנרי, רופא עור מניו יורק, אמר ל"דיילי מייל" שהזרקת בוטוקס לקרקפת אידיאלית עבור האישה הקרייריסטית, שמנסה לג'נגל בין המשימות ועדיין להיראות זוהרת. "אני כבר עושה 'בלוטוקס' במשך כשמונה שנים. היו לי כמה מטופלות שגילו התנגדות בעבר לאימוני כושר משום שלא רצו שזה יהרוס להן את התסרוקת. ההזרקה משנה מקצה לקצה את חייה של מי שעובדת לא מעט, ורוצה להיות בכושר אבל עדיין להיראות נהדר. עבור מטופלות עם שיער מתולתל או מקורזל, שעושות טיפולים להחלקת השיער, השיער נשאר חלק לזמן ארוך יותר".

ד"ר דוד אקלסטון, מנהל קליניקה לטיפולים קוסמטיים באנגליה, סיפר ל"דיילי מייל" כי הוא משתמש בבוטוקס במשך 20 שנה כדי לטפל בכל דבר כמעט, החל מקמטים בפנים ועד למיגרנה והזעה בבית השחי. "אני גם משתמש בבוטוקס כדי לטפל באנשים שסובלים מאקנה בפנים ובקרקפת ומהזעת יתר במצח. כאשר רמת הלחות גבוהה, השיער מסתלסל, גם שיער שהיה מתולתל באופן טבעי ועבר החלקה נחשף ללחות, יכול לחזור למצב הסלסול הטבעי שלו. לחות משפיעה על קשרי המימן, השולטים על מידת סלסול השיער".

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

"לפעמים אנחנו מאוד מופתעים"

ד"ר אופיר ארצי, מנהל המרכז המשולב לאסתטיקה במחלקת עור במרכז הרפואי איכילוב בתל אביב, מסביר שהבוטוקס (שמה המסחרי של המולקולה) הוא "תרופה שיש לנו איתה ניסיון רב שנים, כבר משנות ה-50, במגוון רחב של בעיות, בהן בעיות תנועה, שליטה על סוגרים ועוד רבות אחרות.. משתמשים בה בילדים בני יומם, בטורטיקוליס, וגם באנשים מבוגרים אחרי שבץ שסובלים מא-סימטריה בפנים".

גילוי הבוטוקס מיוחס לרופא עיניים מקנדה ולבת זוגו הדרמטולוגית. הרופא הזריק בוטוקס למטופלת שסבלה מכאבי ראש, והבחין שהקמטים שהיו לה במצח נעלמו. מיותר לציין שהזוג הקנדי התעשר בן לילה. ב-20 השנים האחרונות הבוטוקס נכנס לתחום האסתטיקה, אך לדברי ד"ר ארצי, בעשור האחרון המולקולה זוכה לעדנה בכל פעם שמופיעים ניצנים הקשורים לאינדיקציות אחרות.

"טוקסין הבוטולינום הוא חלבון שמופרש מחיידק שנקרא קלוסטרידיום. ברגע שמזקקים אותו ומבודדים אותו מהחיידק, הוא משנה פאזה. יש כל מיני דברים שאנחנו יודעים שהוא יכול לעשות, אך רוב המנגנונים שלו עדיין לא גולו, ואנחנו אפילו לא יודעים מה אנחנו לא יודעים. אנו בודקים במעבדה כדי לראות מה זה עושה, ולפעמים אנחנו מאוד מופתעים". 

Getty Images (צילום: יחסי ציבור)
רוצות שיער כמו שלה | צילום: יחסי ציבור
עוד ב-mako בריאות
>> ראו הוזהרתם: 3 מאכלים שגורמים לצלוליט
>> בני ה-31 עלו ארצה ואז גילו את הנורא מכל
>> נשארים הרבה בבית? יש לזה יתרון מפתיע

"האם אנחנו לוקחים את הצ'אנס?"

אם תהיתם איך בדיוק פועל הבוטוקס מסביר ארצי כי מערכת העצבים מוליכה לשריר או לבלוטה, וההשפעה שלה היא הפרשה מבלוטה או כיווץ שריר. הבוטוקס למעשה משבש את ההולכה, כך לדוגמה, בלוטת זיעה מפסיקה להפריש זיעה, ושריר לא מתכווץ. בעשור האחרון אנחנו יודעים שיש לזה השפעות נוספות כמו הפסקת כאב לאנשים שסובלים מכאבים כרוניים, אפקט אנטי דיכאוני ואנטי דלקתי. יש חוקרים בניו יורק שמשתמשים בבוטוקס לכל בעיה דלקתית כמו אקנה, ונראה שזה עוזר. אחת לחצי שנה או לשלושה חודשים צריך לקבל זריקה, ועלותה זולה יחסית. בהזרקה במינון הנכון יש אפס תופעות לוואי".  

עד כמה הטיפול בבוטוקס למניעת זיעה פופולרי בארץ?

"הגיעה אלי מטופלת מאוד ידועה וסיפרה שהיא לא יכולה לשאת את זה שכשהיא מתרגשת היא מזיעה בפנים. הזרקתי לה בוטוקס והיא כבר לא מזיעה יותר. אין בעיה להגדיר לגוף לא להפריש זיעה באזור מסוים. העניין הוא שהזעת יתר יכולה להיות משנית למחלות אחרות, וצריך לאבחן לפני שמתאימים טיפול. נוסף לכך, חשוב לכמת את הבעיה. למדוד כמה אדם באמת מזיע, ובסופו של דבר להבין מה הבעיה הזו עושה לו. לפעמים גם בעיה קטנה לכאורה יכולה להרוס למישהו את החיים. אם לא מדובר במשהו משמעותי, אנסה לעשות הכול כדי להוריד את המטופל מהעץ, ולהציע לו פתרון התנהגותי כמו להתאמן במקום עם מזגן, כי כשמטפלים כאשר אין צורך, מתחילות להיווצר בעיות".

מה ההשפעה שיכולה להיות להזרקת בוטוקס לקרקפת?

"המחקרים דלים לגבי רמת הבטיחות והיעילות של הזרקת בוטוקס לקרקפת. אני מכיר את המולקולה ומאמין בה, ויכול להבין למה זה עובד. עם זאת, יש דיווחים לא משמעותיים בנושא זה, ואולי לא כדאי לקחת את הסיכון. אפשר לעשות טסט באזור מסוים בקרקפת ולבחון את התוצאה. כדי להגיע למצב שבו התרופה ישימה, בטוחה ופרודוקטיבית נדרשים מחקר והתמקצעות יותר מאשר דיווח על מספר הנשים שהזריקו להן. המחיר של הזרקות לקרקפת יכול להיות זיהומים, משום שאני דוקר, ואפשר להחדיר זיהום, כאב, בצקות ושטפי דם, ויכולות להיות צלקות לא תקינות במקום. אחרי הכול, מדובר במשהו ניסיוני שאין עליו מספיק מחקר, השאלה היא: האם אנחנו לוקחים את הצ'אנס? קשה להשיב על זה, וכל מקרה וכל מטופל הוא לגופו. כשאין מה להפסיד, או כשיש בעיה רפואית ידועה ואין פתרון רפואי, ולא קיימות אפשרויות טיפול אחרות, אפשר לנסות".