מה עוד לא נאמר בגנות כסיסת הציפורניים? זה הרגל מגונה, משדר כפייתיות, מעיד על היגיינה בעייתית וקיבעון אוראלי, לא מנומס ואף מזמן מחלות, בייחוד עכשיו כשנגיף הקורונה מאיים על כולנו. במובן הזה כסיסת ציפורניים היא כמו עישון: כל מי שעושה את זה מת להיפטר מהמנהג המגונה, וסביר להניח שאין אדם בעולם שיכריז בגאון: טוב לי עם זה, אני ממשיך מרצוני החופשי. 

אז איך לעזאזל נגמלים ממנו? "אין דרך אפקטיבית אחת", אומרת שרה ג'רוויס, רופאה כללית ומנהלת קלינית באתר Patient.info. "למעשה, יש מעט מאוד מחקר שיכול להוכיח שדרך אחת עדיפה מהשנייה. אבל אנחנו כן יודעים שהענשה עצמית על כסיסת ציפורניים לא עובדת. כמו כן, מחקרים מצאו שגם תרופות נוגדות דיכאון לא ממש עוזרות. עם זאת, היא טוענת, יש כמה וכמה פתרונות שעובדים עבור חלק מאנשים.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

שמרו על הציפורניים שלכם קצרות 

השתמשו בגוזז ציפורניים כדי לשמור עליהן באורך מתאים. "ציפורניים קצרות ומאוזנות יהיו פחות אטרקטיביות לכסיסה. שווה לשקול גם מריחת מרה על הציפורניים כדי לגרום להן להיות לא טעימות, ועל כן פחות תתפתו להכניס אותן לפה. 

לפי ד"ר פארווי פאריק, מומחית לאלרגיות ומחלות זיהומיות, ההמלצה הרווחת לצוותים רפואיים בבתי חולים, היא להקפיד על ציפורניים קצרות, כיוון שציפורניים יכולות לאגור המון חיידקים, וירוסים ולכלוך. ואם אתם לא מקפידים לרחוץ ידיים, כל הדברים האלה יכולים פשוט להישאר שם, מתחת לציפורניים שלכם. "ואז, בכל פעם שאתם נוגעים בפנים שלכם – במיוחד בפה, באף ובעיניים – אתם מעבירים את כל החיידקים האלה לפנים ואתם עלולים לחלות", מוסיפה ד"ר פאריק.

אז אם אתם כוססים ציפורניים, כל הדברים הלא נחמדים שמצטברים מתחת לציפורניים – פשוט יכולים להיכנס לכם ישירות לתוך הפה. "זוהי הדרך הקלה ביותר להידבק בזיהום כלשהו", אומרת ד"ר פאריק. "יש המון זיהומים שמסתובבים בתקופה הזאת בשנה, מחיידקים ועד לווירוסים ושפעת. אבל מעבר לזה, בהתחשב שיש כעת את נגיף הקורונה, יש סיבה אף טובה יותר לא לכסוס ציפורניים".

מניקור (צילום: Olena Yakobchuk, Shutterstock)
פחות אטרקטיביות לכסיסה | צילום: Olena Yakobchuk, Shutterstock

הוציאו אגרסיות בהתעמלות 

קודם כל נסו לחשוב מה גרם לכם לכסוס ציפורניים מלכתחילה: האם זה קורה כשאתם משועממים או בלחץ? אולי זה קורה כשאתם מתוסכלים או רעבים? "הדבר הראשון שצריך לעשות זה לנסות לזהות מה הטריגרים", אומרת דוקטור ג׳רוויס. "חלק מהאנשים כוססים ציפורניים כשהם משועממים, בעוד אחרים כשהם לחוצים. הידע של מה גורם לכם להתחיל לכרסם יכול לסייע לכם לטפל בסיבה". 

מצאו הרגל אחר

ברגע שהבנתם מה הטריגר, נסו למצוא הסחת דעת. "אם לחץ הוא הגורם, שקלו הרגל אחר", אומרת ג'רוויס. "חלק מהאנשים כורכים רצועה אלסטית סביב מפרק כף היד שלהם, ואז הם מותחים אותה על היד ברגע שהם לחוצים. כמו כן, תרגילי נשימה ומודעות קשובה עשויים לבוא לכם טוב. אפשרות נוספת: למצוא משהו לשחק איתו ביד, כמו כדור או קובייה הונגרית, שיכול גם הוא להוות הסחה ולדאוג שאתם לא נושכים אף אחד. אפילו מסטיק יכול להעסיק את הפה שלכם. 

 

התמקדו בכל אצבע 

זה נשמע כמו פתרון לטווח הארוך, אבל ייתכן שההדרגתיות הזו היא כבר צעד בדרך הנכון: הפסיקו לכסוס את כל הציפורניים בבת אחת, כי אי אפשר להיגמל תוך שנייה, ולכן עדיף להתחיל מהאגודלים ולנוע לעבר האצבע הבאה מדי שבוע או מדי חודש.

עוד ב-mako בריאות:
>> זה מה שאדל עשתה כדי לרדת במשקל
>> זהירות: המאכלים האלה יכולים לפגוע בעצמות
>> זה מה שיקרה לגוף שלכם אם תפסיקו לשתות קפה
 

פלסטרים

זו נראית כמו שיטה קיצונית, אבל אולי מחסום פיזי הוא מה שאתם זקוקים לו: פלסטר על כל אצבע עשוי לגרום לכם להיגמל מההרגל. כמו כן, אם אתם לא רוצים לטרוח ללכת לקנות פלסטרים ואז להסתובב איתם כל היום, נסו כפפות – אפשר בקלות לעטות אותן ולהסיר אותן. 

>> כוססים ציפורניים? כנראה אתם פרפקציוניסטים