עבור רבים, החודשים הקרים או ליתר דיוק "קרירים", כי בכל זאת, אנחנו בישראל, גוררים עמם תופעת לוואי די מטרידה: רצון עז להשתין בתדירה גבוהה. אין ספק שביקורים מרובים בשירותים יכולים להיות דבר סופר מתסכל, אבל מתברר שלעתים זה עלול להיות גם סימן לבעיה רפואית חמורה.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

 המצב הרפואי נקרא Cold Diuresis, או במילים פשוטות, עלייה בכמות השתן כתוצאה מקור. מדובר במצב שנגרם עקב חשיפה לקור והוא למעשה תוצאה של היפותרמיה. אם אתם מרגישים שאתם צריכים להתפנות קצת יותר מהרגיל, רוב הסיכויים שלא מדובר במצב רפואי מסוכן. אך זה עלול להיות כך אם נחשפתם לקור במשך זמן ממושך, ללא ביגוד מתאים וללא אמצעי לחימום.

לפי ד"ר דיאנה גול, שהתראיינה לדיילי מייל בנושא, דיורזיס כתוצאה מקור יכול להתרחש כשטמפרטורת הגוף שלנו יורדת. "התגובה הביולוגית היא לכוון מחדש את מסלול הדם, למרכז, כדי לייצר חום, בעוד שהכליות משחררות נוזל שיאזן את הלחץ", היא מסבירה. "וזה תהליך זה שמעודד ייצור שתן ובהתאם לכך מייצר אצלכם דחף להשתין יותר במהלך חודשי החורף הקרים". לרוב מדובר במצב לא מסוכן. אך כמו הרבה דברים, בנסיבות מסוימות הוא עלול להיות.

גשם בתל אביב (צילום: יונתן אפולט, מאקו)
הקור יכול לגרום למתן שתן בתדירות גבוהה | צילום: יונתן אפולט, מאקו

עוד ב-mako בריאות:
>> מנסים לרדת במשקל? תוסיפו את זה לסלט שלכם
>> חיידק-על מתפשט בעולם והורג 1 מכל 4
>> זו כמות הקפה שצריך לשתות כדי למנוע מחלות

עלול להיות קטלני

מצב זה של עלייה במתן שתן כתוצאה מקור עשוי אף להיות קטלני במקרים קיצוניים. לפי ד"ר גול, "מתן שתן בתדירות גבוהה כתוצאה מדיורזיס, יכולה לפגוע באיזון רמות המים, המלח והמינרלים בגוף שלכם". כמות שתן גבוהה יכולה לחשוף אתכם למצבים רפואיים שאף יכולים להוביל לסכנה ממשית. "זה יכול להוביל לבעיות רפואיות כמו היפונתרמיה, כשאין מספיק נתרן בגוף, או היפרקלמיה, כשיש יתר אשלגן בדם, או להיפוקלמיה, כשאין מספיק אשלגן", היא מוסיפה. "כל שלושת המצבים הללו עלולים להיות קטלניים בנסיבות קיצוניות".

לכן הדבר המומלץ ביותר לעשות, במיוחד אם אתם שמים לב שאתם מבקרים בשירותים לעתים קרובות בחורף – זה להקפיד להשיב לגוף את הנוזלים שהוא מאבד. ד"ר גול ממליצה להיות ערניים ולשתות הרבה מים כדי שלא תתייבשו. הבעיה היא, שבחורף רבים מאיתנו כלל לא מרגישים צורך לשתות, בגלל הטמפרטורות הנמוכות. אז זו תזכורת טובה לכך שחשוב לשתות מים בכל ימות השנה, ללא קשר אם חם, קר או אפילו אם אנחנו מרגישים צמאים או לא. הגוף שלנו זקוק למים כל הזמן, לטובת תפקוד תקין של מערכות רבות בגוף.