1. בית המרקחת הקהילתי – קרוב, מוכר ובטוח
    כשבוחנים את ענף בתי המרקחת בהתייחסות לקורונה, ישנן כמה תגליות חדשות ומפתיעות. כמו בכל עתות משבר (מלחמה וכד'), קהל המטופלים מגלה מחדש את בית המרקחת הקהילתי הסמוך למקום מגוריו. אם מטעמי נוחות וזמינות בעת הצורך, אם מטעמי היכרות מוקדמת עם הרוקח ולעיתים הפחד להיות במקומות הומי אדם ושהייה ממושכת מחוץ לבית גורמים לנו לבחור בבית המרקחת הקרוב המוכר והבטוח, ומתגלה כוחו של הרוקח הקהילתי, הזמין כל יום וכל היום, ללא מגבלות, ערוך ומוכן למטופלים.
  2. צריכת מוצרים נלווים זינקה
    סל הצריכה הממוצע של המטופלים השתנה אף הוא: מוצרים שבדרך כלל נהוג לקנות בקניונים או ברשתות החלו להופיע בסל הקניות בבית המרקחת. בתי המרקחת מאז ומתמיד סיפקו מוצרי צריכה נלווים מעולם הפארם, מלבד תרופות במרשמים. אך בזמן קורונה צריכת המוצרים הנלווים זינקה ובתי המרקחת הפכו לחנויות המספקות רגע של הנאה וחוויה בצריכת קרם עשיר לחות, שמן גוף או סבונים ריחניים.
    ויטמינים מזון ותוספים (צילום: צילום מסך מתוך ווטסאפ)
    המודעות לבריאות גוברת | צילום: צילום מסך מתוך ווטסאפ
  3. העמידה בתור סבלנית יותר
    שינוי נוסף נראה בהתנהלות הצרכן הישראלי: השמירה על הריחוק החברתי הפכה את העמידה בתור למסודרת יותר וסבלנית יותר, ובכלל נראה כאילו ההתנהלות הפכה להיות יותר רגועה ומכילה. כמובן שלא מעט מהפעמים הרוקח הקהילתי הופך להיות בלית ברירה סוג של "שוטר" קורונה עם הצורך להעיר לחלק מציבור המטופלים על עטיית מסכה ושמירת מרחק.
  4. תוספי התזונה בעלייה
    שמנו לב שבעיקר בתחילת המגפה בחודשים הראשונים של שנת 2020, החלה עלייה משמעותית בצריכת תוספי התזונה והוויטמינים, בעיקר בתוספים הקשורים לקורונה בהיבט של הקלת תסמינים ומניעה. דבר אחד בטוח - עם שנת הקורונה החולפת, המודעות לבריאות גוברת והניסיון לשפר את איכות החיים דווקא בעת משבר חשוב יותר מאי פעם.
  5. דיסקרטיות נדרשת
    אחת התופעות הבולטות במהלך שנה זו נוגעת לתקשורת הבין-אישית: כולנו עבדנו ועדיין עובדים עם מסכות ומאחורי מחיצות שקופות. כנראה חלק גדול מהתקשורת נעשית על סמך קריאת שפתיים, המיסוך והמסכה גורמים לכך שקשה יותר לתקשר, בעיקר עם מטופלים עם קשיי דיבור, מבטא בעייתי או כאלה שמדברים בטון נמוך ואנו כל הזמן מבקשים לחזור על הדברים שוב ושוב עד שיש הבנה.
    בהרבה מקרים הרוקח הוא איש סודו של הצרכן, בייחוד בנטילת תרופות ומרשמים מסוימים היכולים להביך את המטופל. במקרה זה התקשורת חשובה ביותר ועל הרוקח להבין את המורכבות ולפתח יכולת דיבור עם הצרכן באופן רגיש ודיסקרטי על אף המסכה והריחוק.

* דוד פפו, יו"ר הסתדרות הרוקחים