ההשפעות הפסיכולוגיות השליליות של הקורונה על בני הנוער עוד רחוקות מלהסתיים, בעיקר בקרב הצעירים שכבר לא זוכרים מהי מציאות נורמלית ושמבחינתם המושג "שגרה" רלוונטי לשיעורי ההיסטוריה. הגל החמישי בפרט, עוד יותר מהגלים הקודמים, מותיר מידי יום עשרות אלפי ילדים בבידודים, רחוקים מהחברה ובלי טיפת מושג מתי הם יחזרו לבית הספר באופן רציף.

מחקר חדש שנערך בשוויץ מצא שללמידה מרחוק דווקא יכולה להיות השפעה חיובית, שנובעת מעלייה בשעות השינה של התלמידים. הזמן היקר שנחסך בבוקר להתארגן ולהגיע לבית הספר מאפשר שינה ארוכה יותר, שגורמת לשיפור באיכות חייהם של בני הנוער. "הממצאים שלנו מצביעים בבירור על היתרון של תחילת הלימודים מאוחר יותר בבוקר כדי שצעירים יוכלו לישון יותר", טוענים החוקרים.

עקבו אחרינו בפייסבוק ותקבלו את כל הכתבות ישר לפיד >

יותר אנרגיה, פחות אלכוהול

במהלך סגירת בתי הספר בין מרץ ליוני 2020 בגל הראשון של המגיפה, החוקרים הפיצו סקרים מקוונים לתלמידי 21 בתי ספר תיכוניים ציבוריים בציריך, בקרב למעלה מ-3,600 תלמידים. במהלך הסקר נשאלו התלמידים על דפוסי השינה שלהם, יחד עם שאלות נוספות הקשורות לבריאות ומאפיינים התנהגותיים, כמו צריכת קפאין ודפוסי דיכאון. תלמידים מעל גיל 16 נשאלו לגבי צריכת האלכוהול השבועית שלהם והאם הם מעשנים, ואם כן, כמה סיגריות ביום. התלמידים גם ציינו כמה שעות ביום הם השתמשו במדיה דיגיטלית.

התוצאות הושוו לאחר מכן עם סקר קודם של למעלה מ-5,300 סטודנטים שנערך בשנת 2017. ההשוואה הראתה שקבוצת החינוך הביתי התעוררה בסביבות 90 דקות מאוחר יותר בממוצע. הם גם הלכו לישון כעבור 15 דקות, כלומר, בסך הכל עודף השינה שלהם היה כ-75 דקות בכל יום במהלך הסגר. במקביל, איכות חייהם של התלמידים השתפרה משמעותית וצריכת האלכוהול והקפאין שלהם ירדה.

ילד קורא ספר מפחיד (צילום: Shutterstock)
למידה מהבית אחרי שינה טובה | צילום: Shutterstock

המתבגרים בודדים ועצובים יותר

"תשובות הנבדקים מעידות על היותם מלאי אנרגיה, על כך שיש להם מספיק זמן לעצמם ועל היכולת לעשות את הדברים שהם רוצים בזמנם הפנוי", מציינים החוקרים אך מוסיפים כי המתבגרים במדגם ציינו שהם מרגישים בודדים ועצובים יותר ופחות נהנים עם חברים.

זמני השימוש במדיה דיגיטלית היו גבוהים משמעותית במדגם הנעילה מאשר במדגם הביקורת. בעוד שמתבגרים במדגם הביקורת דיווחו על בילוי ממוצע של שעתיים ביום בשימוש במדיה דיגיטלית, מדגם הנעילה השתמש במדיה דיגיטלית במשך 3.5 שעות ביום.

השלכות הקורונה על בני הנוער: דיכאון ואלימות

לאחר השינוי - עלייה משמעותית בציונים

בעשורים האחרונים חוקרים בארה"ב וברחבי העולם בודקים את היתרונות הפוטנציאליים של תחילת יום לימודים בשעה מאוחרת יותר ממה שנהוג כיום. מחקרים רבים הוכיחו שכאשר בני נוער ישנים יותר עקב זמני תחילת לימודים מאוחרים יותר, הם מראים שיפור בערנות וברווחה הנפשית, בנוסף ליכולת ריכוז ולמידה טובה יותר. 

בעיר סיאטל שבוושינגטון נערך ניסוי בבתי הספר. ששינה את זמני תחילת שעת הלימדוים בבתי הספר, עוד בשנת 2015. מאז התקדמות התלמידים נבדקה בדרכים שונות - כולל שימוש בצמידי יד למעקב אחר שינה. כל 18 בתי הספר התיכוניים של המחוז הזיזו את שעת צלצול הפעמון מ-7:50 בבוקר ל-8:45 בבוקר, כמעט שעה מאוחר יותר, אם כי אורך יום הלימודים נשאר זהה.

מחקר שבדק 180 ילדים בשניים מבתי ספר אלו, ומצא כי הייתה עלייה ממוצעת של 34 דקות שינה בכל לילה בקרב התלמידים, מממוצע של 6 שעות ו-50 דקות ל 7 שעות ו-24 דקות. על פי התוצאות, הציונים היו גבוהים ב-4.5 אחוזים עבור התלמידים לאחר השינוי. בנוסף, בבית ספר אחד עם ילדים מרקע מוחלש יותר מבחינה כלכלית, השתפרו גם הנוכחות והדייקנות.

בחינת בגרות בבית ספר תיכון בראשון לציון (צילום: פלאש 90, פלאש/90 )
High school students take their mathematics matriculation examination (Bagrut), in at a high school in Rishon Lezion, on May 20, 2019. Photo by Flash90 | צילום: פלאש 90, פלאש/90

איך לישון טוב יותר בעידן המסכים?

בני נוער ישנים פחות

הקושי לקום מוקדם בבוקר נפוץ בעיקר בקרב בני הנוער עקב שינויים ביולוגיים שגורמים להם לישון מאוחר יותר. השעון הביולוגי  יודע לשמור על זמנים קבועים והוא עוזר למוח ולגוף לשמור על מקצב קבוע של 24 שעות, מה שנקרא "מקצב צירקדי". גם הסימנים החיצוניים שלנו מהסביבה, כמו אור השמש, משתלבים כדי ליצור ולשמור על סדר מחזורי קבוע. בתחילת תקופת ההתבגרות המקצב הצירקדי מתארך אצל מתבגרים וגם הרגישות לאור בבוקר מופחתת, שינויים אלו גורמים לבני נוער להירדם מאוחר יותר בכל לילה ולהתעורר מאוחר יותר בכל בוקר, יחסית לרוב הילדים והמבוגרים.