סודה לשתייה נחשבת לתרופת סבתא בעלת אינספור שימושים מגוונים. אך מתברר שמחקרים שנעשו בשנים האחרונות מוכיחים שסודה לשתייה יכולה לתרום לנו לא מעט בריאותית. הנה כמה מהיתרונות שהוכחו מחקרית:

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

טיפול אלטרנטיבי לאנשים הסובלים מאי ספיקת כליות

במחקר שנעשה בבריטניה, מטופלים שסבלו מאי ספיקת כליות במצב מתקדם קיבלו מנה יומית של סודה לשתייה. החוקרים מצאו כי סודה לשתייה האטה את המחלה ואף חלק מהמשתתפים לא הזדקקו לדיאליזה. לפי אחד החוקרים במחקר, שימוש בסודה לשתייה יכול להיות אסטרטגיה זולה ופשוטה בעלת פוטנציאל כלכלי לשיפור איכות חייהם של אנשים הלוקים באי-ספיקת כליות.

מונעת דלקת מפרקים

הגוף שלנו צריך לשמור על רמת חומציות מאוזנת, כדי לשמור על הבריאות הכללית שלנו. סביבה שהיא חומצית מדי או בסיסית מדי יכולה להוביל למגוון רחב של בעיות בריאותיות ותסמינים לא נעימים. לפי חוקרים, סודה לשתייה יכולה לסייע להפוך סביבה חומצית מדי בגוף לבסיסית יותר. ממחקר שפורסם בשנה שעברה, נמצא כי סודה לשתייה יכולה לסייע למנוע מחלות כמו דלקת מפרקים וזאבת.

הניסוי נעשה במשך שבועיים על בני אדם ועל חולדות מעבדה והוא הראה כי לאחר שבועיים של צריכת מים עם סודה לשתייה, תאים השייכים למערכת החיסונית התמקדו בהפחתת דלקות בגוף – ולא בעידוד דלקות, כפי שהיה לפני כן. נראה שהסודה לשתייה הפעילה באופן טבעי תגובה אנטי-דלקתית. מחלות כמו דלקת מפרקים, שנוצרות עקב דלקות כרוניות בגוף, יכולות להימנע כתוצאה מכך.

דלקת מפרקים שגרונית (צילום:  NAR studio, shutterstock)
יכולה למנוע דלקת מפרקים | צילום: NAR studio, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:

>> מחקר חדש: עישון נרגילה גורם להשמנה
>> מתים להיפטר מהכרס? זה מה שאתם צריכים לעשות
>> יש לנו מנצח: איזה צבע פלפל הכי בריא?

תורמת לטיפול בסרטן

מדענים ממכון "וויסטר" ואוניברסיטת פנסילבניה גילו שסודה לשתייה יכולה לשפר טיפול במחלת הסרטן, במיוחד כשמדובר בגידולים קשים לטיפול. לפי צ'י ואן-דנג, מנהל מכון לודוויג לחקר הסרטן, כאשר תאי הגוף נמצאים תחת סטרס (כמו בזמן מחלה כמו סרטן), תהליכים ביולוגיים כמו יצירת חלבונים נעשים איטיים יותר. למעשה, כשהתאים בגוף נמצאים במצב הזה, תרופות לטיפול בסרטן הן פחות אפקטיביות. כאן נכנסת לתמונה הסודה לשתייה.

במהלך ניסוי, שתוצאותיו פורסמו בכתב העת המדעי Cell, חוקרים נתנו לעכברי מעבדה שלוקים בסרטן לצרוך אבקת סודה לשתייה. כתוצאה מכך, התאים בגופם של העכברים "התעוררו" ונעשו פעילים. החוקרים הסיקו מכך שהסודה לשתייה עזרה לעורר תאים בגוף ובכך הפכה את הגידול הסרטני לרגיש יותר לטיפול. "הקונספט כל כך קל. לא מדובר בתרופה שעולה 100 אלף דולר לשנה. זה פשוטו כמשמעו רק סודה לשתייה", אמר ואן-דנג. בימים אלה חוקרים מנסים להעמיק את הכיוון המחקרי הזה ולבצע מחקרים נוספים בנושא.

טובה נגד צרבת

לפי אתר healthline, סודה לשתייה יכולה לעזור לאנשים הסובלים מרפלוקס קיבתי-ושטי, מצב בריאותי שבו חומצות הקיבה זורמות חזרה מהקיבה לוושט וגורמות לצרבת. סודה לשתייה יכולה להועיל במצב זה מכיוון שהיא מכילה סודיום ביקרבונט – נוגד חומצה שמפחית את רמת החומציות ובאופן זמני מפחית תסמינים של רפלוקס קיבתי-ושטי. חשוב להזהיר כי מדובר בפתרון זמני בלבד, אם משתמשים בסודה לשתייה לטיפול בצרבת במשך זמן ממושך - ההשפעה של הסודה לשתייה יכולה לגרום לתוצאה הפוכה ודווקא לגרום לתסמינים להחמיר. לכן חשוב להדגיש כי מדובר בפתרון זמני בלבד שיש להשתמש בו לעתים רחוקות.

אישה בהיריון עם בחילה יושבת על ספה (אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock)