בימים האחרונים אנו חווים יציאה מחודשת של המשק לעבודה. עם תחילת הסופש, התבשרנו בשמחה כי בין השאר ענף הקוסמטיקה חזר לעבוד. אף מילה לא נאמרה על המטפלים ברפואה משלימה.

ענף הרפואה המשלימה מונה אלפי מטפלי גוף-נפש שעבודתם נפסקה עם תחילת המשבר, כמו ענפים רבים אחרים. החזרה לעבודה העלתה בנו ציפיות כי נהיה בין הראשונים לחזור.

למה? כי אנחנו חיוניים.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם? 

אף על פי שאני מאמינה שיש להחזיר את כל מקצועות הרפואה המשלימה יחד, אדבר בשם המקצוע שאני מייצגת – הרפלקסולוגיה, ועם זאת אני מאמינה כי הדברים הבאים רלוונטים גם לדיקור הסיני, הנטורופתיה, עיסוי, שיאצו, אוסתיאופטיה, הומאופתיה ועוד מקצועות רבים וחשובים.

רפואה משלימה אינה פינוק ואינה בגדר מותרות.

כמטפלים אנו פוגשים בשגרה אנשים שמתמודדים עם מצבים בריאותיים מורכבים ומאתגרים ומצליחים להקל ולסייע להם. גם הרפואה הקונבנציונלית מבינה בשנים האחרונות את התרומה הגדולה והמשמעותית שיש לנו, ולראיה היחידות לטיפול אינטגרטיבי בבתי החולים ומרכזי הרפואה המשלימה בקופות החולים. את התרומה של הרפואה המשלימה ניתן לראות גם במחקרים רבים המגבים זאת.

הקורונה כפתה עלינו מציאות חדשה הכוללת בין השאר מגבלות תנועה. מגבלה זו, המלווה בהמון חשש ופחד, מונעת מאנשים לצאת לבתי חולים ולמרפאות על מנת להיבדק ולקבל טיפול רפואי. חולי סוכרת, חולים אונקולוגיים ואנשים שלחץ הדם שלהם עלה נמנעים מלצאת ולקבל טיפול.

נוסף למגבלות התנועה נכפה עלינו בידוד חברתי ואתגר כלכלי. חוסר הוודאות, השהייה בבית והדאגות הכלכליות מביאים למתח מתמשך שבא לידי ביטוי גם בפן הפיזי – התפרצות של מחלות עור, הפרעות שינה, דיכאון, עליית לחץ דם, סטרס ועוד. 

גם כאן נבצר מאנשים לקבל טיפול.

>> תנו למטפלי הרפואה הסינית לעזור במשבר

הרפואה המשלימה יכולה לתת מענה לכל אותם מקרים - החל מתופעות שמקורם במתח וחרדה ועד מצבים בריאותיים מורכבים יותר. מן הראוי היה להיעזר בנו בצורה יזומה בשלב מוקדם יותר.

לאורך כל התקופה, אנו כמטפלים קיבלנו הודעות ממטופלים שהפסקת שגרת הטיפולים הביאה להחמרה במצבם.

ההודעה על החזרה החלקית לשגרה (שלא כללה אותנו) הותירה אותנו מאוכזבים כיוון שברור שאינה מביאה בחשבון את התרומה הגדולה והמשמעותית שיש לנו על רווחתם הנפשית והגופנית של המטופלים.

למטפלים יש אפשרות לשמור על היגיינה ברמה הגבוהה ביותר (כן, גם למטפלי מגע) – עבודה עם כפפות, מסיכות, חיטוי החדר ומיטת הטיפולים, שליטה על מספר האנשים שנכנסים לחדר ועוד.

דווקא בתקופה כזו, בא אנשים מפחדים ונמנעים מלהגיע למקומות ציבוריים כדי לקבל טיפול, מן הראוי שנהווה אופציה.

נכון, יש לדון באמצעי הזהירות
נכון, יש להחליט במי לא מטפלים
אבל אסור להתעלם מההשפעה הנפשית והפיזית שתקופת הסגר הביאה וחובה לתת מענה לכל אותם אנשים שבריאותם ניזוקה.

 

אם קומסטיקאיות, ספרים, בונות ציפורניים ופדיקוריסטיות יכולות לחזור לעבוד, מן הראוי שמקצועות העוסקים באופן ישיר בבריאות הגוף והנפש יוחזרו אף הם.

אנו קוראים לכל מקבלי ההחלטות לא להמעיט בערך שיש לטיפולי הרפואה המשלימה להציע ולהשיב אותנו לעבודה בהקדם מתוך ההבנה כי בריאות זה לא פינוק ולא מותרות אלא מהווה בסיס לכל.


יו"ר האגודה לרפלקסולוגיה – יוסי גולן

אפרת עקיבא – חברת הנהלת האגודה לרפלקסולוגיה.

עוד על נגיף הקורונה:
>> רופאים צרפתים: מצאנו תסמינים חדשים לנגיף
>> כך ניו זילנד הצליחה למגר את הקורונה
>> "המגפה תדעך כמעט לגמרי בתוך שבועיים"

סקר קבע: 90 אחוז מהמטופלים מוכנים לחזור לטיפול

הציבור הרחב מבקש לחזור לקבל טיפולים שנדחו עקב המצב. הדרישה רלוונטית בכל תחומי הרפואה המשלימה והרפואה הסינית בפרט.

הלחץ הציבורי הן מצד המטופלים והן מצד המטפלים להמשיך ולהעניק ולקבל טיפולים ברפואה סינית מקבל ביטוי בסקר שנערך ע"י ד"ר גיל ברזילי PHD ואסף מור ממרכז רפואות אשר נענה ע"י 1,400 מטופלים ומראה כי מעל ל 90% מהמטופלים מוכנים לחזור לטיפול. יותר מ 70% מהנשאלים מרגישים שמצבם הוחמר בעקבות אי מתן טיפולים. ולצערנו יותר מ 30% מהם השיבו כי בעקבות החמרה במצבם הרפואי הם נאלצו להתחיל לקבל טיפול תרופתי, שלא נלקח לפני.

"חשוב להדגיש כי הטיפול ברפואה סינית מאפשר שמירה על נהלים של משרד הבריאות לטיפול מוגן ובטוח", מחדד אסף מור, מומחה ברפואה סינית, ומנהל מרכז רפואות לרפואה משולבת. "חשיבות של טיפול ברפואה סינית בהורדת תסמינים וחיזוק מערכת החיסון הוכחה במחקרים רבים, כולל עבודה שנעשתה בסין בבתי החולים הממשלתיים בזמן מגפת הקורונה. הסקר שערכנו מלמד אותנו שהציבור זקוק לטיפולים על מנת לשמור על בריאותם ואיכות חייהם. החזרה של טיפולים ברפואה סינית בפרט וברפואה משלימה בכלל תוכל להוריד עומס מהמערכת ולסייע ולתמוך במאמץ של משרד הבריאות והמוסדות הרפואיים בניהול המגפה".