מחזור חודשי

הרפואה הסינית רואה את כאבי המחזור כסטגנציה (תקיעות) של דם. האיבר העיקרי ברפואה הסינית שאחראי על זרימה תקינה של דם בגוף הוא הכבד. מצבי מתח, בעיות שינה ותזונה לא מותאמת גורמים לעומס אנרגטי על הכבד, מה שיתבטא בזרימה לא חלקה של דם ויוביל לתקיעות ואחר כך לכאב. בהסתכלות זו הכאב מופיע סביב הופעת הווסת כתוצאה מזרימה לא תקינה של דם, הדיקור הסיני יכול לסייע באמצעות הטיפול במחטים לפתיחת הסטגנציה, לזרימה חלקה יותר של דם, מה שיוביל להפחתת הכאבים ותופעות הלוואי הנלוות למחזור ובשאיפה למתן אותם בצורה משמעותית.

כאב בטן (צילום:  DimaBerlin, shutterstock)
זרימה חלקה יותר של דם תוביל להפחתת הכאבים ותופעות הלוואי | צילום: DimaBerlin, shutterstock

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

פוריות

באמצעות שילוב של דיקור סיני, צמחי מרפא והמלצות להתאמות תזונה ואורח חיים ניתן לבנות תוכנית טיפולית לכל אישה במהלך תהליך הפוריות, עוד בשלב התכנון, אך גם אחר כך בשלבי ההזרעות וה-IVF. לנשים שמתמודדות עם בעיות פוריות (וגם לגברים) מתאים טיפול כולל שחלק נכבד ממנו מתמקד בהפחתת הסטרס שמלווה את תהליך הכניסה להריון לצד מענה לבעיות גופניות במקביל לטיפול המקובל.

בשנים האחרונות נערכו מחקרים רבים על כלים לשיפור הפוריות ורבים מהם התמקדו באופן שבו טיפולים מהרפואה הסינית יכולים לתמוך בתהליך. ככלל, הדיקור הסיני יכול לסייע בהזרמת דם לרחם, בשיפור של עובי הרירית ואיזון הורמונלי כדי להכין את הגוף טוב יותר לקליטה.

גם במסגרת טיפולי שיאצו אפשר לסייע בתהליך. שיאצו הוא עיסוי נקודתי לאורך מסלולים אנרגטיים (מרידיאנים). מטרת הטיפול לאזן תהליכים בגוף, לפתוח חסימות ולייצר תנועה זורמת. הנקודות הנבחרות יהיו בהתאם למטרה שלשמה הגיעו לטיפול – חיזוק ייצור ביציות, הרגעת הנפש והנעת הדם לאזור הרחם.

הריון

במהלך ההריון יכולות להופיע תופעות שונות כמו כאבים, בחילות והקאות, חולשה ועייפות, עצירות, טחורים, נדודי שינה, תחושת כבדות ועוד. מגוון סוגי טיפול ברפואה המשלימה יכולים לסייע לבעיות שצויינו כמו: רפואה סינית, רפלקסולוגיה, פלדנקרייז אישי, עיסוי רפואי, נטורופתיה ועוד. הרפואה הסינית משלבת דיקור סיני וצמחי מרפא שיכולים לסייע לרוב התופעות הללו. צמחי המרפא נבחרים בהתאם לבעיה, על פי עקרונות הרפואה הסינית. כך לדוגמה, ג'ינג'ר יכול לעזור בהפחתת חום ובהתמודדות עם בחילות והקאות.

אישה בהיריון יושבת על מיטה ומחזיקה את הגב (אילוסטרציה: fizkes, shutterstock)
הרפואה הסינית משלבת דיקור סיני וצמחי מרפא שיכולים לסייע לרוב התופעות | אילוסטרציה: fizkes, shutterstock

חשוב לציין, כי בהריון או בכל מצב אחר אין ליטול צמחי מרפא או תוספי תזונה בלי להתייעץ עם מטפל מוסמך. כמו כן, לפני תחילת טיפול יש להיוועץ עם רופא מייעץ ברפואה משלימה ולבחון את התאמת הטיפול למצב ההריון.

עוד ב-mako בריאות:
>> מחקר מצא יתרון משמעותי נוסף לחיסון "פייזר"
>> זה מה שכרובית יכולה לעשות לגוף שלכם
>> 1 מכל 4 מחלימי קורונה יסבלו מתסמין ממושך זה

גיל המעבר

גלי חום, הזעות ליליות, עלייה במשקל, שינוי במצב הרוח, ירידה בזיכרון – התופעות האופייניות לגיל המעבר מוכרות (בדרגה זו או אחרת) לרוב הנשים הנמצאת באזור גיל חמישים. חלק מהנשים יסבלו בתקופה זו גם מיובש בנרתיק, כאבי ראש, סחרחורות, דופק מהיר ועוד. כל התופעות הללו קורות במקביל להפסקת המחזור החודשי, המתרחשת בהדרגה. איך אפשר להקל את כל אלה? הרפואה המשלימה מציעה מספר טיפולים שיכולים בהחלט לסייע: דיקור סיני, נטורופתיה, הומאופתיה, פרחי באך, רפלקסולוגיה ועוד.

בטיפול נטורופתי לדוגמה, תקבל האישה תפריט מותאם שמטרתו "לצנן" את עודף החום שממנו סובלות נשים בגיל המעבר, כלומר עם דגש על מזונות קרים מבחינה אנרגטית והימנעות מאוכל חם.

בטטה בתנור (צילום:  AS Food studio, shutterstock)
לקרר את הגוף | צילום: AS Food studio, shutterstock

"כך למשל נעדיף להמליץ לאישה בגיל המעבר לצרוך מזון מבושל, אך מקורר ולא חם או רותח", מסבירה הנטורופתית אורלי ברובין-חן, "נמליץ על צריכה בטטות, עלים ירוקים, מזונות המכילים פיטואסטרוגנים (אסטרוגנים מן הצומח) כמו סויה ומוצריה, פשתן טחון ועוד. נברר שיש צריכת מים מספקת, ונוודא שהאישה צורכת מספיק סידן ושהוא גם נספג. בנוסף, נוכל לטפל בעזרת תזונה, תוספי תזונה וצמחי מרפא בתופעות אינדיבידואליות כמו קושי בשינה, ירידה במצב הרוח, ירידה בליבידו, יובש ועוד. כמובן אין לקחת צמחי מרפא בלי להתייעץ עם מטפל מוסמך".

במסגרת טיפול שיאצו, מקלים את גלי החום ואת השינויים במצב הרוח על ידי עבודה על מרידיאנים שאחראיים על איזון בין כל חלקי הגוף ועל לחלוח הגוף.

ברפלקסולוגיה לעומת זאת הטיפול יתמקד בעיסוי בכף הרגל, שם לפי התפיסה משתקפים כל איברי הגוף. מטרת העיסוי תהיה לשפר את האיזון ההורמונלי, להביא להקלה בגלי החום, ולסייע בעידון השינויים במצב הרוח, באי-השקט ובבעיות השינה. 

* ד"ר אלינה צימרמן, מנהלת רפואית ארצית, כללית רפואה משלימה