ישיבה "רגל על רגל" מעסיקה אותנו בדרך כלל בהקשרים תרבותיים ומגדריים והיא חלק משפת הגוף שדרכה אנחנו בוחרים בין היתר לשדר איך אנחנו מרגישים במרחב, אבל יש לה גם משמעות בריאותית. מה שמעניין שימו לב לזה: כמעט פי שניים יותר אנשים דיווחו שהם מצליבים את רגל ימין מעל ברך שמאל מאשר להיפך. אז איך הדרך שבה אנחנו מניחים את הרגליים שלנו עלולה להשפיע על זרימת הדם ברגליים בפרט ועל מערכות אחרות של הגוף בכלל?

יציבה

הצלבת הרגליים משפיעה לא רק על הברך והיא עלולה להוביל גם לעומס על הירכיים, האגן ועמוד השדרה. מחקר שבוצע בשנת 2016 הראה כי ישיבה ברגליים משוכלות עלולה להוביל ליציבה כפופה וא-סימטרית, והיא משפיעה בעיקר על כאלו שסובלים מכאבי גב תחתון. מה לגבי השפעות נוספות כמו נזק עצבי, לחץ דם גבוה ובעיות ורידים שהרבה פעמים נקשרות לצורת הישיבה? מסתבר שיש קשר אך שההשפעות הן לרוב זמניות.

נזק עצבי

כשאנחנו יושבים רגל על רגל כף הרגל עלולה להירדם, אבל אין סיבה לדאוג לנזק עצבי חמור יותר. כשאנחנו מצליבים את הרגליים אנחנו מפעילים לחץ על העצב הפרונאלי, שנמצא מאחורי הברך ומספק את התחושה לרגליים. ברגע שמשחררים את הרגליים, הלחץ מוקל והעניינים חוזרים לקדמותם.

לחץ דם

המחקר הזה קושר בין רגליים מוצלבות ליתר לחץ דם, אבל גם זה רק באופן זמני. העלייה הגדולה ביותר בלחץ הדם נצפתה אצל אנשים עם לחץ דם גבוה מראש. כאמור, הכול חוזר לקדמותו ברגע שהרגליים נפתחות, אבל עדיף לא להישאר עם רגל על רגל לזמן רב מדי ולאפשר מדי פעם ללחץ הדם לחזור למצב מאוזן.

 

 

ורידים בולטים

האם הצלבת רגליים עלולה לגרום לדליות בוורידים (מצב שבו הוורידים הופכים לגדולים ומפותלים)? דליות נוצרות כתוצאה מבעיות בשסתומי הוורידים שאחראים לשאוב את הדם לכיוון הלב. כשהדם נע כלפי מעלה, השסתומים נפתחים ונסגרים ומונעים מהדם לדלוף חזרה למטה. כאשר השסתומים נחלשים, כוח הכבידה מושך את הדם בחזרה למטה. הוורידים הופכים לדליות והדם מצטבר וגורם לבליטות.

לפי מה שידוע עד כה, עמידה וישיבה לפרקי זמן ארוכים מאוד עלולים להגביר את הסיכון לפתח דליות, אך אין הוכחה לכך שלהצלבת רגליים יש השפעה כזו.