התחלתי לצבוע שיער כבר בגיל 22. אמא שלי התחילה לצבוע בערך באותו גיל, גם אחותי. מאז ועד היום אני צובעת, כל שנה בתכיפות גדולה יותר. נוח? ממש לא. האם חשבתי להשאיר אותו אפור? לא. למרות הטרנד האפרפר, ולמרות העובדה שלא מעט נשים מפורסמות הפסיקו לצבוע את שערן (היי ג'ניפר אניסטון), נכון ל-2019 88% מהנשים הישראליות מעל גיל 61 צובעות את שערן.

ומה אם היו אומרים לכן שיש תרופת פלא שתשמור על גוון השיער שלכן? תלכו על זה? מבחינתי התשובה היא "ברור שכן". אבל רגע, לפני שאתן קופצות משמחה, כדאי להבין שזה עוד לא קורה. מה שכן, אולי הנכדות והנכדים שלכן יוכלו ליהנות מזה.

מה גורם לשיער שלנו להלבין?

קצת מדע - תאי מלנין שנמצאים בזקיקי השיער שלנו אחראים לייצור הפיגמנטים שלו. כלומר - הם אלה שקובעים את צבעו. בהתחלה, סברו חוקרים ששיער שיבה הוא תוצאה של הידלדלות מאגר תאי המלנין. עם השנים שערות נושרות וצומחות מחדש ותאי מלנין 'מתעייפים', ובסופו של דבר שערות חדשות לא מקבלות את מנת המלנין שלה הן זקוקות כדי לשמור על צבען. זקיקי שיער מאבדים מלנין וכך השיער הופך לאט-לאט ללבן.

המחקר שעשוי לשנות את פני המפה

אלא שמחקר בבית הספר לרפואה באוניברסיטת ניו יורק העלה את האפשרות שהשיער עשוי לשנות את צבעו גם כשתא מלנין עדיין חי. המחקר למעשה טוען שתאי המלנין שאחראים על פיגמנט, "נתקעים" בזקיק השערה ואינם מסוגלים לקבל את האות לייצור הפיגמנט. להערכת החוקרים, אם תאים אלה מסוגלים לנוע ברחבי הזקיק עם צמיחת השיער, היפוך או מניעה של שיער אפור יכול להיות אפשרי. כיוון שהמחקרים נעשו בעכברים, כרגע מדובר בתאוריות בלבד. המחקר עדין ממש בחיתוליו,  וצריך לזכור שבנוסף לתאי המלנין יש גורמים נוספים לשיער אפור כמו הורמונים נזקי שמש, לחצים ויש אומרים אפילו עישון.

סבתא מבשלת עם נכדה - היינץ (צילום: shutterstock_Yuganov_Konstantin)
אולי אנחנו לא נוכל ליהנות ממסקנות המחקר - אבל הדור הבא, אולי | צילום: shutterstock_Yuganov_Konstantin

גם ד"ר להבית  אקרמן, מומחית לרפואת עור, מבהירה שבשלב זה מדובר במודל מעבדתי, ולכן הדרך עד לתרגומו לתרופה קיימת על המדף או אפילו לתרופה מחקרית - עוד רחוקה מאוד. "יש פה אכן פריצת דרך בהבנה של תאי הגזע שאחראים על צבעי השערה. העובדה שניתן לבודד אותם ולהשפיע עליהם, באמת מהווה נתון פורץ דרך אבל זה כרגע ממש משהו ראשוני ומחקרי בלבד. הבסיס של פריצת הדרך הזו מסתמך על הממצא החדש שתאי הגזע שאחראים על הצבע נמצאים עמוק בבסיס זקיק השערה ומאיזושהי סיבה הם מפסיקים לקבל סימן להתרבות. אם אפשר לגרום לתאי הגזע הללו לנוע מתוך הזקיק החוצה, שזה הממצא של המחקר, אפשר יהיה להשפיע עליהם מבחוץ, לשלוח להם סימן שיגרום להם להתחלק ואז אולי להשפיע על צבע השערה".

"אין ספור גורמים שמשפיעים על אופי השערה"

ד"ר מוניקה אלמן, מומחית ברפואת עור ואסתטיקה, מציינת שהתאים שלנו עוברים שינויים אפי-גנטיים עם השנים. לדבריה, 7% זה גנטיקה ו-93% זה מה אנחנו אוכלים, שותים, הסטרס שבו אנחנו שרויים, תנאי האקלים וכו'. "בסופו של דבר, כל הגורמים האלה משפיעים גם על השיער, על העור ועל הגוף שלנו. יש תהליכים ביולוגיים שמתרחשים אצל כולם בדרגות שונות. מגיל 20 אנחנו מאבדות כל שנה אחוז אחד של קולגן, ומגיל 30 אנחנו מאבדות כפית שומן מגופינו, בעיקר מהפנים. עם השנים העור הופך יותר ויותר דק, והשערות עוברות גם הן תהליך של שינוי. בשנתיים ראשונות לחיינו יש לנו שיער עוברי, השיער הופך לשיער בוגר, ויש אין-ספור גורמים שמשפיעים על אופי השערה. הורמונליים, מטבולים, תזונתיים, מחסור בברזל, מחסור ב-B12 בעיות בבלוטת התריס ועוד. הלבנת שיער היא חלק מהשינוי הזה".

ד"ר אלמן מסבירה שצבע זה משהו גנטי. לפני כמה שנים הייתי בסין והגעתי לכפר שבו כל הנשים לא גזרו את שיערן מגיל 18. כולן היו נשים מבוגרות עם אין ספור קמטים על פניהן אבל השיער שלהן היה ארוך ושחור. זה כבר הפך לאטרקציה שאין לה הסבר מדעי, ואף אחד לא מבין את התופעה. האם נוכל באמת להחזיר עטרה ליושנה ולגרום לשיער להישאר בגוון הטבעי שלו? לדעתי זה יקרה אך ורק כשנוכל לעשות תיקון גנטי. היום אנחנו יודעים למפות גנטיקה אבל לא לתקן אותה. אולי בדור הבא. שכשנוכל לתקן את הגנים נוכל לתקן גם את הצבע, את האיכות המרקם והעובי. יש כמה מאמרים בנושא, אבל בהם ממש בשורה".

ואולי בכלל אין צורך. קייטי אמרי, מייסדת בלוג השיער הפרו-אפ,  טוענת שכאשר הומצאו ערכות לצביעת שיער ביתית, הפופולריות של צביעת השיער עלתה וחברות לצביעת שיער הן אלה שעומדות מאחורי הרעיון שאפור הוא בעיה שצריך לפתור. "זאת לא מחלה שצריך לרפא", היא אומרת. "להפך, שיער אפור זה טבעי. הכל תלוי בהעדפה האישית שלכם".