אוויר הוא אחד מהתנאים הבסיסיים לקיומם של חיים אנושיים על פני כדור הארץ – כולנו צריכים לנשום, כל ה-7.6 מיליארד מאיתנו. ובכן מתברר שלא כולנו נושמים בדיוק באותה הצורה. בני אדם נבדלים זה מזה בטכניקות הנשימה, במהירות, בקצב ובזרימת האוויר, עד כדי כך שכל אחד מאיתנו נושם בצורה שונה שייחודית לו ממש כמו טביעת האצבע שלו.

תאוריית הנשימה הטרנספורמלית פותחה על ידי דוקטור ג׳ודית׳ קרביץ באמצע שנות ה-70 במטרה לסייע לשחרור טראומות שנוצרו אצל אנשים אינדבידואלים במהלך הלידה. לאט לאט היא החלה לקבל תובנות כיצד להפוך אותה ליותר אפקטיבית, משמעותית ולטווח ארוך. כיום הטכניקה נלמדת בעיקר ככלי לריפוי עצמי, והיא משלבת בתוכה אלמנטים מטה-פיזיים של יוגה, ריפוי בצלילים וניתוח דרכי הנשימה. עיקרה הוא טיפוח נשימה רגועה לחלוטין שנובעת מהבטן התחתונה וחוזרת על עצמה בנשימה ובנשיפה ללא הפסקות. אישים רבים בתחום הריפוי האלטרנטיבי כמו דיפק צ׳ופרה או כריסטיאן נורת׳רופ אף הביעו את תמיכתם בה.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

זיהוי דפוס הנשימה הייחודי שלנו על פי התיאוריה יכול לסייע לנו לנשום טוב יותר, וכתוצאה מכך להפיג מתחים ולחצים. איך עולים עליו? ניתן לפנות למומחים אבל אפשר לנסות ולעשות את זה לבד –

התמקמו במקום נוח – בישיבה או בשכיבה – ודאגו שהגוף שלכם זוכה לתמיכה באמצעות כריות. לפני שמתחילים, למרות שזה עלול להיות קשה, חשוב להתנגד לדחף לשנות את הדרך שבה אתם נושמים באופן רגיל רק משום שאתם מפנים אליה תשומת לב. הניחו יד אחת על הבטן התחתונה (כמה סנטימטרים מתחת לטבור), ואת היד השנייה על החזה העליון (מתחת לעצם הבריח). קחו כמה נשימות ונסו לשים לב – מהיכן האוויר נכנס לגוף יוצא ממנו, מאף או מהפה? מהבטן או מהחזה? עקבו אחר קצב הנשימות של הגוף ושימו לב מה זז בגוף שלכם בזמן הנשימה.

כעת תוכלו למקם את עצמכם טוב יותר בתוך אחד מדפוסי הנשימה הנפוצים ביותר: 

נשימה מהבטן התחתונה 

האם הבטן שלכם עולה ומתנפחת בזמן הנשימה יותר מאשר החזה? זה אומר שהסרעפת שלכם מעורבת בתהליך – סממן בריא בהחלט. אלא שאם תשתמשו יותר בחזה העליון בזמן הנשימה, ייתכן שתרגישו יותר אנרגטיים, ותתחברו יותר לרגשות שלכם. 

נשימה מהחזה העליון 

החזה עולה ומתנפח יותר מהבטן? זה אומר שיש לכם נטייה להיות יותר אנרגטיים ומלאי השראה, אבל קשה לכם לפעמים להיות ממוקדים ולהרגיש מחוברים למציאות. טיפוח דפוס נשימה שיותר נשען על סרעפת קרקעית האגן יכול לסייע לכם לחוש פחות לחוצים, יותר מחוברים ויותר נוכחים בהווה וברגע. 

נשימה הפוכה 

האם הבטן שלכם מתכווצת בזמן שהחזה עולה בעת הכנסת אוויר? זה אומר שהכל אצלכם טיפה הפוך ומסובב. אין צורך להילחץ, יש הרבה תרגילי נשימה שמסוגלים לסייע לכם לסגל דפוס נשימה בריא יותר. נסו להשתמש יותר באזור רצפת האגן, שרירי הבטן והסרעפת כדי לפתח דרך בריאה יותר להרגיש נינוחים, נוכחים ופחות מתוחים.

עוד ב-mako בריאות:
>> 10 מאכלים שישמרו על בריאות הלב שלכם
>> הסיבה שאתם חייבים לשטוף "חסה שטופה"
>> נחשף: כך תדעו מה הגיל הביולוגי שלכם
 

נשימה בזרימה חופשית 

נושמים בצורה מאוזנת גם דרך החזה וגם דרך הבטן? כל עוד אתם לא מחזיקים את האוויר בגוף יותר מדי בין הנשימות והשאיפות, מדובר בחדשות טובות. אם הנשימה זורמת, ממלאת את חלל הגוף ומרגישה טבעית, והנשיפה יוצרת תחושת שחרור, אז אתם בדרך לנשימה מלאה ובריאה, אם כי תמיד יש מקום לשיפור.