האם באמת אין חדש מתחת לשמש בכל הנוגע לחשיפה אליה? ובכן, תמיד אפשר להפתיע. עם גל חום משוגע בארץ ובעולם, זמן טוב להתעכב על אלרגיה לשמש או בשמה הרפואי "התפרצות אור פולימורפית". מצב שבו העור מגיב בצורה חריגה לאור השמש או לצורות אחרות של קרינה אולטרה סגול (UV). מדובר למעשה בתגובה של מערכת החיסון העלולה לגרום למגוון תסמינים ולהופיע על פני העור בצורות שונות כמו  פריחות, אדמומיות, גירוד ואפילו שלפוחיות.

יחד עם זאת, האלרגיה יכולה להיעלם כלא הייתה. ככל שההיחשפות לשמש תהיה גדולה יותר - האלרגיה תחמיר, אולם ברוב המקרים, היא עשויה להיעלם עם המעבר לאזור מוצל וקריר. אופיר רובין, זכיין ורוקח בסופר-פארם עם כל המידע על אלרגיית שמש, על ההבדל בין אלרגיית שמש לשיזוף יתר ומה הטיפול הנכון?

איך נבדיל בין אלרגיה לשמש לשיזוף יתר? 

"שיזוף יתר עלול לגרום לאדמומיות מקומית, כאב, ובמקרים חמורים גם שלפוחיות על גבי העור. במקרה הזה חובה לגשת לרופא שכן מדובר בכוויה לכל דבר. חשוב תחילה להרגיע ולקרר את המקום באמצעות קרם לחות, אלוורה וכו' ורק לא סבון או אלכוהול שעלולים לייבש את העור. ניתן גם לשטוף במים פושרים. הכוויות מתוחמות לרוב לאזור שנחשף לשמש. 

אלרגיה לשמש היא למעשה אלרגיה לקרינה האולטרה סגולה והיא נחשבת נדירה. האלרגיה באה לידי ביטוי בפריחה המכסה לעתים את כל הגוף בד"כ עם תופעת גרד, לאחר חשיפה לשמש.  זמן ההחלמה של הפריחה הוא לרוב עד שבועיים, והאלרגיה יכולה להתבטא גם בכאבי ראש, חום גבוה, נפיחות, בחילות, סחרחורת והתייבשות. אבחון האלרגיה יעשה ע"י רופא אלרגיה (אלרגולוג)".

מי סובל מזה במיוחד?

"אלרגיה לשמש יכולה להופיע בשנות העשרים המאוחרות ובד"כ שכיחה יותר אצל נשים מאשר גברים וזה נפוץ יותר אצל אנשים שנחשפים פחות לאור השמש כמו במדינות צפוניות. האלרגיה לרוב נגרמת כתוצאה מרקע גנטי, אם כי כמובן ישנה השפעה של גורמים סביבתיים, כמו קרני השמש האולטרה סגולות".

מה קורה אם האלרגיה לא מטופלת? 

"אם האלרגיה מטופלת כראוי - לא ייגרם בדרך כלל נזק לטווח ארוך. מה שכן, כאשר מגרדים את הפצעים /כוויות /קילופי העור יכול להיווצר זיהום ואז הטיפול הוא בד"כ אנטיביוטי".

איך נימנע מאלרגיה לשמש?

"ההמלצה הברורה היא כמובן להימנע כמה שיותר מחשיפה לשמש בעיקר בחודשי קיץ. זאת ניתן לעשות על ידי לבישת בגדים שמכסים כמה שיותר את הגוף, ובמקרים חמורים אף להסתובב עם מטריה. בנוסף, מומלץ להימרח במקדמי הגנה בכל פעם שיוצאים למקום חשוף לשמש. בעלי רגישות גבוהה נדרשים להימרח שוב במקרה של הזעה או כניסה למים על מנת לשמור על רמת הגנה גבוהה. זכרו שאור השמש יכול להגיע אלינו גם ממשטחים מחזירי אור כמו מים, חול או שלג, מה שעלול להגביר את החשיפה. השתמשו באמצעי זהירות נוספים כאשר אתם נמצאים בקרבת אזורים כאלו".

איך לטפל?

"הטיפול באלרגיה יכול לכלול שימוש בקרמים ייעודיים ובתרופות נוגדות היסטמין ובמקרים חמורים יותר הוספת סטרואידים, בהמלצת רופא מומחה".