הבנת סוג העור שלנו היא הבסיס לשגרת טיפוח יעילה. זיהוי סוג העור הספציפי הוא זה שיאפשר לנו להתאים את משטר הטיפוח המדויק כך שיענה על המאפיינים והצרכים המובהקים שלו, תוך הבטחת תוצאות מיטביות ועור זוהר. למרות שזה עשוי להיראות כמו משימה מרתיעה בהתחלה, גילוי סוג העור שלנו הוא למעשה תהליך די פשוט שניתן לבצע באמצעות התבוננות קפדנית וקצת הדרכה. 

משמן עד יבש, רגיש או מעורב - לכל סוג עור יש אוסף איכויות משלו המכתיב את התגובה שלו לגורמים סביבתיים, מוצרים וטיפולים שונים. על ידי לימוד לזהות מאפיינים אלו, נוכל לקבל החלטות מושכלות לגבי מוצרי הטיפוח המתאימים ביותר לצרכי העור הייחודיים שלנו. חן אליאסי – סקין תרפיסטית ומומחית אנטיאייג' ושיקום העור עם המדריך. 

"רובנו הורגלנו לחשוב שסוג העור שלנו נקבע כבר בלידתנו והוא לא לא משתנה. אבל נתון חשוב לא פחות הוא שמצב העור שלנו. משתנה מעונה לעונה, מתקופה לתקופה, משנה לשנה ומורכב מגורמים פיזיולוגיים פנימיים וגורמים חיצוניים ועל כך נרחיב בהמשך", אומרת אליאסי ומקדימה לומר שתחילה, נכיר את חמשת סוגי העור והמאפיינים שלהם.  

 

סוג עור

  1. עור רגיל
    יתאפיין בעור מאוזן מראה בריא ומרקם אחיד. אינו מגורה, ללא נקבוביות פעורות. אינו שמנוני מדיי ואינו יבש מדי. זהו מצב עור אידיאלי. נרצה לשמר סוג עור שכזה ולכן נמשיך להעשיר אותו בגורמי לחות המגנים על הלחות הפנימית. לעתים נראה "עור רגיל נוטה לשמן" או "עור רגיל נוטה ליבש".
  2. עור שמן
    יתאפיין בנקבוביות פעורות. תחושת שמנוניות שנמשכת לאורך היום. אצל נשים עם עור שמן בלוטות החלב עובדות בקצב מהיר יותר (היפרפונקציה של בלוטות החלב) ומסתימת זקיקי השערה עלולים להיווצר קומודונים (שחורים) דלקות (פצעונים ואקנה).
  3. עור יבש
     סוג עור המתאפיין במרקם מחוספס, קמטוטים, קילופים, קשקשים. בלוטות החלב מפרישות מעט שומן (היפרפונקציה של בלוטות החלב) ועל כן נראה עור דהוי, חסר חיות ומעט אפרורי.
  4. עור מעורב
    עור שמשלב את שני סוגי העור האחרונים, יבש ושמן. באזור ה-T מצח, אף, סנטר נראה עור שמנוני, פצעים קומודונים. ובאזור הלחיים עור יבש ללא שום פעילות חלב מוגברת.
  5. עור רגיש
    עור המתאפיין באדמומיות לאורך שעות היום. הוא יאדים בקלות מתכשירים שנמרח עליו. רגיש לגורמים חיצוניים. עור דק יותר.

    כך תוכלו לזהות איזה סוג עור יש לכם

    לפני השינה נשטוף היטב את הפנים. לא נמרח תכשירי טיפוח ונישן ללא מיזוג אוויר במשך הלילה.
    בבוקר, ניגע בעור הפנים - במרכזו, אף, מצח סנטר נעבור ללחיים, קו לסת ובקו השיער.
    ננסה לחוש האם העור שמוני יותר או פחות ובאילו אזורים.
    נסתכל במראה. נבחן נקבוביות פעורות, מראה עור עייף "דהוי". או שמא מתוח, רענן חיוני. האם הוא אדמומי, מגורה ואף מקושקש מעט באזור הגבות, מצח, צידי האף.

    מצבי העור

     



    אחרי שהבנו איזה סוג עור יש לנו חשוב עוד יותר להבין את המונח "מצב עור": מצב העור מתייחס לרגע נתון של העור. ומשתנה לאורך הזמן. מצבי עור אפשריים: מצב עור מיובש, מצב עור מגורה, מצב עור דק, מצב עור רגיש, מצב עור בעל מחלת עור כלשהי (סבוריאה, אטופיק, רוזיציאה, הרפס ועוד).  

     

    כאשר מבקשים לטפל בעור ההתייחסות המרבית תהיה דווקא ל"מצב העור". לדוגמה: עור שמן ברוב הפעמים יהיה דווקא "מיובש". הטעות הנפוצה של אנשים היא לטפל בעור כשמן ולנסות להיפטר מהשומן העל עורי. הם מורחים חומרים המייבשים את שכבת העור העליונה, ובכך גורמים לנזק וסטרס נוסף על העור. במקרה כזה יש דווקא ללחח את העור ולשמור על שכבת ההגנה של העור.

    "אתן דוגמה נוספת, עור רגיל שעבר פילינג לאחרונה מצבו כעת 'דק ורגיש' וכך אתייחס אליו. לא אמרח עליו חומרים פעילים שעלולים לגרום נזק לעור. אלא, אתן לו תקופת שיקום עם חומרים משקמי מחסום אפידרמלי", מדגימה אליאסי. "כך גם אתייחס לעור שניזוק מהשמש שהינה אחד מגורמי הנזק הסביבתי הגדול ביותר שקיים. גם אם סוגו של העור רגיל, יבש או שמן אתייחס אליו כמצב נתון 'רגיש ומגורה'. ולכן גם לו אעניק חומרים נוגדי דלקת ומשקמי מחסום אפידרמלי". 

    מה לגבי טיפולי אנטיאייגינג? 



    טיפולים אלו ברובם יהיו טיפולי "הרס ובנייה". הכוונה היא שהעור יעבור הרס מבוקר. טראומה קטנה ומידתית לעור ע"י פילינג או טכנולוגיות. ומערכת החיסון כתגובה, תעודד את סיבי הקולגן והאלסטין ותחדש את רקמת העור. לפני טיפולים אלו "מצב העור" הינו מדד חשוב ביותר אשר יש לבדוק אותו ו"להכין" את העור בהתאם.

    כך למשל, עור במצב עור "מיובש" לפני טיפולי "הרס ובניייה" יצטרך לעבור תקופה של שיקום המחסום האפידרמלי אשר נמצא בשכבה החיצונית בעור (שכבת הקרנית). זו אשר חוצצת בין הגוף שלנו לבין הסביבה החיצונית. וזאת, על מנת להחזיר לו את רמת הלחות הטבעית אשר נמצאת בתוכו. ע"י חומרים המכילים ליפידים, סרמידים. ושמנים אשר מחקים את השמנים הטובים אשר נמצאים בתוך העור שלנו. כגון: שמן אבוקדו, שמן זית, חמאת שיאה ועוד. 

     

     לסיכום, חשוב לדעת ולהכיר את סוג העור שלנו. אך חשוב עוד יותר להכיר ולדעת מה מצבו הנוכחי. ועל כן, אני תמיד אומרת "קרם שאהבת בקיץ, לאו דווקא יתאים לך בחורף". תכשיר שמרחת בגיל צעיר, לאו דווקא יתאים לך בבגרות". היו קשובים לעור שלכם בכל רגע נתון.