הקיץ בשיאו, והרצון להראות חטובים וחלקים מתמיד מורגש אצל רבים מאתנו. אבל מה קורה כשהעור שלנו אינו נראה במיטבו? האם יש מה לעשות נגד צלוליטיס והאם נולד הקרם שיעזור להעלים את סימני המתיחה? הנה סקירה קצרה שתענה על השאלות האלה.

סימני מתיחה (סטריאה)
מדובר בפסים, מעין צלקות קוויות, לרוב שקועות המופיעות מעט מתחת לפני העור. צבען סגלגל, אך עם הזמן הוא מתבהר. הפסים מופיעים על העור באזורים שבהם הוא נמתח בפרק זמן קצר מסיבות שונות, כמו למשל בתקופת ההיריון שבמהלכה פסי התרחבות עשויים להופיע בשיפולי הבטן. לעומת זאת, השמנה עשויה לגרום לפסים בישבנים, בירכיים ובשדיים, וכך גם צמיחה מהירה בגיל ההתבגרות. סיבות נוספות לפסי התרחבות הם: גנטיקה ותורשה, תסמונות או מחלות (כמו מחלת קושינג) וכן טיפול ממושך בקורטיזון ועוד.


איך מטפלים?
אם סימני המתיחה נגרמים מהיריון וממוקמים בבטן התחתונה, ובהנחה שהאישה סיימה את תכנון המשפחה, ניתן לבצע תהליך של מתיחת בטן על מנת להשיג בטן חלקה ושטוחה. כל שאר הטיפולים עשויים לשפר מעט או לזמן קצר בלבד את מראה הצלקות. טיפולים אלה כוללים למשל: קילוף העור, הזרקה של חומרי מילוי, חימום תת-העור בעזרת גלי רדיו, גלי אור, לייזר או שימוש בטכניקת הקפאה. כל אלה גורמים להתכווצות העור, להקטנת המתח על הצלקת ולשיפור זמני בנראות.

דניאל מציגה סימני מתיחה (צילום: מתוך עמוד האינסטגרם של דניאל גרינברג)
דיברה בחופשיות על הנושא - דניאל גרינברג מציגה את סימני המתיחה שלה | צילום: מתוך עמוד האינסטגרם של דניאל גרינברג


צלוליט (אי-סדירות של העור)
הסיבה להופעת הצלוליט אינה ברורה. נשים סובלות ממנה בתדירות של 80%-90% ואצל גברים - רק 10%. מראה הצלוליט הוא מעין הרים וגבעות המופיעים על גבי העור, בעיקר באזורים עשירים ברקמת שומן תת-עורית אשר עניים באספקת דם. אגב, המינוח "צלוליטיס" מתייחס לעניין רפואי אחר והוא מתייחס לתגובה של העור בשל עקיצה, חיסון, או בשל זיהום חיידקי או וירלי.

מבחינה פיזיולוגית, תאי שומן, (יש מספר סוגים), אוגרים שומן בצורת כולסטרול וטריגליצרידים. רקמת השומן מכילה תאי שומן וסיבים השומרים אותם במקומם. תאי שומן אלה יכולים לגדול עד פי שניים ויותר מהנפח האמתי שלהם. כשהם גדלים בצלוליט, רקמת השומן מופחתת, הסיבים נמתחים וכך העור עלול לאבד את התחושה החלקה במגע ולהפוך לגס ולא סדיר, לעיתים דומה לקליפת תפוז. כאן המקום להזהיר כי הופעת עור דמוי קליפת תפוז על גבי השד, עלולה להעיד כי מדובר בתהליך גידולי, ובמקרה כזה יש לרוץ להיבדק! כמו כן, גבעה או גוש שומני תת-עורי בודד או במספר אזורים, עלול להעיד על גידול הנקרא ליפומה. גושים מרובים מסוג זה עלולים להעיד על ליפומות מרובות עם רקע משפחתי. כל הנגעים האלה הם שפירים. לעיתים רחוקות מאד נגע בודד מסוג זה, עלול להיות ממאיר מסוג הסרקומות של התת-עור. נגעים כאלה המתפתחים במהירות מחייבים בדיקת רופא.


איך מטפלים?
החדשות הרעות הן שאין שום טיפול שמעלים את הצלוליט בצורה טובה ומדויקת. עם זאת, ידוע כי ספורט אינטנסיבי כמו רכיבה על אופניים וריצה קלה, ישפרו את אספקת הדם, יפעילו את השרירים מתחת לאזור הנגוע (כמו הישבן או הירכיים) ותוך מספר חודשים יוכלו לשפר את מראה הצלוליט. טיפול בהקפאה או בלייזר יכולים גם הם לשפר את הנראות, אך לשם כך נדרשים מספר טיפולים. קרמים שונים אולי יעזרו לרוקן את הכיס שלכם, אבל אין להם השפעה אמתית על מראה הצלוליט. לעומת זאת, עיסוק עמוק ותדיר עם קרם לחות פשוט, יביא לשיפור המצב, אך שוב - לא להיעלמותו. ניתוח שאיבת שומן יחד עם טיפול בגלי רדיו עשוי לשפר באופן משמעותי את המצב. אולם, גם לאחריו, יש להתמיד ולהקפיד על תזונה נכונה ושמירה על משקל תקין, לצד פעילות גופנית.

הכותב הוא ד"ר עמוס לויאב, הרופא הראשי של כללית אסתטיקה, מומחה בכיר לכירורגיה פלסטית