חנוכה, חג השמן, כבר כאן עם סופגניותיו ולביבותיו. זה הזמן להכין גופנו ל"מתקפת השומנים" באמצעות חמישה צמחי מרפא שיסייעו לנקות את גופנו ולהחזירו לאיזון בזמן החג ולאחריו. אבי ציטרשפילר, עשבונאי והרבליסט, מסביר אילו צמחי מרפא מומלצים לאיזון המשקל, פינוי עודפי סוכר, ניקוי רעלים, זירוז חילוף חומרים וחיטוי פנימי.

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

ניקוי רעלים: שורשי שן הארי

שן הארי, שפריחתו הצהובה מופיעה בסתיו, מכיל שורשים מרירים המחזקים רבות את מערכת העיכול ומערכת החיסון. שימוש בשורשי שן הארי, בייחוד בחג החנוכה, יסייע בשיפור הספיגה והעיכול, בשיפור יציאות ובתמיכה בכבד. בתוך כך, יסייע במניעת נזקים הנובעים משקיעה וחמצון של הכולסטרול הרע בדם, בזכות נוגדי החמצון החזקים שבו.

כמו כן, שורשי שן הארי יתרמו להשלמת רכיבים החשובים מאוד לשמירה על בריאות הגוף ואף לתמיכה בהורדת משקל - כמו וויטמיני A ,C ,B וכן מינרלים רבים, ביניהם מגנזיום וברזל. בנוסף, הצמח יעודד פירוק מולקולות שומניות בתהליכי העיכול ויסייע בחילוף חומרים של השומנים.

אופן השימוש: מומלץ להשרות במשך הלילה כף שטוחה של שורשי שן ארי גרוסים בשתי כוסות מים. בבוקר, יש להרתיח את המים ובהם השורשים במשך עשר דקות, עם מכסה סגור. בתום הרתיחה, יש לכבות את האש, לצנן מעט ולהכניס למקרר. את המרתח שהכנו מומלץ לשתות פעמיים ביום - חציו בבוקר וחציו בערב. יש להתמיד למשך חודש לפחות. 

אזהרות: הצמח בטוח לשימוש ולא צפויות תופעות לוואי. עם זאת, תוך כדי השימוש עשויות להופיע תופעות הקשורות לניקוי הרעלים מהגוף ובהן סחרחורות ובחילה. תופעות אלו אמורות לחלוף תוך שבוע ובמהלכן רצוי להפחית את המינון. 

שן הארי (צילום: הדס ניצן)
שן הארי. תומך בהורדה במשקל | צילום: הדס ניצן

איזון המשקל: קליפות צמח הגארסיניה

את קליפות הגארסיניה מקלפים מפרי הגארסיניה הטרופי. השימוש בקליפות יסייע בהורדת ואיזון המשקל וכן בשמירה מפני נזקי השמנה וטרשת עורקים שעשויים להגרם כתוצאה מעלייה במשקל.

לקליפות השפעה מצטברת - בשבועות הראשונים הוא משפיע על מערכת העצבים וממתן אכילה רגשית. לאחר כמה חודשי שימוש יומיומי, הצמח משפיע על הכבד בייצור פחות שומנים מפחמימות ובכך הגוף צורך את השומנים הקיימים. בשלב זה ניכרת השפעה מבורכת על רמות השומנים והסוכרים בדם וחלה ירידה במשקל.

נוסף לכך ישפיע הצמח על בלוטות הטעם ויקטין את הצורך במתוקים. הצמח מתאים מאוד לשימוש לאחר תקופה בה מעט הגזמנו כמו חגי תשרי, חנוכה וכו' וכן לשימוש ארוך טווח כחלק מהאתגר המתמשך של איזון במשקל.

אופן השימוש: יש להוסיף לכוס מים רותחים קליפה אחת של גארסיניה (גודל של קליפה ממוצעת: 10-15 מ"מ) ולהשרות למשך 10 דקות. לאחר מכן, יש לשתות את המים וללעוס את הקליפה היטב, דבר שיביא לאפקטיביות מירבית בהשפעה על בלוטת הטעם.

גרסיניה (צילום: הדס ניצן)
גרסיניה. שמירה מפני נזקי השמנה וטרשת עורקים | צילום: הדס ניצן

פינוי עודפי סוכר: זרעי קצח

הקצח ידוע כתבלין בריא ביותר ובפרט בהקשר של צריכה מוגברת של פחמימות ושומנים. שילובו בתזונה עתירת קלוריות יאפשר לגוף לפנות את עודפי השומן והסוכר בדם ולצמצם את נזקיהם. זאת משום שהקצח הוא צמח מטאבולי מצטיין המשפיע על חילוף החומרים ובעיקר מקדם את מעבר הגלוקוז מהדם לתאים.

אופן השימוש: יש לכתוש את הזרעים ולהוסיפם למאכלים קרים כמו טחינה, סלט, יוגורט וכד', וכמובן גם ללביבות ואפילו לסופגניות (מפתיע עד כמה הקצח משתלב טוב עם מתוק) באופן כתוש.

אזהרות: מינון יתר של קצח עלול להביא לירידת סוכר חריפה.

קצח (צילום: הדס ניצן)
קצח. יקטין את הצורך במתוקים | צילום: הדס ניצן

עוד ב-mako בריאות
>> מפתיע: רשימת המאכלים שאפשר לאכול בלי הגבלה
>> הטיפ שיגרום לכל היום להיראות אחרת
>> מצאנו את כל הדרכים להיפטר מהנזלת

זירוז חילוף החומרים: חרדל

צמח החרדל שייך למשפחת המצליבים, והוא רווי בסגולות רפואיות רבות, ביניהן בבעיות עור ושרירים, שפעת, התקררויות וחום גבוה. לצד זאת, החרדל הוא צמח מחמם וממריץ שמספק לגוף אנזימי עיכול חיצוניים ובכך מסייע למערכת העיכול בתהליך חילוף החומרים. כצמח ממריץ, יש לצרוך אותו בזמן ולאחר תקופות שבהן מתקיים עודף של תזונה, כדוגמת חג החנוכה.

אופן השימוש: יש להשרות את זרעי החרדל בחומץ תפוחים למשך חודש. לאחר מכן יש למעוך את זרעי החרדל המושרים עד ליצירת ממרח. ניתן השתמש בממרח למאפים וכתוספת שגרתית במטבח הקר. כמו כן, ניתן להשתמש בזרעים כתושים לתיבול או להנביט את הזרעים ולצרוך את הנבטים.

חרדל (צילום: הדס ניצן)
חרדל. מסייע בחילוף החומרים | צילום: הדס ניצן

חיטוי פנימי: קליפות קינמון

לקינמון שימושים קולינריים ובריאותיים זה אלפי שנים והוא מהווה כיום מצרך בסיסי בכל מטבח. החלק בצמח שבו נעשה השימוש הרפואי הוא קליפת הגזע, אותה ניתן לצרוך כמו שהיא או בצורתה הטחונה שרובנו מכירים. לקינמון ניחוח מתוק וממכר ובחג החנוכה מתבקש ואף מומלץ להוסיפו לסופגניות, כדי לשמור על הלבלב במהלך החג.

הקינמון שייך לקבוצת הצמחים המגבירים את רגישות התאים לאינסולין ולכן יעיל במיוחד להורדת רמות הסוכר בדם. הקינמון ידוע גם כצמח המסייע להקטין את רמות הכולסטרול והטריגליצרידים בדם ואין טוב ממנו לחיטוי מפני זיהומי החורף ולהמרצת מערכת החיסון לטפל בהם. הקינמון מחמם ומרחיב את כלי נדם ובכך משפר את זרימת הדם.

אופן השימוש: מומלץ לערבב 1/4 כפית קינמון טחון בכוס מים פושרים ולשתות.יש לחזור על הפעולה 3 פעמים ביום. כמו כן, ניתן להוסיף אבקת קינמון לסופגניות ומאפים נוספים, משקאות חמים, תבשילי קדרה ועוד.

חג  חנוכה שמח הוא חג שאוכלים בו, ולא רק מביטים מהצד על הסופגניות והלביבות. צמחי המרפא יאפשרו לכם לא לוותר על הסופגניות, לאכול אותן במידה ובמקביל לשמור על הגוף בריא.

קינמון (צילום: Shutterstock)
קינמון. יעיל במיוחד להורדת רמות הסוכר בדם | צילום: Shutterstock

המידע באדיבות אבי ציטרשפילר, עשבונאי, הרבליסט ובעלי "חוות דרך התבלינים" בבית לחם הגלילית. טל': 04-9533405