לצד קורונה, היעדר מסגרות לילדים, טמפרטורות בשמיים ותחושת חוסר אונים יומיומית - רובנו נאלצים גם להתמודד עם בעיה טורדנית נוספת ומזמזמת: היתושים. ללא ספק החרקים המעיקים ביותר שמפרים את שנתנו ומגרדים את חיינו. לא חשבנו שמגיע להם יום מיוחד בלוח השנה, אבל אנחנו כמובן לא קובעים ימים כאלו. ב-20 באוגוסט חל יום היתוש הבינלאומי - מטרתו להנציח את תגליתו של הרופא הבריטי רונלד רוס שגילה ב-1897 שיתושות מעבירות מלריה בין בני האדם. הנה כמה דברים שמעניין לדעת על העוקצות המטרידות. 

מה קורה בעצם בזמן העקיצה עצמה?

בתיעוד שצולם על ידי מדענים צרפתים תחת מיקרוסקופ, במכון פסטר בפריז (צרפת), ניתן לראות את איברי הפה של היתוש חודרים מתחת לעורו של עכבר. היתושים ניזונים מצוף אבל בקרב רוב המינים, הנקבות מוצצות דם כדי להשיג את החלבונים הדרושים ליצירת ביצים. הן מוצצות דם בממוצע במשך כארבע דקות, ולפעמים הן כה ברוטליות שכלי הדם קורסים.  איבר הפה הגמיש שלהן, שרובנו חושבים שהוא לא מתוחכם יותר מקשית דקה במיוחד, מתכופף לכל הכיוונים ומחטט בין תאיו של המכרסם המסכן.

בתיעוד ניתן לראות שהם לא רק מתחברים לכלי דם ושותים ממנו אלא ממש מחפשים כלי דם איכותיים לעתים במשך כמה דקות, תוך שליטה מלאה במתרחש בתוך הגוף. תכונה זו מאפשרת ליתושה לסרוק שטחים גדולים, יחסית אליה, מבלי לשלוף את העוקץ. החלק המדהים הוא לראות את האיבר, שחודר כמו מחט קשיחה, מתנועע בחופשיות כזו בזמן אמת.

 

כיצד ניתן לטפל בעקיצות יתושים באופן טבעי?

  1. תיון

    "בשקית תה עשוי להימצא חומר הנקרא טאנינים אשר מסייעים להפחתה בנפיחות בעור", אומרת לנו ענת טשר, נטורפתית. "כאשר שקית התה ספוגה בנוזלים יחד עם הטאנינים היא משפיעה על זרימת הדם באזור ותקל על הגרד". 
  2. מים עם מלח

    מלח מסייע להפחתת דלקתיות וחיטוי מקומי, בשילוב עם מים ניתן למרוח על אזור העקיצה והפחית את הגירוד והכאב.
  3. קרח

    הקור של הקרח משתק את העצבים באזור העקיצה, ובכך גורם לאזור להתכווץ מה שמוביל לכך שפחות דם זורם לאותו אזור ובכך ישנה הפחתה בנפיחות.
  4. פפאיה

    מכיל אנזימים המנטרלים ארס חרקים ובכך מפחית את אזור הגרד באופן משמעותי, קליפות הפפאיה הינם להזנה טריה למיצוק והרגעה מקומית. מומלץ לשלב בין הקליפה למיץ הפרי. 

  5. מגבונים המכילים שמן ציטרונלה

    מגבונים המכילים שמן ציטרונלה טבעי למריחה על העור, מתאים גם לתינוקות מגיל 3 חודשיםשמן ציטרונלה כבר מזמן הוכיח כי יש לו תכונות ריפוי רבות, היות והוא  יעיל בטיפול בפצעים, אנטי דלקתי ובמיוחד לחיטוי והרגעה של העור.