סגרתם כבר את חופשת הקיץ השנתית לחו"ל? אם אתם מתכננים נופש ביעד מרוחק ולגמוא מרחקים של אלפי ק"מ, תיאלצו גם להתמודד עם הג'ט לג. המעבר במהירות הסילון בלי החיבור לאדמה משבש את שעות השינה והערות, יוצר מצב של יציאה זמנית מאיזונים של מערכות הפינוי והניקוי (כליות, כבד, מערכת העיכול ויציאות, ריאות), מחליש את מערכת החיסון, חושף אותנו להיווצרות תסחיפים בדם ועוד.  

נזכור גם כי מרחב המטוס קטן יחסית סגור וצפוף, המקום הצר לרגליים וחוסר היכולת להתרווח ולישון הם חלק מחוויות הטיסה. אחדים מאיתנו חווים גם פחד וחרדה לפני ובמהלך הטיסה. איכות האוויר במטוס נמוכה, הוא מכיל פחות חמצן וייתכן בתקופות מסוימות שהאוויר שאנו נושמים במטוס רווי בחיידקים ווירוסים. וגם מרחב בית הנתיבות אינו חף מסכנות בריאותיות. אז מה עושים? הנה כמה טיפים טובים. 

>> 4 טעויות שכולנו עושים אחרי טיסה

שינוי תזונתי לקראת הטיסה 

כמה ימים לפני הטיסה ננסה להקפיד על משטר תזונתי תומך טיסה הכולל: 

  • פחמימות מלאות המתפרקות לאט בגוף כמו לחם מקמח מלא. 
  • מזון המעלה רמות סרוטונין במוח המאפשר רגיעה בזמן הטיסה אולי אף שינה טובה. סרוטונין הינו מוליך עצבי המשתחרר במוח במטרה לווסת את מצב הרוח, לייצר רגיעה ונינוחות ולמתן דיכאון. מחסור בסרוטונין עלול להביא לחרדות עצבנות, אי שקט ודיכאון. לפיכך מומלץ לצרוך לקראת טיסה ובטיסה מזונות שמקדמים נוכחות סרוטונין במוח כמו חומוס, שמוגש לעתים בטיסות, המכיל טריפטופן - חומר שממנו מופק הסרוטונין. 
    אתגר האוכל הבריא חומוס (צילום: אסף רונן, mako אוכל)
    חומוס וירקות - בחירה טובה | צילום: אסף רונן, mako אוכל
  • מומלץ להביא לטיסה ואף להתחיל לצרוך קודם שקית עם זרעים כמו זרעי חמנייה קלופים, אגוזי מלך, זרעי פשתן ושקדים. אכלו במתינות תוך לעיסה אטית. מזון זה מכיל המון חומצות שומן חיוניות, ולכן יסייע למתן השפעות טיסה על מערכת העיכול ולשפר את מצב הרוח. 
  • הקפידו לפני ובזמן הטיסה על צריכת חלבונים קלים מן הצומח כמו דגים, קטניות ( קינואה, כוסמת). 
  • אכלו ירקות ופירות לקראת ובזמן הטיסה ואף אחרי. 
  • שתו הרבה מים גם כי האוויר במטוס יבש ומייבש.
  • אכלו מזון מחמם לפני הטיסה כמו מרק ירקות שורש כדי להמריץ זרימת דם בזמן הטיסה. 
  • מומלץ להוסיף למרק חוואיג' או ג'ינג'ר
    האנטיביוטיקה של הטבע (צילום: shutterstock)
    יש משהו שג'ינג'ר לא פותר? | צילום: shutterstock

שתיית חליטה מצמחים מזרזי זרימת דם לקראת טיסה 

הצטיידו בתערובת של הצמחים הבאים (25 ג' מכל צמח) - עלי ופרחי עוזרר, עלי גינקו בילובה ושורש אסטרגלוס. ערבבו את הצמחים והכינו כמה ימים לפני הטיסה מדי יום חליטה באופן הבא: 

  • הרתיחו בסיר ליטר מים
  • הכניסו את התערובת בכמות של כף  
  • כסו במכסה 
  • בשלו עשר דקות 
  • תנו לסיר להתקרר על השיש 
  • הכניסו אותו למקרר עם הצמחים 
  • שתו את המשקה כל היום כל פעם קצת 

צמחים אלו יכינו את הגוף לקראת ישיבה וחוסר תנועה בטיסה ועשויים להיות חלק ממערך מונע של תסחיפים העלולים להיווצר במחזור הדם בטיסות ארוכות ללא תנועה. 

צמחים למיתון ג'ט לג

חודש לפני טיסה ארוכה יש לבשל ולשתות כל יום כפית של שורשי ווטניה שבושלו בכמות של כוס מים לעשר דקות. רצוי לשתות לקראת שינה. צמח הווטניה הינו צמח המשפיע על מיתון ייצור הורמוני המתח ועל זרימת דם תקינה וחיזוק הגוף ומתווה לשימושים הקשורים לחולשה כולל יעפת צפויה. 

מפחדים לטוס? 

הכינו את תערובת הצמחים הבאה (25 ג' מכל צמח): עלי פספלורה, עלי וגבעולי סקוטולאריה לטריפלורה, פרחי ועלי טיליה, פרחי קמומיל, עלי ופרחי עוזרר, עלי וגבעולי וורבנה רפואית. 

מתחילים לחלוט ולשתות את התערובת שבוע לפני הטיסה. 

אופן ההכנה - כפית צמחים לכוס מים שסיימו לרתוח, מחכים עשר דקות ושותים כך כמה פעמים ביום עד לטיסה.

שליטה בסוגרים, דחיפות ותכיפות במתן שתן 

אכלו שבוע לפני הטיסה מדי יום כפית תבלין סומק טחון (ניתן להוסיף את התבלין לסלטים, לטחינה, לדברי חלב ועוד). הצמח משפר שליטה בסוגרים וממתן דחיפות ותכיפות בצורך לתת שתן. 

הקטנת פוטנציאל ההדבקה בחיידקים ווירוסים בזמן טיסה

הכינו תערובת של שמנים ושמנים אתריים באופן הבא: 

25 מ"ל שמן שקדים
25 מ"ל שמן קצח
ערבבו את שני סוגי השמן בצנצנת אחת.
הוסיפו 5 טיפות שמן מסוגי השמן הבאים - לבנדר, אורגנו, קורנית, הדס, אשכולית
ערבבו היטב
מלאו בקבוק קטן של  10 מ"ל וקחו לטיסה (מותר לקחת לטיסה בקבוק בגודל כזה)
את השאר שמרו להמשך (ניתן לשמור לפחות שנתיים)
בזמן הטיסה עסו את בית החזה, השכמות, גב עליון, מצח וגם הריחו ונשמו את הריח הנודף מהבקבוק כשמתחשק לכם.
פעולות אלו מתאימות לכל גיל ומצב, גם לילדים וגם למבוגרים. התערובת תעזור לשיפור מצב הרוח, פתיחת דרכי הנשימה, חיטוי בפני חיידקים ווירוסים, הרגעת שרירים, זרימת דם טובה, הקלת גירויים ואלרגיות, חיזוק חיסוני קל, אלחוש כאבים והרגעה ממתח. המשיכו להשתמש בנשק הסודי הזה כל הטיול ולא רק בטיסה. 

>> המזונות שכדאי להתרחק מהם בנמל התעופה

מניעת עצירות בזמן טיסות ובנופש 

רצוי להגביר את אכילת המזון המכיל סיבים לקראת טיסות. המלצתנו היא להשרות שבוע לפני טיסה שתי כפיות זרעי צ'יה בכוס מים ללילה ובבוקר לשתות את המים ולאכול את הציאה בלעיסה אטית מדי יום.  

טיפ אחרון 

הביאו לטיסה סוכריות ג'ינג'ר דלות בסוכר ואכלו אותן בזמן הטיסה להקלת בחילות, לזרימת דם תקינה ולטעם טוב בפה.  טיסה נעימה ובטוחה. 

* אבי ציטרשפילר הוא תבלינאי, הרבליסט ובעלי חוות דרך התבלינים בבית לחם הגלילית. טל': 04-9533405.