לפני כשנה וחצי, החלו לטפטף אלינו שמועות על וירוס מסתורי שמאיים על תושבי סין. משם, הדרך להתפשטות הווירוס אל כל העולם עד השבתתו לא הייתה ארוכה. כבר שנה וחצי שאנחנו חיים בצל מגפת הקורונה שכוללת בידוד, סערת חיסונים, התוויות, הנחיות וקנסות - ונראה שאנחנו שוב נכנסים לתקופה של סגרים ועלייה בתחלואה. למרבה הצער, אנחנו שומעים לא מעט סיפורים על אנשים שהזדקקו לעזרה רפואית וגם על אנשים שנפטרו מהנגיף, אך יש גם צד נוסף שפחות נשמע, של אנשים שחלו והחלימו ללא עזרה רפואית. הכירו את האנשים שהתגברו על מחלת הקורונה בדרכים טבעיות, חלקם אפילו לא ידעו שחלו. מה עזר להם להחלים? ואילו תופעות לוואי נשארו להם, אם בכלל?

חשוב להדגיש כי מחלת הקורונה יכולה להתבטא בדרגות חומרה שונות אצל אנשים שונים. במקרים רבים, צעירים יחוו את המחלה בצורה קלה-בינונית. עם זאת, מבוגרים, כמו גם מדוכאי חיסון ואנשים בקבוצות סיכון בשל מחלות רקע – יכולים לחוות את המחלה בצורה קשה שמצריכה אשפוז ועלולה להוביל לסיבוכים קשים ואף לתמותה. המקרים הבאים הם מקרים קלים של קורונה, שבשל דרגת החומרה הקלה, הצליחו הנדבקים להתגבר עליה בצורה טבעית. ההמלצה היא תמיד לפנות לייעוץ רפואי כאשר מופיעים תסמינים וכאשר ישנו חשש להידבקות בקורונה.

עקבו אחרינו בפייסבוק ותקבלו את כל הכתבות ישר לפיד >

יונית דחבש, בת 43 מגבעתיים

מורה לריקוד ומטפלת בתנועה, גילתה בדיעבד שחלתה בקורונה כשרצתה לבקר את אביה ונאלצה לעשות בדיקה. "החלטתי כבר לעשות בדיקה סרולוגית כי אבא שלי היה מאושפז בבית לוינשטיין והמחלקה הייתה בבידוד ובשביל שאוכל להיכנס אליו צריך בדיקה. אז עשיתי בדיקה סרולוגית". 

מה הרגשת כשחלית?

"זה היה בינואר, הרגשתי קצת כמו לפני שפעת, שהשרירים קצת כאובים, חולשה של הגוף ועייפות, קצת צמרמורות, ממש כמו תחילת שפעת וזהו. אפילו לא היה לי חום ונזלת. זה היה במשך יומיים ובערך שבוע וחצי אחרי איבדתי את חוש הטעם והריח לכמה ימים. אני פשוט ידעתי מה לעשות כשזה קורה, אז ממש תוך שלושה-ארבעה ימים הרגשתי טוב".

מה עשית כדי להחלים?

"לקחתי ויטמין C ליפוזומלי, כ-2 גרם כל שעתיים עד שהגוף התחיל לשלשל ואז הורדתי בכמויות. ככה במשך יומיים. חוץ מזה לקחתי ויטמין די 10,000 יחב"ל ואבץ – כדור כל יום". לאחר שאיבדה את חוש הטעים והריח, יונית מספרת שנטלה שני כדורי אבץ ביום ולדבריה זה סייע לה בהחזרת חוש הטעם והריח. נוסף על כך, היא לא סובלת מתופעות לוואי נוספות מאז שהחלימה.

יונית דחבש (צילום: באדיבות המצולמת)
יונית דחבש | צילום: באדיבות המצולמת

אפרת סטרוזברג, בת 42 מגדרה

נשואה פלוס שלושה ילדים, עצמאית בתחום העיצוב גרפי, מספרת שבהתחלה כל המשפחה שלה חלתה מלבד בתה הבכורה, אך גם היא בסופו של דבר נדבקה גם. "בבדיקה הראשונה והשנייה היא יצאה שלילית ואחר כך גם יצאה חיובית".

איך גילית בעצם שיש לך קורונה?

"הרגשתי לא טוב. הרגשתי כאבי תופת ברגליים ברמה שזה העיר אותי בלילה. לא הבנתי מה קורה לי. אחרי שעתיים של כאבים חזקים, לקחתי אקמול ונרדמתי. בסביבות 11 בבוקר שוב התחילו כאבי רגליים, שוב לקחתי אקמול ושוב נרגע, ככה במשך 3-4 ימים. לאחר שלושה ימים סבלתי משיעול קשה ונזלת, אבל כבר הייתי בסרט הזה מתישהו בחיים שלי, זה לא משהו שראיתי כוכבים. לאחר התלבטות הלכתי להיבדק בעיקר בשביל התו הירוק למקרה שאזדקק לזה. במוצאי שבת נבדקתי ובאמת יצאתי חיובית. במקביל בעלי התחיל להרגיש חלושס, ואחרי כמה שעות עשה בדיקה והתגלה גם כחיובי".

מה הרגשת?

"שיעול שנמשך משהו כמו 4-5 ימים, חום סביב 38 וחצי לכולנו, וזהו, כל יום הייתה הטבה. כמו שזה בא - ככה חלף". אפרת מספרת כי למרבה המזל, כל בני משפחתה חוו את הקורונה כמחלה רגילה. "הבן שלי יצא חיובי ושיחק כדורגל בבית".

מה עשית כדי להחלים?

"לקחתי אקמול ותה צמחים".

נשארו לך מאז תופעות לוואי כלשהן?

"כלום. לא לי, לא לבעלי ולא לילדים. אפילו לא איבדנו את חוש הטעם והריח".

אפרת סטרוזברג (צילום: באדיבות המצולמת)
אפרת סטרוזברג | צילום: באדיבות המצולמת

אבי ג'אן, בן 46 מכפר סבא

נשוי פלוס שניים, הבין שיש לו קורונה כשהחל להרגיש כאבים ברגל. "הרגשתי כאבי שרירים, דיברתי עם אחותי שגרה בפלורידה והיא שאלה אותי אם כואבות לי הרגליים ואמרתי לה שכן, חיכיתי שבוע והלכתי לעשות בדיקה סרולוגית, שהלכתי נטו מהסקרנות. בבדיקה ראו שיש לי נוגדנים. אף אחד מהמשפחה שלי לא נדבק".

מה הרגשת בדיוק?

 "כאבים ברגל הימנית. תחושה של 12 שעות של וירוס וחולשה, והיה לי קטע עם חוש הריח, אולי יומיים שלושה, הרגשתי שאני מריח פחות. מעבר לזה לא היה לי כלום".

איך הרגשת כשגילית שיש לך קורונה? פחדת?

"לא. גם אמא שלי שהיא בת 70, אישה בריאה, קיבלה את החיסון הראשון ונדבקה בקורונה. היא הייתה מצוננת וזהו. האחיות שלי חיות בארה"ב אז אני הייתי איתה, היינו הרבה בשמש ורגועים. אחרי יומיים כאילו כלום".

מה עשית כדי להחלים?

"מה שעושים כשמקבלים וירוס, שותים מרק, הרבה נוזלים ונחים".

נשארו לך מאז תופעות כלשהן?

"לא. רק שמחה וחיוביות".

אבי גאן
אבי ג'אן

אבי שתיוי, בן 45 מישובי גדרות בדרום

נשוי פלוס 2, מדקר ומטפל בשטיפה אנרגטית בשיטת נאדר בוטו, הרגיש שהוא מצונן והלך להיבדק בגלל חברה שנמצאה חיובית. "זה קרה בשנה שעברה כשחברה נדבקה בקורונה והרגשתי טיפה מצונן. אני מאוד בריא בדרך כלל אז ישר הבנתי שזה קורונה. ברגע שהיה לי חום ישר קבעתי תור לבדיקת קורונה וראיתי שאני חיובי".

מה בדיוק הרגשת?

"חום גבוה של 39.5, צמרמורות. אני מטפל במקצועי אז הרגשתי שזה זה, שבוע עד שיצאתי מזה לגמרי. בדרך הדבקתי גם את אשתי והבת שלי. לבת שלי לא היו סימפטומים, רק יצאה מאומתת ולאשתי היו מעט סימפטומים אבל יצאה מזה לגמרי. לא נזקקנו לטיפול רפואי".

איך הרגשת כשגילית שיש לך קורונה? פחדת?

"ממש לא. עד שנדבקתי כבר חקרתי את הנושא הזה והבנתי שהסכנה הגדולה היא לאנשים חולים ומבוגרים. לאנשים בגילי, כל עוד הם שומרים על עצמם אין בזה בעיה. זו דרך של הגוף להתנקות".

מה זה אומר שומרים על עצמם?

"מבטאים את עצמם רגשית, פעילות גופנית, תזונה טובה, שינה טובה, חשיפה לשמש".

מה עשית כדי להחלים?

"התקשרו אליי מקופת החולים והציעו אקמול ומשככי כאבים. שאלתי את הרופא איך לחזק את הגוף כדי להחלים והוא לא ידע מה לומר לי. אני לקחתי ויטמין סי ודי, עברתי לתזונה מבוססת מיצי ירקות והוספתי גם כדור של אבץ וזהו, גם הייתי בשמש".

נשארו לך מאז תופעות כלשהן?

"לא. שבוע לאחר הקורונה עשיתי לעצמי טיפול רייקי בשמש ומאז ירד החום ולא חזר יותר".

אבי שתיוי (צילום: באדיבות המצולם)
אבי שתיוי | צילום: באדיבות המצולם

שיר אדליסט, 39 ודניאל אדליסט, 37 מגבעת אולגה

הורים ל-3 ילדים, שכולם נמצאו חיוביים לקורונה. שיר: "זה היה בחורף כשהבן שלי היה בן שלושה חודשים, כל המשפחה נדבקה. בעצם הייתה לנו קרובת משפחה שבאה לגור לידינו כדי לעשות פה בידוד, בעלי והיא יצרו קשר ואז היא גילתה שהיא מאומתת. עשינו בדיקה וגילינו שכולנו מאומתים".

מה הרגשתם?

"זה היה כמו שפעת רק ממושך מאוד, מתיש מאוד, צמרמורות, אפילו לא היו אצלנו שיעולים או דברים כאלו. לבעלי כאב הראש מאוד, אני ובעלי איבדנו את חוש הטעם והריח. לילדים היה חום, לקטן היה חום והיה מסכני כזה יומיים-שלושה, חלשלוש כזה אבל זה הסתכם בזה. לאף אחד לא היה חום גבוה מאוד".

מה עשיתם כדי להחלים?

"הקפדנו לקחת לקחנו שורה יפה של ויטמינים כל יום. זה היה לנו חשוב להתחזק כי הרגשנו קצת חלשים, היינו גם בשמש".

נשארו לכם מאז תופעות כלשהן?

"אצלי הכל חזר לקדמותו ואצל דניאל נשארה מידה קטנה של לקות בחוש הריח והטעם. הקפה לא חזר להיות טעים, הוא טוען שיש לו טעם של שמן של קבב".

שיר ודניאל אדליסט (צילום: באדיבות המצולם/המצולמת)
שיר ודניאל אדליסט | צילום: באדיבות המצולם/המצולמת

 עוד ב-mako בריאות:
>> יש מצב שאתם סובלים מצליאק, אבל לא מודעים לכך
>> תרופות סבתא לחיזוק השיער: כל האופציות במטבח
>> סיבה לדאגה? התגלה זן נוסף של נגיף הקורונה

רויטל פלורמן, בת 63

אמא ל-2 ומורה ליוגה, נמצאת בקבוצת סיכון בגלל הגיל שלה, חלתה בקורונה והבריאה לאחר מספר ימים. "זה היה במרץ, ביתי לא הרגישה טוב, היא חלתה יחד עם בן זוגה, היו לה את כל התסמינים של הקורונה, הלכה להיבדק ונמצאה חיובית, ביליתי איתה יומיים קודם ואז התחלתי להרגיש לא טוב והבנתי שיש לי קורונה".

מה הרגשת?

"חום וחולשה בצהריים. בערב כבר היה לי חום גבוה של 39. נכנסתי למיטה לשלושה ימים, לא הורדתי חום, נעלם לי חוש הריח לחודש, כאבי שרירים, בעיקר בגב, שיעול רציני. השלב האקוטי נמשך שלושה ימים. לאחר מכן נמשכו עוד שבועיים של שיעולים וחולשה וזהו".

את מקפידה על אורח חיים בריא?

"כן. אני צמחונית, עושה פעילות גופנית ויוגה, מקפידה לא לצרוך מזונות מתועשים וכן צורכת ויטמינים באופן שגרתי".

מה עשית כדי להחלים?

"הגברתי את כמות הוויטמינים, ויטמין C, D, ואבץ, הוספתי קוורצטין, שמחזק את מערכת החיסון, וקונים בכל בית טבע. שתיתי גם תה ג'ינג'ר ותה שיבא בכמויות, המעטתי לאכול ונחתי. רפואה טבעית במיטבה".

נשארו לך מאז תופעות לוואי כלשהן?

"לא. כלום".

רויטל פלורמן (צילום: באדיבות המצולמת)
רויטל פלורמן | צילום: באדיבות המצולמת

שירה מור יוסף, בת 41

היא מאמנת כושר, מטפלת באפיתרפיה, וסייעת בבית ספר, שמאמינה שאורח החיים שלה ושל משפחתה, שמר עליה מהתסמינים הקשים של המחלה. "היינו צריכים לעשות בדיקה לילדה שלי שנכנסה לבידוד בעקבות ילדה בגן שהייתה מאומתת ועשינו כל המשפחה בדיקה. בדיקה ראשונה יצאה שגויה, לאחר מכן עשינו שוב, והבן שלי נמצא מאומת ללא תסמינים והוא הרגיש הכי טוב בבית. אחרי שבוע התחילו לי כאבי ראש, היה לי חום נמוך של 38, עשינו בדיקה והתגליתי כחיובית. מאוד הקפדתי בזמן הזה של הבידוד מבחינת הבריאות, לא נכנסו אלינו הביתה ממתקים, אכלנו בעיקר ירקות ופירות. אנחנו מנסים להימנע באופן כללי ממאכלים לא בריאים אבל בחודש הבידוד הזה ממש" .

מה הרגשת?

"הייתי יומיים במיטה עם כאב ראש וחום 38. הרגיש יותר קל משפעת. לא היו לי כאבים או צמרמורות. לא היה משהו לא נסבל. הגוף היה צריך שינה. אחרי יומיים כבר קמתי מהמיטה, לקח לי עוד שבוע להתאושש לחלוטין וכעבור שבוע כבר חזרתי לספורט והכל. לא הייתי פול גז בשבוע הזה, קצת יותר חלשה אבל לא משהו לא נסבל".

מה עשית כדי להחלים?

"נחתי. לקחתי מעט אבץ בצורה לא עקבית, השתמשתי פעמיים או שלוש, לא יותר מזה. חיזקתי את עצמי לפני הקורונה עם הרבה ירקות ופירות שמכילים ויטמין C".

נשארו לך מאז תופעות כלשהן?

"אני לא יודעת אם זה מהסיפורים אבל כשחזרתי מהעבודה אז לא זכרתי את השמות של הילדים בכיתה. שמעתי שמי שחלה בקורונה קצת נפגע להם הזיכרון. כרגע הזיכרון חזר".