לא רק דני קושמרו וקים קרדשיאן אימצו את השיטה: שנים רבות מדברים על יתרונה של טבילה במי קרח באמבטיות קור. למעשה, מנהג זה החל כבר בעידן הקדום. בארצות הבלטיות אנשים עושים פסטיבליים שלמים סביב העניין, ונכנסים למים קפואים, במחשבה כי הפעולה תורמת לגוף ולנפש.

האם זה בריא ומומלץ? ובכן, התשובה לכך מורכבת. בעור שלנו יש אברי חישה מיוחדים המווסתים את טמפרטורת הגוף – הם מווסתים קור או חום או מנדפים זיעה כדי לשמור על האיברים הפנימיים שלנו. הקפאה גורמת לסוג של סטרס בגוף ובמוח ויוצרת מנגנון של כאב וצריבה, מה שיוצר שחרור אנדורפינים מהמוח שמדמים ה"מורפיום" של הגוף שלנו. מדובר בחשיפה של הגוף בהדרגה לרמות קור שונות, מה שעשוי לתרום לחילוף חומרים מואץ ברמה של כלי הדם בעור ולשחרור אנדורפינים מהמוח - אלה חומרים שתורמים לתחושה טובה ולהקלה.

מכוויות ועד נמק - סכנות החשיפה למי קרח

מצד שני, חשיפת יתר לקור עלולה לגרום לשלל בעיות בריאותיות, חלקן חמורות ביותר: כוויות קור, אדמומיות שמלווה בכאב ואפילו לנמק במצבים קיצוניים. אנשים שסובלים מעור דק למשל מועדים יותר לפגיעה, משום שכלי הדם שלהם קרובים יותר לשטח העור החיצוני, מה שעלול להוביל לפגיעה בהם ואף להוביל לנזק בלתי הפיך לכלי הדם ולפגיעה בהובלת הדם לכלי הדם קטנים. תיתכן אף בעיה בחילוף החומרים וגם פגיעה אסתטית בציפורניים. לפיכך, חשיפה לקור יזום חייבת להיות תחת בקרה והשגחה מקצועית, אחרת הנזק שבה עלול להיות גדול מהתועלת.

דני קושמרו: עד הקצה: ההרפתקה שהסתבכה (צילום: דני קושמרו: עד הקצה: ההרפתקה שהסתבכה, קשת12)
עוד אחד שלא מפחד מקור. דני קושמרו | צילום: דני קושמרו: עד הקצה: ההרפתקה שהסתבכה, קשת12

למי זה ממש לא מתאים?

לאנשים בעלי עור דק, לאנשים רזים מאוד שאינם פעילים גופנית, לאנשים הנוטלים תרופות לדילול דם או כאלה הקשורות לכלי דם.

מי יכול לנסות?

אנשים הפעילים ספורטיבית, אנשים בעלי כושר מנטלי גבוה. אך גם במקרים אלה כאמור, חשוב לזכור שמדובר בפעולה הכרוכה בסיכון ומוטב  שתתבצע תחת השגחה ולזמן קצר בלבד.

 

הכותבת היא ד"ר מוניקה אלמן, מומחית לרפואת עור אסתטית