בעשורים קודמים ולמעשה עד ממש לא מזמן, כולנו עשינו הרבה שטויות.  חשבנו שסיגריות לא מזיקות, ניזונו ממזונות עם שומן טראנס, צבעי מאכל, מלא סוכר בלי להשקיע בזה מחשבה וכל טרנד אומץ בשתי ידיים. גם שעות של שיזוף מתחת לשמש היוקדת היה טרנד הרסני. נחשפנו לקרני UV של השמש ה"מלטפת". אימהות עשו לילדים אמבטיית שמש בלי הגנה וגם הן עצמן ישבו שעות ללא הגנה.

היום אנחנו יודעים קצת יותר טוב.לפחות בכל מה שקשור לפיגמנטציה שלנו. אותם כתמי עור שמופיעים פתאום על עור הפנים שלנו. אז הבשורה המנחמת היא שחורף הוא בדיוק הזמן להתחיל לטפל בכל "השטויות" שעשינו עד כה. מה צריך לדעת לפני שניגשים לטפל בזה? פנינו ל
ד"ר סיון מרסר, מומחית ברפואת עור , אסתטיקה ולייזר עם מדריך קצר על כל אותם כתמים ונמשים, פיגמנטציה, עור דקיק בידיים ותופעות אסתטיות ובריאותיות צצות על גבי העור.

מה צריך לדעת לפני שניגשים לטפל בפיגמנטציה?

  • אבחון נכון.
    ישנם סוגים שונים של פיגמנטציה, וכל אחד מהם נגרם מסיבות אחרות.
    כך למשל המלזמה נגרמת בשל מצבים הורמונליים כגון הריון או גיל המעבר, פיגמנטציה שנגרמת ממחלקת אקנה, או פיגמנטציה שנגרמת מהשמש.  הצעד הראשון לטיפול יעיל הוא אבחון, והאבחון צריך להתבצע אצל רופא עור מומחה. 
  • שינוי אורח חיים.
    חלק גדול בהצלחת הטיפול בפיגמנטציה תלוי בלקיחת אחריות של המטופל והמוכנות שלו לשינוי אורח החיים. לפני שניגשים לרופא לבקש טיפול ממוקד בכתם, חשוב לדעת שכמטופל חלה עליך אחריות, בין אם בהימנעות משמש, עישון או הרגלים נוספים שיפגעו בטיפול או יגרמו להחמרת הפיגמנטציה.   
  • המניעה היא המפתח!
    ככל שנסגל אורח חיים למניעת פיגמנטציה, מזעור חשיפה לשמש, מניעת עישון, שימוש בתכשירי הגנה וכד', ובהמשך להקדים ככל שניתן את הטיפול בכתמים, מהרגע שהם מופיעים. כל אלה הכרחיים להתמודדות עם פיגמנטציה.
  • הטיפול בפיגמנטציה הוא לכל החיים!
    פיגמנטציה עלולה לחזור לאחר הטיפול. במסע הטיפול בפיגמנטציה,  יש צורך לנטר את ייצור המלנין באופן קבוע בטווח הארוך, מכיוון שהיא עלולה לחזור גם לאחר שהפיגמנטציה התפוגגה באופן משמעותי.
  • התאמת הטיפול
    חשוב להתאים את סוג הטיפול בפיגמנטציה, לסוג הבעיה וכמובן ע"פ סוג העור וגוון העור של המטופל. לא כל הטיפולים יתאימו לכולם. יש להתחשב בעור במידה והוא כהה, לרוב גוון עור כהה, עלול להציף היפרפיגמנטציה (גוון כהה יותר מהעור) בעוד שבעור בהיר, יכולה לצוץ  היפופיגמנטציה (גוון בהיר מהעור). 
  • קחו בחשבון תופעות לוואי
    חשוב להיות מוכנים ולהבין כי לכל הליך אסתטי בעור ובכלל, עלולות להיות תופעות לוואי.  רופא מיומן יכול להעריך מראש מה הסיכוי לתופעות אצל כל מטופל ובכל להפעיל שיקול דעת בהתחלת הטיפול.