אומרים עליהם שהן הראי של הנשמה, הפנים האמיתיות שלנו. מבט אחד בהן ואפשר לדעת הכול. אם כך, העיניים של כולנו ללא ספק ראו יותר מדי ועברו הרבה מאוד מאז השבת השחורה. כמויות אינסופיות של דמעות ומעט מאוד שעות שינה. איך כל אלו משפיעים עלינו ומה ניתן לעשות? 

כיצד בכי משפיע על העיניים? 

ד"ר מוניקה אלמן, מומחית לרפואת עור והמנהלת הרפואית של רשת מכבי אסתטיקה מסבירה שבכי הוא תגובה רגשית טבעית, אולם עלול להשפיע מראה העיניים. "כאשר אנו בוכים, נוצרת לחות רבה באזור העיניים, הגורמות לאדמומיות, נפיחות וקמטוטים. בנוסף, דמעות העיניים מכילות מלחים, אשר יכולים לגרום ליובש ולגירוי של העור. השפעת בכי על העיניים תלויה בכמות הדמעות שנוצרות, ובזמן שבו אנו בוכים. בכי קל, אשר נמשך זמן קצר, אינו צפוי לגרום לנזק בלתי הפיך", היא מסבירה ומדגישה ש"עם זאת, בכי ממושך או אינטנסיבי יכול לגרום לבעיות משמעותיות יותר, כגון:

  • שקיות מתחת לעיניים: דמעות העיניים מכילות נוזלים, אשר יכולים להצטבר מתחת לעיניים ולגרום לשקעים.
  • קמטוטים: דמעת רבה עשויה לגרום  לגירוי של העור ולהחמרת הקמטוטים.
  • אדמומיות: הדמעות מכילות חומרים ביולוגים, אשר יכולים לגרום לגירוי של העיניים ולהופעת אדמומיות.

     

ומה לגבי מחסור בשעות שינה?

"חוסר שינה הוא גם כן תופעה נפוצה, שיכולה להשפיע לרעה על הבריאות הכללית והמראה החיצוני. מבחינת העיניים, חוסר שינה יכול לגרום לבעיות הבאות", אומרת אלמן:

  • עיגולים שחורים מתחת לעיניים
  • שקיות מתחת לעיניים: חוסר שינה גורם  לשינויים בכלי דם , בעיה בפינוי לימפתי 
  • קמטוטים: חוסר שינה גורם לעור להיות יבש וחסר לחות, מה שעלול לגרום להופעת קמטוטים.
  • עיניים עייפות: חוסר שינה יכול לגרום לעיניים להיראות עייפות וחסרות חיות.

שקיות או כתמים שחורים?

אם העיניים מספרות לנו סיפור, כמובן שגם מה שקורה מסביבן. "עיגולים שחורים" לרוב מעידים על מחסור במרכיבים תזונתיים, לחץ גדול ובעיות שינה. ד"ר דנה פלורנטין, מומחית לרפואת משפחה, בכללית מחוז דן פ״ת, מסבירה: "באופן כללי, העור שלנו מורכב מחלבון - קולגן. ככל שיש לנו יותר קולגן, העור שלנו נראה יותר טוב ויותר בריא. לעומת זאת, מצב של מחסור בחלבון עשוי להוביל למחסור בנוזלים, וכך העור נראה דק ומקומט יותר". לגבי הצבע הכהה שניכר מתחת לעיניים, אומרת הד"ר, כי כאשר רקמת העור נעשית דלילה ודקה יותר, היא לא מכסה את כלי הדם כנדרש. "כלי הדם שלנו הם בצבע אדום וסגול, וככל ששכבת העור משמעותית יותר, פחות רואים אותם. לעומת זאת, כשהעור דק קל יותר להבחין בצבע שלהם".

ואם חשבנו כל הזמן הזה שאותן "שקיות" מתחת לעיניים קשורות לבכי ושעות שינה, התשובה טמונה בגיל הכרונולוגי שלנו. "עם השנים חלים שינויים מסביב לעיניים, כמו צניחת עור באזור העפעפיים העליונים והתחתונים, נוצר שקע מסביב לעיניים, כתוצאה משינויים גרמיים (שינויי עצם), כוח משיכה, שינויים מטבוליים, גנטיים, אנטומיים וירידה במשקל. כל אלה גורמים לעור רפוי ולעיניים להיראות עייפות וחסרות חיות", אומרת ד"ר אלמן.  

 

מקורן של "השקיות" הוא היחלשות הרקמות והעור שתומכים בעפעפיים - מה שמוביל לצניחת העור מתחת לעיניים ומאפשר לשומן המקיף את העין לבלוט החוצה. מראה "השקיות" נגרם גם בעקבות אגירת נוזלים באזור זה בזמן השינה או לאחר אכילת ארוחה עשירה במלחים. הרגלים כמו עישון ואלרגיות שונות מחריפים גם הם את המראה הנפוח. אי אפשר כמובן לדבר על עיגולים שחורים ו"שקיות" בלי להתייחס לקמטים סביב העיניים שקשורים אליהם בקשר הדוק. התבגרות, חשיפה לשמש, עישון ואפילו חיוכים שמחים ואוטומטיים, יחרשו סימנים בעור שלנו. מתברר שתנועות והבעות חוזרות כמו צחוק מכווצים לנו את צדי העין וגורמים לנו לקמטים. גם אם ניתן להם שם ידידותי כמו "קמטי צחוק", לא בהכרח שנהיה משועשעים כל כך במראה עייף, נפול, עמום או מבוגר.

כיצד ניתן לטפל?

הטיפול מסביב לעיניים חייב להיעשות בכמה מישורים, מסבירה ד"ר אלמן. 

1. טיפול יומיומי באמצעות מריחה של קרמים וסרום מסביב לעיניים - בוקר וערב, במיוחד בעונה קרירה וזאת במטרה לשפר את לחות העור.

2. תחזוקה שוטפת באמצעות טיפולים במרפאה: 
כדי לטפל באיבוד הנפחים, משתמשים בהזרקה של חומרי מילוי מיוחדים לאזור זה, אשר מייצרים שיפור בנפח ועידון הקמטוטים מסביב לעיניים.

טיפול בהזרקות ניתן לבצע מסביב לכל ארובת העין לשיפור הנפח, כאשר בזוויות העיניים ובין הגבות ניתן להוסיף הזרקה של בוטוקס, המשפרת את רפיון השריר, ללא הגדלה של מפתח העין.

טיפולי לייזר יכולים לסייע בשיפור מרקם העור וזה כרוך במספר טיפולים וגם תחזוקה לפי הצורך .

3. ישנה אפשרות לטפל באמצעות סדרת טיפולי חמצן
המשפרת ומעדנת את העור. כאן נדרשת סדרה של חמישה טיפולים בהפרשים של שבועיים שלושה. וטיפולי תחזוקה אחת לשלושה חודשים.

4. שילוב של חוטים ביחד עם חומצה היאלרונית ובוטוקס
גורם לזווית העין להראות יותר מורמת. חשוב לציין כי הטיפול לא מתאים לכולם דוגמת עיניים שקועות או עודפי עור רבים.

5. מיצוק העור באמצעות גלי רדיו ולייזר
מאוד משפרים את רפיון העור ועוזרים לעור מסביב לעיניים להיראות יותר מוצק. הם מחייבים תחזוקה אחת לחודשיים-שלושה כי יש כוח כבידה רב על העפעפיים.

6. הזרקה של חומרי מילוי בשילוב נכון של טיפולים
מאפשרת לאזור העיניים להיראות צעיר יותר ופחות עייף.

7. ניתן לטפל גם בפיגמנטציה מסביב לעיניים באמצעות משחות.
לפעמים מדובר בכתמי פיגמנטציה מסביב לארובת העיניים, פיגמנטציה משפחתית ולפעמים מחלות בעור העפעפיים (אקזמה אטופית או דלקות עור ממגע). ניתן לטפל באמצעות טיפות עיניים לבעיות שונות. עם זאת, לפעמים יש פיגמנטציה שהיא השתקפות של כלי דם ולא ממש פיגמנטציה. יש לקחת בחשבון ששקית מסביב לעיניים מיועדת לטיפול כירורגי ולא נהנית מטיפולים אלה. כמו כן, יש כריות שומן אשר יוצרות כבדות רבה בעפעף העליון והתחתון וגם שם יש מקום לטיפול כירורגי. ישנן בעיות של ניקוז לא תקין וזה גורם לנפיחות מסביב לעיניים שם ניתן לטפל באמצעות טיקסל – טכנולוגיה מיוחדת אשר עוזרת לפנות חלק מהנוזלים ללימפה.

8. טיפ חשוב: לא לישון על כרית אשר לוחצת על העפעפיים. הדבר גורם לדחיסה של העור ונפיחות גדולה יותר. כלומר, לישון על הצד כאשר הפנים לא נלחצות בכרית.

9. לאחר בכי, שטפו את הפנים ובעיניים במים קרירים. זה יכול לעזור להסיר שאריות מלח ולהרגיע את העור סביב העיניים. אפשרות נוספת היא להיעזר בקומפרס קר: מטלית נקייה ספוגה במים קרים שיקלו על אי הנוחות והנפיחות או מסכת עיניים ג'ל, עדיף כזו שמאוחסנת במקרר.

10. חיים שלווים.
בהיעדר כאלה, הקפידו על שתיה של 2 ליטר מים ביום, שינה מיטבית ושכולם יחזרו הביתה ושנחזור לשפיות מסוימת שלא כוללת בכי כל שעה ושינה טרופה בלילה.