כמי שעוסקת בתחום הרפואה האסתטית כבר כמעט 20 שנה, אני יכולה להעיד על כך שאין דבר שיותר מטריד נשים מאשר קמטים סביב הפה. אני מדברת על נשים בשנות ה-30 לחייהן וגם על כאלה שחצו את ה-80. למה דווקא הקמטים הללו מפריעים לנו יותר מכל קמט אחר?

עם הגיל, העור הופך לדק מאד. בגילים צעירים, כשהוא עבה וצעיר, הבעות הפנים שלנו לא מייצרות קמטים, אך כשהוא דק ורפוי, התנועה מייצרת קמט. כדי להבין את זה, נסו לדמיין מה קורה כשאתם מקפלים שמיכת פוך עבה, ולעומת זאת – איך שמיכה דקה נראית ואיזו טקסטורה היא מקבלת בעת הקיפול. סביב הפה יש שריר עגול שאנחנו מפעילים באופן תדיר תוך כדי דיבור, באכילה או בעת בעישון. הפעולות האלו יחד עם נזקי השמש והסביבה, גורמות לו להזדקן מהר יותר ולהיראות מקומט.

אגב, עישון הוא אחד הגורמים העיקריים שמובילים לקמטים סביב הפה. מעבר לכך, הוא גורם למראה עור כללי יותר זקן ופחות חיוני. למעשה, כאשר מגיעות אליי מטופלות, כבר בכניסה למרפאה אני יכולה לזהות את אלה שנוהגות לעשן בגלל הקמטים שמאפיינים אותן. גם נשים שמדברות הרבה, כמו מורות, שחקניות, או כל מקצוע אחד שמערב הרבה מימיקה ודיבור מודגש – גם הם סובלות יותר מקמטים באזור זה. מובן שגם לגנטיקה תפקיד משמעותי בנושא.

הטיפול הנכון בקמטים מסביב לשפתיים

מצד אחד, כאמור - התנועתיות מחמירה את הקמטים. מצד שני, כדי לשמור על תנועה לשם תפקוד תקין, אי אפשר להזריק כמות גדולה של בוטוקס (בוטולינום טוקסים) לאזור. גם חומצה היאלרונית עלולה לייצר מראה של שפה עליונה נפוחה, מה שעלול לפגוע במראה ההרמוני של הפנים.

אישה מורחת קרם הגנה מהשמש (צילום: Rido, shutterstock)
הגנה מהשמש תסייע לשמור על מראה העור לטווח הארוך | צילום: Rido, shutterstock

בקיצור, הטיפול באזור הזה מורכב והוא דורש התאמה אישית, להלן כמה המלצות שיעזרו לך לקבל החלטה נכונה:

פילינג כימי עמוק: אין ספק שזהו הטיפול היעיל ביותר אך גם האגרסיבי ביותר. יש להביא בחשבון שמדובר בטיפול יקר, הכרוך בסיכוי גבוה לתופעות לוואי. אישית, אני פחות בעד טיפול מהסוג הזה.

הזרקת נוירוטוקסין: בוטולינום טוקסין - טיפול קל, פשוט, יעיל מאוד ויעודי לקמטוטים עדינים מאד. מומלץ לשלב טכנולוגיות שונות כדי למקסם את ההשפעה. החשוב מכל הוא להקפיד על כמות מזערית כדי לא לפגוע בתנועת הפה.

חומצה היאלורונית עם חלקיקים קטנים: מדובר בסוגי חומצות היאלרוניות שנועדו לשפר מרקם וקמטוטים עדינים. היתרון - טיפול קל פשוט וכאשר הקמטים עדינים התוצאה המתקבלת טבעית ועדינה. (אגב, ז טיפול מצוין לנשים שאוהבות להשתמש באודם משום שהוא מונע את זליגתו מחוץ לשפתיים). עם זאת, הוא מאפשר שיפור חלקי בלבד כשמדובר בנשים בעלות קמטים עמוקים. בכל מקרהריך להיזהר עם הכמות ולהתאים אותה למבנה הפנים, כדי למנוע מראה נפוח ובלתי הרמוני.

אישה עצבנית מעשנת עם גבר ברקע (אילוסטרציה: NiE PROJECT, shutterstock)
עישון הוא אחד הגורמים העיקריים לקמטים בשפתיים | אילוסטרציה: NiE PROJECT, shutterstock

_OBJ

טיפולים במיכשור מבוסס אנרגיה כמו גלי רדיו או לייזר: זהו טיפול מצוין ומומלץ בייחוד למי שסובלת מקמטים עמוקים ("חריצים"), והוא יעיל במיוחד בשילוב עם חומצה היאלורונית. היתרון - תוצאה טובה לאורך זמן ומראה טבעי. החיסרון – נדרש זמן רב יחסית עד לקבלת תוצאה ולרוב טיפול אחד לא מספיק.

טיפול בתכשירים שונים: הטיפול המקומי הוא טיפול תחזוקה משמר המונע נזק לאורך זמן. מדובר בטיפול חובה לכל עור הפנים ובפרט למקומות העדינים האלה. טיפול בתכשירים פעילים והגנה משמש למשל הם חלק קריטי בטיפול הזה. אני ממליצה להתחיל להשתמש בתכשירים מתאימים ובמוצרי הגנה משמש כבר מגיל צעיר, ועם הגיל רצוי לשלב עם טכניקות נוספות. חשוב לומר שהטיפול על ידי תכשירים בלבד אינו מספיק למניעה מוחלטת של הקמטים, אבל בהחלט יש לו חשיבות בשמירה על מראה עור יפה ובריא יותר לאורך השנים.

שורה תחתונה – יש לא מעט דברים שאפשר לעשות כדי לשפר את מראה האזור שסביב השפתיים. חשוב לקבל ייעוץ לפני שבוחרים טיפול כזה, ומוטב שמי שמבצע אותו יהיה איש מקצוע שמיומן בתחום ובקיא בכל האפשרויות הטיפוליות (ולא רק בכזה שיש לו מיכשור אחד שהוא מעוניין לקדם). באופן כללי, אני לרוב בעד שילובים – בהתאמה נכונה הם היעילים ביותר.

 

הכותבת היא ד"ר להבית אקרמן, מומחית ברפואת עור