הימים הקרים והרטובים של ינואר פברואר מביאים איתם לא מעט מחלות זיהומיות ששכיחות בעונה הקרה. כמעט כל אחד או אחת מאיתנו מכירים את התחושה הזו של שפעת שמתקרבת כמו רכבת ולמרות שחשבנו שהשנה היא פסחה עלינו, היא מגיעה בקול תרועה רמה ואיתה שפע תסמינים אפשריים.

לפני הכל חשוב לזכור - ברוב המקרים מחלות החורף הינן מחלות ויראליות שאצל אדם בריא יחלפו בתוך כמה ימים. במקרים אלה לא תמיד נדרש טיפול ואם כן, סביר שיהיה תומך בלבד אלא אם כן אתם או אתן משתייכים לאחת מקבוצות הסיכון שעבורם גם מחלה ויראלית קלה עלולה להחמיר, אפילו עד כדי סכנת חיים.

הרפואה הטבעית מתייחסת אל הזיהומים הוויראליים ברצינות גמורה. מחלות זיהומיות טופלו לאורך מאות שנים בעזרת צמחי מרפא ובשילוב טכניקות ותפיסות רפואיות שונות על מנת לסייע לאדם להתגבר על המחלה ועל תסמיניה עוד הרבה לפני שהאדם הכיר את הטיפול התרופתי המקובל כיום.

בראי הרפואה הטבעית המסורתית, מערכת החיסון והיכולת של אדם להתגבר על מחלה או על תסמינים שלה היא השתקפות של מצב בריאותו לאורך השנה כולה, ולפעילות החיסונית נקשרים מושגים שונים שמתארים, פחות או יותר בכל רפואה עממית מסורתית, קשר ליכולת מערכת העיכול לפרק, לספוג ולפנות מזון בצורה יעילה, למערכת הנשימה להיות חזקה ויעילה מספיק כדי לא להיפגע לאורך זמן ולהתאושש במהירות וכמובן לאיזון הגוף, לאורח חיים בריא ולשמירה על "דרך חיים" קשובה לאורך השנה קולה בהתחשב בעונה, בטמפרטורות ובגנטיקה.

עכשיו בימים האלה כששוב קר ושוב חולים יותר, אפשר תמיד לחזור ולהיזכר בדרך שבה ראו הרופאים והמרפאים את האדם ולשלב את התפיסה הזו בתוך הטיפול בשפעת עצמה ולא פחות חשוב – כחלק מהמניעה שלה.

הרעיון המרכזי בטיפול במחלה ויראלית הוא תמיכה. מדובר במחלה חולפת, לכן תפקידנו כאן הוא בעיקר תמיכה במערכת החיסון יחד עם עזרה בהורדת הרמה הזיהומית, שיפור היכולת של הגוף לפנות את הליחה והורדה מתונה של החום אם יש צורך בכך.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

אז מה עושים (ומה לא עושים)?

1. הימנעו ממזונות שעלולים לגרום לליחה להפוך דביקה וצמיגה יותר: ליחה צמיגה מידי תתקשה להתפנות החוצה ממערכת הנשימה  ותגרום להתארכות המחלה והסימפטומים שלה (שיעול עקשן, נזלת , קוצר נשימה ועוד). המזונות הידועים שכדאי להימנע מהם עלפי הרפואה המסורתית ועלולים לגרום לליחה צמיגה ודביקה הם: חלב ומוצריו, ממתקים וחטיפים מלוחים ומתוקים, אוכל מטוגן ושוקולד.

המבורגר וצ'יפס (צילום: ArtFamily, Shutterstock)
כדאי לדחות את זה | צילום: ArtFamily, Shutterstock

2. לאכול או לא לאכול? אדם חכם אמר לי פעם: "האוכל מחזק את המחלה ולא את החולה..." אם אין תיאבון לא אוכלים. זה טבעי בהחלט. אין צורך לאכול בכוח. בטח לא להאביס את הילד או הילדה בממתקים רק על מנת למלא את הקיבה. את המאמצים כדאי מאוד להשקיע דווקא בהקפדה על שתייה נאותה ומספקת. בעיקר של מים ושל חליטות (בסעיף הבא). מערכת העיכול שלנו צורכת המון אנרגיה בזמן פירוק המזון. אנרגיה שבימים שכאלה טבעי שנשמור וננצל דווקא למטרות של התמודדות עם המחלה.

3. שתו הרבה חליטות: מצמחים בעלי יכולת כיוח טובה ופעילות חיטוי איכותית כגון אזוב, מרווה, טימין, זוטה לבנה, נענע, שומר, אניס. כל אלה, לא רק שיפחיתו את העומס הוויראלי ויקלו על המערכת החיסונית, אלא גם ישפרו את יכולת הכיוח ופינוי הליחה. תנאי חשוב בתהליך ההבראה.

תה אולונג (צילום:  lai li-we, shutterstock)
פעולת חיטוי איכותית | צילום: lai li-we, shutterstock

4. צמחי מרפא מורידי חום: ישנם כמה צמחים בעלי פעילות הגורמת להורדת חום על פי הרפואה  המסורתית. חלקם מגבירים את ההזעה וחלקם משפרים את זרימת הדם הפריפרית. הצמחים המשמשים לכך לרוב הם: ג'ינגר, מליסה, מנטה, קמומיל , זוטה. כל אלו, בכמות של כפית אחת לכוס מים (אפשר להמתיק מעט בדבש או בסילאן), יפחיתו מעט את החום הסיסטמי אם הוא עלה.

5. תנו לגוף זמן: מחלה ויראלית נמשכת לרוב 5-6 ימים מתחילתה ועד סופה. כל קיצור מלאכותי, בעזרת טיפול שלא לצורך, דיכוי סימפטומים, שימוש לא נכון ולא אחראי בתרופות שונות ואפילו בתוספי תזונה או צמחי מרפא, יאפשר אולי למראית עין חזרה מהירה יותר לשגרה, אך לא תמיד לחזור אליה מהר יותר נכון עבור הגוף שלכם. כשהגוף לא מספיק חזק המחלה הוויראלית עלולה לחזור "בתחפושת" אחרת. תתאוששו ותנו לגוף שלכם להתאושש, להתמודד, ואפשרו לו לבנות את יכולת הלחימה של הגוף.

שוכבת במיטה (צילום: kinga-cichewicz-unsplash)
פשוט תנוחו | צילום: kinga-cichewicz-unsplash

עוד ב-mako בריאות:

>> מפחיד: ליטפה חתול רחוב ונדבקה בזיהום מחריד
>> מדענים ישראלים טוענים שהם מצאו תרופה לסרטן
>> מדהים: גילינו מה סודה לשתייה יכולה לרפא
 

6. תמכו במערכת החיסון: על מנת לשמור על גוף בריא ולמנוע הישנות של מחלות ויראליות מומלץ לתמוך את מערכת החיסון בעזרת צמחים שונים כדוגמת אכניצאה, אזוב מצוי המוכר מאוד ברפואה המסורתית כמסייע להרגעת שיעול, להפחתה של השפעות ויראליות על מערכת הנשימה והרגעה של כאבי גרון. שורש אסטרגלוס – אחד מהצמחים הנפוצים ברפואה הסינית שיכול להתאים לחיזוק מערכת החיסון. מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מצאו כי החומרים הפעילים בשורש האסטרגלוס עוזרים לשפר את תפקוד מערכת החיסון. תוספת של שורש האסטרגלוס כחלק מטיפול במיצויים שונים או אפילו בבישול כחלק מהתזונה (ניתן להוסיף למרק ירקות) יכולה לסייע לשיפור מצב בריאותו של האדם.

 

והנה חליטת תה שתשמור על הגוף בשארית החורף: 

ערבבו בכמות שווה: שבבי קינמון, פרחי סמבוק, שורש ליקריץ' עלי מרווה פרוסה דקה של ג'ינג'ר טרי ועלי קמומיל.

 

* אסף קורן, נטורופת והרבליסט, ראש בית הספר לרפואה טבעית במכללת רידמן