בשבוע שעבר, גבר כבן 64 נמצא מחוסר הכרה כשהוא סובל מכוויות חום בעת ששהה בסאונה בקאנטרי שבעירו. זמן קצר לאחר מכן, נקבע מותו. ככל הנראה לקה בלבו בזמן השהות בסאונה. מזג האוויר החורפי מבריח אותנו לשמיכות הפוך ולתנורי החימום וגם, לסאונות ולחדרי אדים שישכיחו מאיתנו לכמה דקות את הקור שבחוץ ועל הדרך לנקות רעלים ולחזק את המערכת החיסונית. הזדמנות להבין מה אלו עושים לגוף שלנו וממה חשוב גם להיזהר. 

ההשפעה על הגוף של הסאונות וחדרי האדים היא מידית: הדופק קופץ ב-30% או יותר, מה שמאפשר ללב כמעט להכפיל את כמות הדם שהוא שואב בכל דקה. אדם ממוצע "יאבד" חצי ליטר זיעה במהלך ביקור קצר בסאונה, אבל אם אתם משתמשים בחדר אדים או סאונה לירידה במשקל, זה כנראה פחות יעבוד. בעוד שהזעה מהירה עלולה לגרום לירידה במשקל לטווח קצר עקב איבוד משקל המים, המשקל יחזור ברגע שהגוף יתייבש.

סאונות וחדרי אדים – ההבדלים:

גם סאונות וגם חדרי אדים מעלים את טמפרטורת הגוף. אך יש כמה הבדלים הן בדרך שבה זה קורה והן בהשפעות הספציפיות שלהם על הגוף.

  • סאונות משתמשות בחום יבש מסלעים חמים או תנור, בעוד שחדרי אדים מחוממים באדים ממים רותחים.
  • סאונות מצוינות להרפיה ולהקלה על שרירים מתוחים. לחדרי אדים יש השפעות נוספות על לחות העור, הקלה על גודש והפחתת כאבי שרירים.
  • הטמפרטורה בחדר אדים עשויה לנוע בין 100 ל-120 מעלות, אך זה עשוי להרגיש יותר בגלל הלחות הגבוהה. בסאונה המעלות ינועו בדרך כלל בין 180 ל-200.
  • ההמלצה היא לשהות בחדר אדים כ-15 דקות מקסימום. בסאונה מומלץ לבלות 20 דקות לכל היותר.
  • סאונות יבשות מעוררות הזעה וחדרי אדים מפחיתים את הזיעה. אנחנו יכולים להרגיש כאילו אנחנו מזיעים אבל הטיפות על הגוף בחדר אדים הן בעיקר מים שנוצרים מהאוויר הלח. 

היתרונות של חדר אדים

לא נעשו כל כך הרבה מחקרים על חדרי אדים אבל היתרונות הבריאותיים די דומים לסאונות יבשות. יש אפילו מחקרים שטוענים שחדר אדים משפיע מהר יותר וחזק יותר על הגוף. אחד היתרונות המרכזיים של חדרי אדים הוא הקלה על גודש בדרכי הנשימה העליונות. השילוב של שאיפת קיטור המעורב בדרך כלל עם שמן אקליפטוס, מגביר את הרחבת כלי הדם בסינוסים ומאפשר למעבר האף להתפנות ולהקל על הגודש. 

מחקר משנת 2013 הראה כי חדרי אדים יכולים גם לעזור להפחית כאבי שרירים ולסייע בשמירה על מסת השריר.

סאונה בשוויץ (צילום: saunagondel.de)
סאונה בשוויץ | צילום: saunagondel.de

מה היתרונות של סאונה?

מגוון היתרונות המיוחסים לשהות בסאונה דומים לאלו של פעילות גופנית, אם כי כמובן זה לא יכול להוות תחליף לחדר כושר. בילוי קבוע בסאונה יכול לשפר את בריאות הלב וכלי הדם, להוריד את הסיכון לשבץ ולחזק את המערכת החיסונית. יש גם מחקרים שטוענים שרחצה בסאונה עשויה אפילו לעזור להקל על כאבי גב תחתון, להקל על סימפטומים של דיכאון ולהפחית את הסיכון לדמנציה. מחקר שוודי שפורסם ב-2018 הראה שסאונות יכולות לספק "שיפור לטווח קצר בתפקוד הלב".

החום האדיר של הסאונה מרחיב את כלי הדם מה שמשפר את זרימת הדם לשרירים, למפרקים ולאיברים, ומייעל את תפקודן של כלל המערכות. המחקרים אף מראים על הורדת הסיכון לתמותה באופן כללי כתוצאה משהות קבועה בסאונה.

סיכון נמוך יותר לאלצהיימר?

בשנת 2016, חוקרים מפינלנד פרסמו ממצאים של מחקר בן 20 שנה שהראו קשר בין שימוש בסאונה לסיכון נמוך יותר לדמנציה ולמחלת אלצהיימר. במחקר השתתפו 2,315 גברים בריאים בגילאי 42 עד 60. על פי התוצאות, אלה שהשתמשו בסאונה 2 עד 3 פעמים בשבוע היו בסבירות נמוכה ב-22% לחלות בדמנציה וב-20% פחות סיכוי לחלות באלצהיימר מאשר אלו שלא השתמשו בסאונה. אלה שהשתמשו בסאונה ארבע עד שבע פעמים בשבוע היו בסיכון נמוך ב-66% לחלות בדמנציה ו-65% פחות בסיכון לחלות באלצהיימר.

הסיכונים וממה חשוב להיזהר בסאונה?

סיכוני לחץ דם. מעבר מהיר מדי בין החום של סאונה למים קרים בבריכת שחייה אינו מומלץ, מכיוון שהוא עלול להעלות את לחץ הדם. בנוסף, שימוש בסאונה עלול לגרום לירידת לחץ דם, לכן אנשים עם לחץ דם נמוך כמו גם אנשים שעברו לאחרונה התקף לב צריכים לבדוק עם הרופא שלהם כדי לוודא שהשימוש בסאונה בטוח עבורם.

התייבשות. התייבשות יכולה לנבוע מאיבוד נוזלים בזמן הזעה. הטמפרטורות המוגברות בסאונה עלולות להוביל גם לסחרחורת ובחילות אצל אנשים מסוימים.



ועוד כמה תזכורות חשובות לשימוש בטוח בסאונה:

  • הימנעו מאלכוהול ותרופות שעלולות לפגוע בהזעה וליצור התחממות יתר לפני ואחרי הסאונה.
  • הישארו בסאונה לא יותר מ-15-20 דקות.
  • שתו שתיים עד ארבע כוסות מים צוננים לאחר מכן.
  • אל תעשו סאונה כשאתם חולים, ואם אתם מרגישים לא טוב במהלך הסאונה, צאו מיד.