זה נשמע מאיים ומאוד לא נעים, אבל אפיתרפיה – טיפול בארס של דבורים, הוא תרופה ידועה שהייתה בשימוש כבר בעת העתיקה. האנשים שמגיעים לטיפול הזה ניסו טיפולים רבים ושונים ולא מצאו מזור לבעיותיהם. אז לאילו מקרים רפואיים יכולה להועיל אפיתרפיה, ומדוע, למרות הוותק שלה, היא עדיין נחשבת לשיטת טיפול אזוטרית? 

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

אפיתרפיה כוללת, כאמור, טיפול בארס של דבורים, אך היא גם כוללת שימוש של מוצרי כוורת כמו דבש, פולן, פרופוליס, שעוות דבורים ומזון מלכות. "כל מה שהדבורה מייצרת הוא טוב לאדם, חוץ ממי שאלרגי אליו", אומרת אורית קדר, אפיתרפיסטית ומחברת הספר "מחלימים בעזרת דבורים". "התיעוד הראשון שלה הוא של היפוקרטס, שכינה את התרופה "ארקנום"- תרופה מוזרה מאוד. מאז, לאורך ההיסטוריה, משתמשים בזה בכל העולם - עד אמצע המאה הקודמת רופאים נהגו להשתמש בזה לא מעט ואף כתבו על כך. זה היה נפוץ בעיקר בארצות מזרח אירופה ועד היום זה נחשב לתרופת סבתא ביתית בקרב אנשים שמגיעים מהאזורים הללו".   

זה נשמע כמו טיפול לא סימפטי במיוחד.

"אנשים נמנעים מכאב ועקיצה כואבת. אך הכאב שורף ל-30 שניות ואחר כך הוא עובר. נכון שלדבורים יש מוניטין מפחיד, בעיקר בגלל האלרגיות, ואנשים נוטים לפחד מזה ולהשאיר את זה כאופציה אחרונה. אבל רק כ-2 אחוזים מהאוכלוסייה הם באמת אלרגיים - התנפחות מקומית לאחר העקיצה לא מעידה על אלרגיה". 

לאילו בעיות הטיפול יהיה הכי יעיל?

"הרבה אנשים מתקשרים אליי אחרי שניסו הכול. הארס מסייע למגוון מחלות אוטואימוניות, ובפרט לדלקות שרירים, גידים ומפרקים. יש בארס חומרים שמשפיעים על מערכת העצבים, המערכת ההורמונלית, הדם, הלב ומערכת החיסון, ולכן עוזר לטרשת נפוצה, זאבת, פיברומיאלגיה, ובעיות נוירולוגיות".

למי הטיפול עלול להיות מסוכן או לא יעיל?

"לנשים בהריון, לאלרגיים, לסובלים מסכרת, למי שיש בעיות קשות בכבד או בכליות ויש עוד רשימת מחלות שלא מתאימה לטיפול".

עד 15 עקיצות

אבל כאמור, האפיתרפיה נחשבת עדיין שיטת טיפול איזוטרית. למה? "הרופאים לא מכירים את השיטה ולא למדו עליה כי היא לא נחקרה", מסבירה קדר. "שיטות אלטרנטיביות כמו שיאצו ודיקור נחקרו ועולם הרפואה אימץ אותן. אבל מי שמממן את רוב המחקרים בעולם הן חברות התרופות שנסחרות בבורסה, וכמובן שאין להן שום אינטרס לחקור את האפיתרפיה".

מכיוון שמדובר ברפואה עממית, לא ניתן ללמוד את השיטה במוסד לימודים אלא רק ממטפלים. "יש אמנם קורסים בעולם בארה"ב, אבל אני למדתי מאלון גמליאלי, שטיפל בי כשהייתי חולה בדלקת מפרקים חריפה, הוא זה שהקים את המרכז לאפיתרפיה בישראל בשנת 2000 והוא בעצמו היה תלמיד של משה אלמליח, האדם שהביא את השיטה לישראל לפני 40 שנה. אגב, מדלקת המפרקים שהייתה לי נרפאתי, ולאחר שהחלמתי חקרתי את השיטה וכתבתי עליה ספר".

עקיצות דבורה (צילום: USBFCO, Shutterstock)
"הכאב שורף לשלושים שניות ואחר כך הוא עובר" | צילום: USBFCO, Shutterstock

איך באמת נעשה הטיפול?

"ראשית עורכים 2 בדיקות אלרגיה, כאשר המטופל נחשף לכמות מזערית של ארס פחות משנייה, ומחכים לראות אם יש תגובות. רק אם הוא כשיר מתחילים בטיפול. בבוקר אני אוספת דבורים מהכוורת ובטיפול עצמו אני אוחזת בדבורה עם פינצטה ועוקצת במקום שאני רוצה לעקוץ.

“בגלל שהארס הוא חומר חזק, מתחילים בהדרגה: בהתחלה עקיצה אחת עד שעולים ל-15 עקיצות. במחלות כמו פרקינסון או טרשת נפוצה, זה יכול להגיע גם ל-50 עקיצות אך רוב האנשים לא זקוקים לכמות כזו", אומרת קדר, "עוקצים באזורי שרירים גדולים וגם בנקודות מרדיאנים. יש בארס למעלה מ-40 חומרים, חלקם אנטי דלקתיים, שפועלים בסינרגיה. בגלל שזה לא נחקר לעומק, עד היום לא יודעים את כל המרכיבים. העקיצה יוצרת דלקת מקומית שמפעילה את מערכת החיסון, ויש גם חומרים שנכנסים למחזור הדם ומגיעים לכל הגוף".

עוד ב-mako בריאות:
>> לא לנודניק: 7 דברים שלא כדאי לעשות בבוקר
>> החלום ושברו: האם הסרת שיער בלייזר מסרטנת?
>> סלמון ובטטה: 9 הארוחות הכי בריאות שיש 

הטיפול לא עשוי להיות מסוכן?

"ארס זה חומר שאמור להרוג או לפגוע, אך תלוי מה המינון וריכוז החומר שמקבלים. גם אם אדם לא אלרגי הוא יכול למות מכמות של חמישים עקיצות, לכן הטיפול צריך להיות הדרגתי. מתחילים מעקיצה אחת כדי לעורר את המערכות בגוף. הגוף לומד להכיר את החומר הזר ולהגיב אליו".

ואפשר גם לקנות כוורת

משך הטיפול הוא בין 12-15 פגישות, בתדירות של פעם עד פעמיים בשבוע. לאחר מכן עורכים בדיקת דם ובוחנים את המדדים, במידת הצורך, מתחילים סדרה חדשה. "אני מלמדת הרבה מהמטופלים איך לעשות את זה לבד בבית. הם יכולים לקנות כוורת ולהפוך להיות הרופא של עצמם, כי מי שלוקח אחריות מלאה על ההחלמה שלו, היא תהיה הרבה יותר זריזה".

מה אחוזי ההצלחה של הטיפול?

"יש חולים שאפיתרפיה מרפאת את מצבם בשמונים אחוז, חלק נרפאים באופן מלא, ויש גם כאלו שזה פחות עובד עליהם. זה אינדיבידואלי כמו כל סוג אחר של טיפול. יש חולי פרקינסון שהארס מעניק להם ויטליות ואנרגיה או מקל על הסימפטומים. זה לא ירפא פרקינסון אבל יתמוך במצב. יש תיעודים בעולם של אנשים שהחלימו מטרשת נפוצה בעזרת אפיתרפיה, אנשים שממש קמו מכסא גלגלים. זה תלוי גם במשך המחלה, בחומרה, באישיות של החולה, ובתמיכה שהוא מקבל מסביב. ההחלמה היא הוליסטית, גם כשמקבלים טיפול צריך לשמור על אורח חיים בריא, תזונה מאוזנת ופעילות גופנית".  

היכן אפשר לטפל באפיתרפיה?

"יש מעט מטפלים בארץ, ויש הרבה מגדלי דבורים שעוקצים כטיפול ביתי לסביבה שלהם. כמובן שאין זה מומלץ לנסות לטפל בבית לבד ללא הדרכה, משום שזה עלול להיות מסוכן".

עקיצת דבורה (צילום: jcwait, Shutterstock)
"אחרי כל עקיצה, לוקח 4 ימים לארס של הדבורים לצאת מהגוף" | צילום: jcwait, Shutterstock

למדתי לטפל בעצמי

רחל טירולר (77) סבלה מבעיות אורטופדיות, דלקות פרקים ובעיות חמורות בברכיים שנים רבות. משום שהיא גרה בגליל העליון והיה לה קושי להגיע לטיפולים היא למדה בעצמה אפיתרפיה על מנת שתוכל לטפל בעצמה, עד כה עברה קרוב ל-3,000 עקיצות. "השיפור בבריאותי התבטא גם ברמה הנפשית, כי לקחתי אחריות על הבריאות שלי ואני מבצעת את הטיפולים בעצמי".

זה לא כואב?

"אחרי 30 שניות זה כבר לא כואב, והכאב הוא כאב מתוק שמביא תועלת. למזלי, לא היו לי תופעות לוואי, מלבד התנפחות ואודם".

עד כמה השתפרה בריאותך?

"הייתי עם מקל הליכה לפני שהתחלתי בטיפול, ובכלל לא הייתי ניידת. לאחר שהתחלתי עם טיפולי אפיתרפיה, התחלתי גם לצעוד שעה בכל יום ולשחות. אני כבר לא מוגבלת".

איך את מבצעת את הטיפול בעצמך?

"השיטה היא שאין שיטה. כדי לאתגר את המערכת החיסונית פעם אני עוקצת הרבה ופעם מעט, משנה את מרווחי הזמן, את המיקומים בגוף, ואת כמות העקיצות. זה כבר חלק מאורח החיים שלי. אני אוספת את הדבורים בטבע משום שאני מכירה את מחזור הטבע: יודעת מתי יש פריחות של פרחים מסוימים, ואלו צמחים דבורים אוהבות. אני יוצאת עם קופסאות גבינה ריקות, מחוררת את המכסה ושמה דבורה בכל קופסה. אחרי כל עקיצה, לוקח 4 ימים לארס של הדבורים לצאת מהגוף. יש לי תחושת שליטה על הבריאות שלי וסיפוק מהעובדה שאני לא דוחפת לגוף שלי רעלים. לפני הטיפול בדבורים, קיבלתי המון זריקות קורטיזון, ועכשיו עם האפיתרפיה אני מרגישה יותר חיונית בריאה ומלאת מרץ". 

>> מה באמת כדאי לאכול לפני ומה אחרי אימון?