לצד המיתוס האלמותי על היות הזן הגברי 'משתמש כבד יותר' בכל הנוגע לסקס, נשמח להביא לידיעת הקוראים סקר אנונימי שכבר עלה בעבר באתר MAKO. בסקר שנערך בקרב 500 נשים בארה"ב התגלה כי נשים יותר מעוניינות בסקס מגברים ולמעשה יותר מ53% טענו שהן רוצות לקיים יותר יחסי מין מבן הזוג שלהן, ויותר מ-75% מהנשים מעוניינות בכך יותר משלוש פעמים בשבוע. 13% מהנשים במחקר דיווחו על הצורך לקיים יחסים יותר מ-6 פעמים בשבוע.

אולם למרות העניין והרצון בקיום תדיר של סקס בקרב הנשים ולצד המציאות הזו, ישנה מציאות בה התפקוד ועוד לא מעט סיבות שונות מונעות מנשים לקיים יחסים למרות שהחשק והצורך לגמרי שם.  ד"ר פאני בר לוי, מומחית לרפואת נשים ואסתטיקה וגינלית, מונה כמה מהסיבות הפופולאריות בקרב מטופלותיה.

1. כאבים בזמן קיום יחסים
כאב, מכל סוג שלו, הוא לא דבר נעים, במיוחד אם הוא מופיע באזורים רגישים, כמו למשל איבר המין. כדי לדעת לטפל בבעיה, חשוב למצוא את מקורה, שכן נרתיק לא אמור לכאוב, תמיד יש סיבה. הנה כמה מהבולטות מביניהן:   

 יובש בנרתיק
מקורו של יובש בנרתיק טמון בהורמון האסטרוגן וליתר דיוק: בחוסר שלו ואם חשבתן שהוא בחסר רק בגיל העמידה, זה לא בהכרח נכון. האסטרוגן עצמו הוא הורמון גדילה המשפר את זרימת הדם לנרתיק, עובי דופן הנרתיק כמו גם גמישות וסיכה של הנרתיק. במצב בו אין מספיק אסטרוגן בגוף (יכול לקרות במצבים של גלולות למניעת הריון, הנקה וגם גיל המעבר) – זה עלול לגרום לכאבים.
טיפול: הטיפול  ביובש נרתיקי מבוסס על מריחת משחה הורמונלית. במקרים יותר קיצוניים מציעה הטכנולוגיה של היום טיפולים בגלי רדיו משולבים במיקרו-נידלינג, שמאפשרים שיקום הנרתיק על ידי 'פציעה מבוקרת'. טיפולים אחרים הפועלים לשיקום הנרתיק ניתנים במרפאות הפרטיות וכוללים למשל PRP המבוסס על פלזמה שנלקח מהדם של המטופלת. 

איבר המין של בן הזוג
קודם כל נבחן את עצמנו, אולם הבעיה בהחלט  יכולה להימצא אצל הפרטנר: האם זה באמת כאב בנרתיק או כאב שמופיע רק בזמן חדירה? האם הכאב מורגש יותר בתוך הבטן? אם כן, חשוב להבין ש"כאבי בטן" עשויים להופיע מאיבר המין החודר וכתוצאה מחוסר הנוחות שיוצר איבר המין. "אם יש תחושת אי נוחות גם במהלך הסקס ומתעורר חשד שגודל האיבר הוא הסיבה, אפשר לנסות לשנות תנוחות, במיוחד לכאלה שלא מאפשרות חדירה עמוקה במיוחד, ונסו לשלב חומר סיכה", ממליצה ד"ר בר לוי. 

"אם לא הגודל הוא הבעיה, יכול להיות שזה משהו אחר שיש על איבר המין של בן הזוג, או קונדומים שונים שמשתמשים בהם. גם אלרגיה ללטקס עלולה לגרום לגירוד ולכאב בנרתיק, אם משתמשים בקונדום. זו בעיה שמזוהה בנוסף בקרב נשים בגילאי בשלות או אחרי לידות. 

 

 

 



טיפול: רופא מומחה יכול להמליץ על החלפת קונדומים או שימוש בחומר סיכה כטיפול ראשוני או הזרקות חומצה היאלרונית ייעודית בהתאמה נרתיקית - מטפל בתחושות כאב ואי נוחות בזמן יחסי מין. הזרקה תפתור בעיות כמו רגישות גבוהה במיוחד העלולות לגרום לדלקות בנרתיק ובדרכי השתן. בנוסף, זה גם מהווה מענה אסתטי, למי שמעוניינת, לצורך מילוי לעיצוב והשבת נפח לשפתי הנרתיק. מדובר בצורך שנובע ממגוון סיבות כגון: לידות רבות או קשות, אסימטריה בהתפתחות בגיל ההתבגרות, טיפולים רפואיים, גיל המעבר או אצל נשים מבוגרות.

אנדומטריוזיס
אנדומטריוזיס הוא מצב בו רקמת הרחם גדלה במקומות מחוץ לרחם כמו באזור האגן, הבטן, או אפילו ריאות. כך נוצרת דלקת כרונית וצלקות סביב הרקמות שעלול לגרום לכאבים. מדובר במצב די מבלבל ולפעמים אף מסובך לאבחן את הבעיה.
טיפול: אנדומטריוזיס מטופלת בדרך כלל באמצעות טיפול הורמונלי או ניתוח להסרת הרקמות שגורמות לכאב.

מחלה דלקתית של האגן PID
זיהום של הרחם, החצוצרות או השחלות שנגרם, בדרך כלל, כתוצאה ממחלת מין (STI) לא מטופלת. עלול לגרום להצטלקות בתוך איברי האגן, או לגרום להיצמדות של האיברים ולהוביל לאי נוחות וכאבים כרוניים. טיפול: ביקור אצל רופא מומחה בו יבוצעו בדיקת אגן ואולטרסאונד כדי לקבוע אם זה המצב ממנו סובלים. יכול להיות שיהיה צורך בטיפול אנטיביוטי לניקוי הזיהום.

ניוון וגינלי
כתוצאה מדלילות, יובש ודלקת של דפנות הנרתיק שיכולים לקרות כאשר הגוף מייצר פחות אסטרוגן, ולכן, קורה לרוב לאחר גיל המעבר. מצב זה יכול לגרום לחוסר נוחות בזמן קיום יחסי מין ובזמן מתן שתן.
טיפול: לאחר אבחון מהרופא, המצב מטופל בדרך כלל באמצעות חומר סיכה וטיפול הורמונלי.

2. נראות הפות

עבור נשים רבות, מסבירה ד"ר בר לוי, המראה של הפות מהווה סיבה להימנע מיחסי מין. לשאלה האם זה הגיוני או בריא או נכון – אין תשובה חד משמעית שכן כל אחת והתחושות שלה לגבי אהבת הנראות, אולם חשוב לציין מה עלול להפריע לנשים שם ואיך ניתן לטפל אם בכלל.  

 כהות במפשעות והשפתיים או פיגמנטציה בווגינה

פיגמנטציה הינה תופעה נפוצה אף היא, שמשפיעה על נראות הנרתיק. מדובר בכהות הורמונלית שמתגברת עם השנים, אחרי לידות, חיכוך של השפתיים ועוד. גודלו או צבעו של אזור הנרתיק עשויים להשתנות באופן טבעי בגלל גורמים שונים כמו הזדקנות, בעיקר בגלל גיל המעבר, שכן הגוף מייצר פחות ופחות מהורמון האסטרוגן.

למעשה, מדובר בתוצאה של שינויים הורמונליים טבעיים ונורמליים המלווים שלבי חיים שונים, כמו הריון, גיל המעבר וגיל המעבר. כמה מחקרים מצביעים על כך שהלבנת נרתיק עוזרת לשפר את ההערכה העצמית, במיוחד במונחים של ביצועים מיניים, על פי מחקר שפורסם ב-2022 ב-Journal of Cosmetic Dermatology.  למרבית הנשים מראה התכהות הנרתיק מפריע מאוד וכיום יש אפשרות  לעשות טיפולים, לטיפול פיגמנטציה, בשילוב עם חומרים וטכניקות לא פוגעניות, כמו למשל במכשיר Ipl חדש, הגלים תופסים את המלנוציטים ומפרקים את הפיגמנט, זאת לצד תחזוק בתכשירי הבהרה ייעודיים המכילים מדכאי מלנין בתרכובות גבוהות ומאושרות משרד בריאות.

בדרך כלל, אנשים עושים את זה מתוך תקווה להשיג את אותו גוון כמו שאר הגוף שלהם. העור בכל הגוף שלנו משתנה עם הזמן, כולל האזור העדין והרגיש של הפות והנרתיק. זה יכול להיות גם תוצאה של שעווה תכופה בביקיני. 

שפתיים מדובללות

בדומה לתהליך שעובר עור הפנים שלנו גם בווגינה חלים שינויים דומים: אובדן נפח, התדלדלות השפתיים, צניחה והתקמטות. להיבט האסתטי השלכות על המצב הרגשי, על הבטחון העצמי, ולבסוף גם על תחושת האינטימיות הזוגית.

"ההיבט האסתטי ניתן לטיפול באמצעות מכשור לייזר או גלי רדיו אשר מאפשרים שיקום וחידוש הרקמות הן מבחינה אסתטית והן מבחינה תפקודית, ובמצבים מסוימים ניתן לשקול התערבות כירורגית של הצרת הנרתיק בניתוח. בשנים האחרונות חל גידול עצום בפניה של נשים לניתוח זה, מה שמסביר את השאיפה של נשים להנות ממראה אסתטי ולחוות וולנס נשי, ללא קשר לגיל הכרונולוגי", אומרת ד"ר בר לוי.

התרחבות הנרתיק

התרחבות הנרתיק גורמת לחוסר שביעות רצון מינית לעומת שביעות העבר, כך גם אבדן נפח וכל אלו לבסוף מביאים לחוסר תחושה, לאי נוחות אינטימית. "זו הסיבה שכל מי שתפנה ותקדים לטפל כשהבעיה שלה רק החלה, תזכה לשיפור משמעותי ללא ניתוח באופן חד משמעי", מדגישה בר לוי. "הטיפול נעשה באמצעות לייזר, עם ידית ייעודית חד פעמית, באמצעותה הרופא המטפל מחליט בדיוק לאן לשגר את פולס הלייזר ובאילו מרווחים. מדובר בפתרון נטול כאב וזמן החלמה, עם הקלה מידית  ותוצאות ארוכות טווח. המכשיר למעשה עושה כיווץ שפתיים באמצעות אנרגיית הלייזר שיוצרת חימום וכיווץ הרקמה".
 
מבוכה - נפיחות מהפות נפיחות או גזים בנרתיק.

למעשה מדובר רק בפליטת אוויר כלוא מהנרתיק, אבל זה לא הופך את זה לפחות מביך. פליטת האוויר מתרחשת לרוב במהלך פעילות מינית או פעילות גופנית או מיד לאחריה. מעבר האוויר דרך תעלת הנרתיק מייצר צליל הדומה לגזים בפי הטבעת. ההבדל ביניהם הוא שאין ריח גזים, אבל שחרור האוויר יכול להימשך שניות ארוכות, בווליום שאינו נשלט והסיטואציה מסתיימת רק כאשר האוויר שוחרר במלואו.

מה הפתרון? כיום, ניתן לטפל בפנים הנרתיק ולעבוד על הידוק פנימי של הנרתיק, טיפול המתבצע באמצעות מכשיר לייזר, הפוצע באופן מבוקר ומינורי את פנים הנרתיק. הפעולה הזו עוזרת לחידוש הקולגן והגברתו באזור, בנוסף גם לרירית מהודקת יותר, מה שיעניק לנו נרתיק חזק יותר ואקטיבי יותר.
 

 

 



ירידה בליבידו
אחד הסימפטומים הווגינליים המובהקים בגיל המעבר. הוא הירידה בחשק המיני ובתפקוד המיני, שבאה לידי ביטוי גם בתכיפות יחסי מין וביכולת לחוות אורגזמה. הירידה ברמת ההורמון הנשי אסטרוגן, גורמת לירידה בחומרי הסיכה הנרתיקיים ובאלסטיות של הנרתיק, לצד הירידה בזרימת הדם אליו, מה שפוגע באופן ישיר ובלתי נמנע בקושי לחוות אורגזמה, עד לכדי קושי ביחסי מין והיצרות הנרתיק בזמן יחסי מין.  מכאן קצרה הדרך לפגיעה בהנאה המינית ולתסכול רגשי, שגורר אחריו מעגל קסמים של הימנעות מיחסי מין וחוסר יכולת להנות מהם. הטיפולים האפשריים רחבי טווח וכוללים החל מטיפול הורמונלי חלופי פומי או מקומי, ועד טיפולים חדשניים יותר כגון פלט הורמונלי קבוע בגוף.