משעות מרובות מול מסכים קטנים שפולטים אור כחול למשקפי שמש וחשיפה לשמש: יש לא מעט פעולות יומיומיות נפוצות שכולנו עושים שמשפיעות לרעה על הראייה שלנו. יש להניח שלא נעצור את רצף ההרגלים הללו, אבל עם מודעות לנושא - נוכל לנסות למזער את הנזק, כי באמת שיש עוד הרבה דברים יפים לראות בעולם הזה, ולא חבל על העיניים היפות שלנו? אלון שאול, אופטומטריסט בכיר, שופך אור על הנושא.

חשיפה לשמש

"חשיפה לשמש פוגעת לא רק בעור שלנו, אלא גם בעיניים. אור השמש, במיוחד מרכיב האולטרה סגול (UV) שלו, יכול להזיק לעיניים שלנו. חשיפת יתר עלולה לגרום למצבים שונים כמו: פוטוקרטיטיס, מצב המקביל לכוויות שמש של העיניים. ממש כמו כביסה שדוהה בשמש", אומר שאול.

בנוסף, שימוש במשקפי ראייה/שמש במהלך שמש בעלת קרינה חזקה יכול לגרום למצב הדומה לפעילות של זכוכית מגדלת.  קרן השמש מתרכזת בנקודת אור ולגרום לצריבה בעין בעקבות זאת, בעיקר אצל אנשים המרכיבים משקפיים. "קצת קשה לדעת שמשקפי השמש שקניתם יעשו את העבודה. אם תרצו באמת לוודא שאתם מוגנים, אופטיקאי יכול למדוד את רמת הסינון בעדשת השמש, באמצעות המכשיר שמודד את המרשם לבדיקת הראייה", אומר שאול. "עדשות עם מסנן פולורואיד יוסיפו עוד ממד של סינון אך הן יקרות יותר, לתשומת לבכם".

כיצד למזער את הנזק? חיוני כאמור להגן על העיניים שלנו בחוץ על ידי הרכבת משקפי שמש החוסמים הן את קרני UVA והן את קרני UVB, שימוש בכובע רחב שוליים, והימנעות משעות השיא בשמש, בדרך כלל בין השעות 10:00-14:00.  

 

עישון

עישון הוא הרגל הידוע כגורם לבעיות בריאותיות רבות, שרבות מהן משפיעות ישירות על העיניים שלנו. קשר זה נובע מהחומרים המזיקים שבעשן הסיגריות, כגון ניקוטין ופחמן חד חמצני, אשר עלולים להוביל חוסר איזון חמצוני בגוף ולדלקת ברקמות הגוף השונות, כולל העין.

מהו הנזק?  להלן שלושת מצבי מקרים אשר קשורים לעישון:

א. קטרקט
עישון יכול להאיץ את הזדקנות העדשה, מה שמוביל  לעכירות בעין הגורמת לטשטוש הראייה. למעשנים יש סיכון כפול גבוה לפתח קטרקט.

ב. ניוון מקולרי
כימיקלים מזיקים מעישון עלולים לפגוע במקולה, החלק ברשתית האחראי על ראייה מרכזית חדה. למעשנים יש סיכון גבוה משמעותית לפתח ניוון מקולרי הקשור לגיל, המוביל לאובדן ראייה מרכזי.

ג. רטינופתיה סוכרתית
עישון מאיץ את הנזק לכלי הדם ברשתית אצל חולי סוכרת, מה שמוביל לרטינופתיה סוכרתית, מצב שיכול להוביל לעיוורון. מעשנים עם סוכרת נמצאים בסיכון גבוה יותר לכך.

 כיצד למזער את הנזק? להפסיק לעשן. כמה פשוט, הא?  

שהייה ממושכת מול מסכים

כיום אנחנו מעבירים את רוב שעות העבודה שלנו ואת שעות הבית מול מסכים, בין אם זה במשרד או בבית בצפייה בטלוויזיה ובנייד.
מה הנזק?  פגיעה בראייה. מה שקורה בזמן השהייה הממושכת הוא תהליך בו העין מתמקדת על האובייקט מקרוב ובכך אנחנו מכווצים שריר פנימי שצריך לעבוד על מנת לתת לנו את אותו מרחק שאליו אנחנו מסתכלים. מאחר ומדובר בשריר - נוצרת אצל השריר עייפות ואם לא נקפיד על מנוחה, זה עלול לפגוע בעיניים שלנו.
כיצד למזער את הנזק? חשוב להקפיד על הפסקה מדי שעה בזמן שהייה ממושכת מול מסך. יש לבצע הפסקה פעם בשעה למשך חמש דקות, ובה להישיר מבט למרחק אחר, מרוחק יותר מהמסך על מנת לשחרר את השריר העייני ולתת לו הפוגה. 

אור כחול

בהמשך ישיר לסעיף הקודם, האור הכחול נפלט ממסכים וקשור אליהם באופן ישיר. אור כחול הוא אור אשר פולט קרינה מהמסך ופוגע בעיניים שלנו.

כיצד למזער את הנזק? על מנת לצמצם את אותו אור כחול נוכל להקפיד על מספר פעולות :
1. קניית מסך בעל אישור שחוסם את הקרינה הנפלטת ממנו.
2. שימוש במשקפיים מסננות אור כחול שעוזרות לנטרל את הנזק מן המשקפיים.  

  

שפשוף עיניים

לכאורה פעולה חסרת חשיבות אולם שפשוף עיניים תדיר יכול להעיד על בעיה אקוטית יותר, ואף להחמיר אותה.

בין הסיבות הנפוצות לשפשוף בעיניים:

א. יובש בעיניים
בעיה נפוצה, הגורמת לאי נוחות ולתסמינים שונים כמו צריבה וראייה מטושטשת. מצב זה יכול לנבוע מגורמים רבים, כולל שימוש נרחב במסכים דיגיטליים.  

ב. תת פעילות של בלוטת התריס
תת פעילות של בלוטת התריס הינה סיבה שכיחה ליובש בעיניים. בלוטה זו אחראית לייצור דמעות, אשר שומרות על העיניים שלנו לחות. כאשר הבלוטה אינה פעילה, היא לא מייצרת מספיק דמעות, מה שמוביל ליובש, אי נוחות ולפעמים לראייה מטושטשת.   

 

 

ג. קרטוקונוס
קרטוקונוס הוא מצב עיניים שבו הקרנית, החלק הקדמי השקוף של העין, מידלדל ומשתנה לצורה דמוית חרוט. עיוות זה עלול לגרום לטשטוש ראייה, קוצר ראייה, צילינדר ורגישות לאור. הסיבה המדויקת שלה אינה ידועה, אך בדרך כלל ניתן לטפל בה עם טיפול מתאים.