האם שיזוף בריא לעור שלנו? מחקר ישראלי חדש חושף את המנגנון הביולוגי שמוביל לתוצאה השזופה ועל הדרך מצליח לענות על השאלה שתמיד מפתיעה אותנו, כל פעם מחדש: למה השיזוף לא מתרחש מיד לאחר החשיפה לשמש, אלא רק אחרי מספר שעות או אפילו ימים?

המחקר שנערך באוניברסיטת תל אביב התמקד באופן שבו הגוף מנסה להגן על עצמו מפני חשיפה לקרינה אולטרה סגולה (UV), שמגיעה לרוב מהשמש או ממיטות שיזוף. על פי המחקר, יש שני מנגנונים שמגנים על העור מחשיפה לקרינה המסוכנת. הראשון מתקן את ה-DNA בתאי העור שניזוקו מהקרינה, ואילו השני כרוך בייצור מוגבר של מלנין, פיגמנט טבעי בגוף המעניק גם לשיער ולעיניים צבע כהה. המלנין - המיוצר ומופץ על ידי תאים מיוחדים הנקראים מלנוציטים - מכהה את העור על מנת להגן עליו מפני חשיפה עתידית לקרינה.

התוצאות הראו כי מנגנון התיקון של התא מקבל עדיפות ולכן לוקח זמן עד שמגיעים לשלב הבא של שבו מיוצר המלנין. "במחקר שלנו הצלחנו לגלות מדוע תופעת השיזוף אינה מתרחשת מיד כאשר הגוף נחשף לשמש, אלא לאחר עיכוב מסוים", כתב נדב אלקושי, ממחברי המחקר. "מסתבר שמנגנון תיקון הדנ"א מקבל עדיפות על פני כל שאר המערכות. רק לאחר שהתאים תיקנו את המידע הגנטי כמיטב יכולתם, הם מתחילים לייצר מלנין בצורה מוגברת". 

החוקרים מציינים כי התוצאות יכולות לסייע למחקר עתידי בהגנה על העור ובסופו של דבר לסייע במניעת סרטן העור. "מניפולציה של אופן פעולת החלבונים והאינטראקציה בין שני המנגנונים שאותרו, יכולה להגן טוב יותר על תאי העור מפני נזק ל-DNA או להגביר פיגמנטציה".

"שיזוף הוא לא תגובה בריאה לחשיפה לשמש"

בניגוד לתפיסה רווחת שרואה בשיזוף תהליך בריא, המחקר הזה מבהיר כי, "שיזוף הוא לא תגובה בריאה לחשיפה לשמש - הוא מתרחש רק לאחר שה-DNA גורם נזק לתאי העור שלנו", כך הגיב ד"ר דיוויד ג'יי גולדברג, רופא עור בניו יורק וציין כי המחקר מוכיח את מה שהנחנו לגבי חשיפה לשמש במשך עשרות שנים. "נזק DNA לעור מתרחש מחשיפה לקרינה אולטרה סגולה", אמר. "נזק ה-DNA הזה הוא מה שמוביל גם לסרטן העור וגם לקמטים".

על פי הקרן לסרטן העור הנזק לעור מתחיל כבר עם השיזוף הראשון. בכל פעם שאנחנו משתזפים הנזק מצטבר, ויוצר יותר ויותר מוטציות גנטיות. גם שיזוף בתוך הבית עלול להיות מסוכן וגם מיטות שיזוף אינן מציעות חלופה בטוחה לאור השמש, ומעלות את הסיכון לסרטן העור.  

חשיפה לשמש היא דבר חיובי – איך לעשות את זה נכון?

גבר משחק במטקות על החוף בתל אביב (צילום:  Alexi Rosenfeld/Getty Images)
צילום: Alexi Rosenfeld/Getty Images

מה משפיע על מהירות השיזוף?

ישנם מספר גורמים שמשפיעים על משך הזמן שלוקח לגוף שלנו להשתזף. חלקם קשורים לגורמים אנושיים ואחרים קשורים לאקלים שסביבנו:

  • קרני השמש חזקות יותר באזורים גבוהים יותר, מה שיכול לגרום לשיזוף להתרחש מהר יותר.
  • אנשים עם עור כהה יותר ישתזפו מהר יותר כי יש להם יותר מלנין בעור. 
  • לחות גבוהה יכולה לגרום לשיזוף להתרחש מהר יותר.
  • גם לזווית השמש ולשעה ביום יש משמעות. ככל שאנחנו קרובים יותר לקו המשווה, כך גדל הסיכוי להשתזף במהירות.
  • ככל שהחשיפה ישירה יותר לשמש וללא הפסקת צל, כך גדל הסיכוי לשיזוף מיידי.
  • מקדם הגנה של קרם הגנה יכול להשפיע על מידת השיזוף, ככל שה-SPF גבוה יותר, כך יש זמן רב יותר עד שהשיזוף יתחיל להופיע.