פותחים כפתור מיד לאחר הארוחה או מרגישים נפוחים מהרגע שפתחתם את העיניים? הבטן מתעגלת ללא שליטה ונדמה שצמחה לה לפתע בלי קשר לכמות האוכל שאתם אוכלים? יש סיבות רבות ומגוונות לתחושת ומראה בטן נפוחה. יש מצבים שהם יותר רגעיים או אקוטיים, כמו למשל אחרי ארוחה גדולה, או אחרי חופשה ארוכה בה סטינו מהתפריט שלנו, ויש מצבים שהם כרוניים, בהם הבטן התקבעה כנפוחה לזמן רב, מה שמסמן לנו לעצור רגע ולבדוק מה קרה שם שניפח את מרכז הגוף שלנו.

  1. אולי זו עצירות

    הרמב"ם, גדול הרופאים אמר, שעצירות היא אם כל המחלות, והוא ככל הנראה התכוון לכך שכשאין איזון בין הכנסת המזון לפליטת הרעלים, עלולות להופיע מחלות, וביניהן תופעות כמו נפיחות בבטן. חוץ מאשר תזונה מתאימה, עיסוי טוב עשוי לעזור. "לחצו באזור המעי הגס, עברו מחלקה הימני של הבטן התחתונה שלכם למעלה לאזור הבטן ולמטה לאזור השמאלי. כך למעשה אתם עוקבים אחר הנתיב של מערכת העיכול", מסבירה ד"ר ג'ודי ני, מומחית לגסטרואנטרולוגיה.
  2. חיידקים, טפילים ופטריות

    בתוך המעיים והקיבה שלנו יש חיים שלמים וביניהם חיידקים, טפילים ופטריות שמתגוררים יחד בהרמוניה, אך כשאלו מסתכסכים זה עם זה, אחד מהם תופס תאוצה, וזה עלול לגרום לנפיחות בבטן, כך מסביר הנטורופת יגאל קוטין. "הליקובקטור פילורי למשל הוא חיידק מאוד שכיח וגם טפיל שנקרא ג'רדיה, ואת זה ניתן לגלות דרך בדיקת צואה. החיידקים והטפילים האלו נמצאים בכל מקום סביבנו ואז או שנדבקנו בהם דרך הפה, או לרובנו האורגניזם הללו אפילו נמצאים אצלנו בדרך קבע.

    בנוסף, כשהגוף חלש יותר או שמערכת החיסון ירודה, או שאכלנו מכל הבא ליד, אז האורגניזמים האלו מתגברים והופכים להיות בעייתיים. גם קנדידה היא בעצם פטרייה ששוכנת בדרך קבע במערכת העיכול כחלק מהמיקרוביום שלנו בצורה מאוזנת עם שאר החיידקים והטפילים. כשהאיזון הזה מופר בצורה גסה לאורך זמן, הפטרייה יכולה להתגבר ואז היא פוגענית. תסמינים שיכולים להעיד שמדובר על קנדידה או חיידקים או טפילים: אי נוחות במערכת העיכול כמו גזים, נפיחות, שינויים ביציאות, לפעמים פחות או יותר או מרקם שמשתנה, לפעמים כאבי בטן. אם זה הליקובקטור אז הכאב יהיה ברום הבטן (בחלק העליון של הבטן). לפעמים ייתכנו צרבות.  

     

  3. חומציות לא מאוזנת בקיבה

    סיבה נוספת לנפיחות בבטן היא חומציות בקיבה, מסביר קוטין. "בדרך כלל מצבים של גזים מצביעים על חומציות נמוכה מהנורמה, ואז האוכל לא מתפרק או לא מתעכל כראוי והתנועתיות במעיים נחלשת, וכתוצאה מכך יש לפעמים גזים, כאשר האוכל נמצא זמן רב יותר במעיים ותוסס. החומציות הנמוכה מתרחשת בגלל סיבות מגוונות וביניהן: נטילת אנטיביוטיקה או תרופות, אי אכילה ממושכת, מתח לאורך זמן, אנורקסיה. חומציות גבוהה תגרור כאבי בטן, שלשול או צרבת.
  4. חוסר איזון בבלוטת התריס

    אם הבטן שלכם נפוחה לאורך זמן ללא סיבה ברורה, אולי כדאי שתבקשו מרופא המשפחה שלכם גם בדיקות דם לגישוש ומעקב אחר בלוטת התריס שלכם. הנטורופת קוטין מסביר שיש קשר בין הבלוטה לבטן הנפוחה. "בלוטת התריס בעצם אחראית על מגוון תהליכים של חילוף חומרים ועיכול בגוף, אם יש תת פעילות בבלוטת התריס, אז החומציות בקיבה תהיה נמוכה, והפרשת האנזימים תהיה נמוכה ותנועתיות הקיבה תהיה נמוכה וכתוצאה מכך יהיה פירוק מזון לא שלם וטוב ואז מזון יותר יושב ותוסס. אנזימי עיכול מופרשים במערכת העיכול וחלקם מופרשים מהלבלב והם מפרקים אוכל. יש לנו אנזימים אפילו ברוק. כשרמת האנזימים נמוכה, מזונות מסוימים לא יתפרקו כראוי. ואז בעצם המזון נשאר במערכת העיכול והוא תוסס ונרקב. מה שגורם לאנזימים: מתח, חוסר שינה, תרופות מסוימות, גיל מבוגר, תת פעילות של בלוטת התריס, תזונה לקויה".
  5. בעיות בכבד

    קוטין טוען שגם לכבד יש קשר לבטן הנפוחה. "הכבד שלנו שותף מאוד משמעותי בעיכול ועצם הפרשת המרה מהכבד הם חומר שמשתתף בעיקר בפירוק של שומנים ועוד תהליכים במערכת העיכול וכשיש איזו שהיא בעיה בכבד והפרשת המרה היא לא טובה, זה גם יכול לגרום לנפיחות". 

     

     

     

  6. חוסר בתנועה

    אנחנו חיים בעידן שדורש מאיתנו זמן רב של ישיבה. ישיבה מול מחשב, ישיבה בפגישה, ישיבה בעבודה או בנהיגה, והתוצאה של הישיבה הממושכת בשילוב היעדר פעילות גופנית, מחלישה גם את תנועתיות המעיים. רוצים תנועת מעיים טובה? תתחילו לזוז יותר, וגם לשתות מים, כך מציע קוטין.
  7. נפיחות של מחזור/ביוץ

    נשים רבות מעידות על נפיחות בבטן בימים שלפני המחזור או סביב הביוץ, שנובעת מאגירת נוזלים ושינויים הורמונליים. מדובר בנפיחות טבעית שעוברת מעצמה אך אפשר לאזן אותה דרך תזונה טובה ופעילות גופנית סדירה
  8. הרגלי תזונה לא בעייתיים

    יש כמה דברים שכדאי להתייחס אליהם בכל מה שקשור לתזונה ונפיחות בבטן, טוען יגאל קוטין, אבל לפני זה, כדאי שתשימו לב לכמות האוכל ולשעה שבה אתם אוכלים כי יש לכך השפעה גדולה על מראה ותחושת הבטן שלכם. אכילה מרובה, לעיסה לא מיטבית ואכילה בלילה עלולה לגרום לבטן נפוחה. "בשעות הערב מערכת העיכול עובדת פחות טוב ולכן אכילה מרובה או בכלל אכילה בערב אצל מערכת העיכול אצל אנשים שגם ככה חלשה יהיה עוד יותר בעייתית". בנוסף, ישנם שילובי מזון פחות מומלצים כמו פירות לאחר האוכל, או פסטה עם בשר או מאכלים שעלולים לגרום לנפיחות כמו ירקות מצליבים וביניהם כרוב וכרובית, קטניות עלולות לגרום לנפיחות אצל אנשים מסוימים, אלכוהול, אוכל מעובד, סוכר, מוצרי חלב או גלוטן. חשוב להבין שלא מדובר פה בהמלצות אישיות, ולכן כל אדם צריך להיות ערני למה גורם לו לנפיחות לאחר האכילה.