בלוטת התריס היא בלוטה אנדוקרינית המייצרת הורמונים ומפרישה אותם ישירות אל מחזור הדם. הבלוטה בצורת פרפר היא אחת הבלוטות הגדולות ביותר בגוף. היא נמצאת באזור הצוואר ואחראית על ייצור הורמונים חיוניים ביותר לתפקוד הגוף. מערכות רבות בגוף האדם תלויות בה. היא מסייעת לתפקוד תקין של המוח, השרירים, הלב ואיברים נוספים. בשנים האחרונות אנחנו עדים לעלייה בבעיות שונות הקשורות לבלוטת התריס. אחת הבעיות המרכזיות היא תת פעילות של בלוטת התריס - היפותירואיד - והשימוטו, מחלה של מערכת החיסון שבה מותקפת הבלוטה על ידי נוגדנים של הגוף. השימוטו נפוצה בעיקר אצל נשים, אך הסיבות המדויקות לכך אינן ידועות במלואן.

אלה הדרכים להתמודד עם בעיות הקשורות לבלוטה כולל דרכים יעילות להתמודד עם תפקוד לקוי ומחלות אוטואימוניות.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

תת פעילות של בלוטת התריס והשימוטו 

בלוטת התריס מייצרת שני הורמונים חשובים לתפקוד משמעותי של אברי הגוף השונים. תירוקסין (T4 וטריודותירונין T3). ההורמונים המיוצרים בבלוטה מועברים דרך הדם לרקמות הגוף. בעקבות תת פעילות של בלוטת התריס ייצור ההורמונים מופחת ובעקבותיו חלה האטה בחילוף החומרים של הגוף. תת פעילות היא התופעה השכיחה ביותר בעיקר אצל נשים וקשישים. אחת הסיבות לתת פעילות היא מחלות אוטואימוניות התוקפות את הבלוטה. השימוטו היא אחת המחלות הנפוצות שבה בלוטת התריס מותקפת ונהרסת על ידי נוגדנים שמיוצרים על ידי מערכת החיסון.

תת פעילות של בלוטת התריס יכולה להיגרם מסיבות שונות ומגוונות. ישנן סיבות פיזיולוגיות כמו לידה, קרינה לאזור הצוואר, דלקת של הבלוטה, ניתוחים שבהם כורתים חלק מהבלוטה או את כולה.

וישנן סיבות הקשורות לתזונה ואורח חיים כמו - צריכת יוד מועטת, צריכה עודפת של מזונות גויטרוגנים (כרובית וכד'), חוסר איזון הורמונלי ועודף פלואוריד.

הנתונים הסטטיסטיים בארה"ב מראים כי אחת מכל שמונה נשים במהלך חייה תסבול מבעיות הקשורות לבלוטת התריס. בארץ עדיין לא נעשה מחקר מדויק על הנושא, אך רופאים בכירים קובעים באופן מפורש כי מדובר במחלה הפוקדת בעיקר נשים אשר נוטות יותר לחלות במחלות אוטואימוניות, לכן השימוטו, לדוגמה, שכיחה יותר בקרב נשים מאשר גברים.

תופעות הלוואי והסימפטומים של התופעה כוללים:

  • עלייה במשקל כתוצאה של האטה בחילוף חומרים בגוף
  • קושי להתרכז ותחושה מוגברת של עייפות
  • הפרעות שינה
  • עצירות
  • רגישות ואי סבילות לקור
  • חרדה ודיכאון

מכלול הסימפטומים מגוון ורחב, אלו הן מקצת מהתופעות השכיחות של תת פעילות הבלוטה. אחת הסיבות השכיחות לתופעה היא תזונה לא מאוזנת וסטרס. הטיפול המערבי השכיח הוא שימוש באלטרוקסין או ביוטירוקס, שני מותגים של חברות שונות המכילים את ההורמון T4. אבל באמצעות טיפול תרופתי לא תמיד מצליחים לאזן את הבלוטה וגם אם מצליחים, לאורך השנים האיזון מתערער כי הבלוטה מפסיקה לתפקד לגמרי ותופעות הלוואי רק הולכות וגוברות.

עוד ב-mako בריאות:
>> אין חשק לסקס? 10 דרכים טבעיות להעלות את רמת הטסטוסטרון
>> בלי כפיפות בטן: כך תיפטרו מהשומן הבטני

תזונה וצמחי מרפא לאיזון בלוטת התריס 

אחת הדרכים היעילות לטיפול מונע בבלוטת התריס היא שינוי של הרגלי התזונה ושימוש בצמחי מרפא לשם שמירה על האיזון ההורמונלי של הגוף. תזונה מותאמת אישית היא עניין קריטי היות שיש מזונות שמזיקים לבלוטה ויש להימנע מהם, ולעומתם יש מזונות אחרים שיוכלו להועיל ולשפר את תפקודי הבלוטה. בעזרת שילוב מיוחד של תזונה וצמחי מרפא ניתן לאזן את הבלוטה. תזונה מרובה בוויטמינים, בייחוד ויטמיני B, מינרלים ויוד, תזונה המכילה חלבונים, חומצות שומן איכותיות, ירקות ופירות, יכולה לתרום לאיזון הבלוטה. בכל מקרה נתון יש להתייעץ עם בעלי מקצוע בנוגע לתפריט המדויק ולתוספים שיש לקחת בהתאם.

צמחי מרפא רבים עוזרים לאיזון הבלוטה, אחד הידועים שבהם הוא withania somnifera - צמח מהרפואה ההודית.

דברים נוספים להפחתת הלחץ היכולים בהחלט לתרום הם יוגה, מדיטציה, ועיסויים מרגיעים.

המצב הטוב ביותר לאיזון הבלוטה באמצעות צמחים ותזונה הוא לפני התחלת התרופה או בשנים הראשונות ללקיחתה. אבל גם אחרי שנים רבות תזונה וצמחי מרפא יפחיתו את תופעות הלוואי ויאפשרו הורדה של מינון התרופה. 

* ליטל סימון היא מטפלת באיורוודה (רפואה הודית). הקימה את פראנהוודה - קליניקה לטיפול בבעיות עיכול, בעיות הורמונליות ובניקויים.