בימים כתיקונם, חג חנוכה הוא אחד החגים היותר שמחים ומוארים בשנה שלנו. חג שכל כולו חמימות, הדלקת נרות ואירוח חברים ומשפחה, הוא גדוש באוכל, שמחה והרבה מאוד שמן עמוק רותח שמרפד לכולנו את הבטן ואת הלב. אולם בצל המלחמה, יש להניח שגם הוא מקבל תפנית קצת אחרת וכל בית יחליט מה הדרך שלו לציין ולחגוג את החג. מה שבטוח, שדבר אחד לא השתנה בו: הסיכונים שטמונים בו. חנוכה הוא חג מועד לפורענות ואחד החגים שבהם אנחנו חשופים יותר לכוויות. בין אם זה קורה משמן רותח, שעווה של נרות, תנור אפיה לוהט או סיר עם אדים. הנה כמה כמה אמצעי זהירות בדרך לריבה של הסופגניה. 

"משטחים חמים כמו פלטות שבת, או נגיעה במכונות קפה חמות, ובעיקרון כל מצב של חם ואדים ישיר על העור יכול לגרום לרגישות בעור, אדמומיות, וכוויה שמופיעה שעות אחרי חשיפה למקור חם", אומרת ד"ר מוניקה אלמן, מומחית ברפואת עור והמנהלת הרפואית של רשת מכבי אסתטיקה. "יש לקחת בחשבון שהעור שלנו רגיש ועדין, במיוחד של ילדים. לכן חייבים להיות ערניים במיוחד בחגים. חלק מחוויית החג הן בישול בחברותה והדלקת נרות בחברותה עם המשפחה והחברים".

מהי כוויה?


"כוויה היא נזק לעור שנגרם מחשיפה לחום, קור, חשמל או כימיקלים. כוויות מסווגות לפי חומרת הנזק. ישנם מספר סוגי כוויות:


כוויה דרגה 1 - פגיעה שטחית של החלק העליון של העור, עקב מגע ישיר. באה לביטוי באדמומיות, נפיחות קלה והופעה של הנשלה של העור במהלך כשבוע.

כוויה דרגה 2 - פגיעה עמוקה יותר החובקת חלק עמוק יותר של הדרמיס. מאופיינת באדמומיות, נפיחות ושלפוחיות  זמן הריפוי של האזור הוא 2-4 שבועות תלוי גיל, גבר, אישה או ילד, מיקום הפגיעה וכמות החשיפה של החום לעור.

כוויה דרגה 3 - פגיעה עמוקה המערבת את הרקמות העמוקות. מאופיינת בקרום כהה כביטוי לנזק רקמתי. פגיעה היכולה לגרום לצלקת ולפגיעה של התת עור שומן תת עורי, בלוטות חלב, זיעה ואפילו פגיעה עצבית. 

 

מה הכי חשוב לעשות לאחר שנכוויתם?

חשוב מאוד לטפל כמה שיותר מהר בכוויות שכן המגע של החם וחשיפת העור ממשיכים  את העמקה של הנזק העורי. 
1. שטפו בזהירות את המקום עם מים קרירים מבלי לשפשף אותו. עשו זאת למשך כעשר דקות. זה עוזר להפחית את הטמפ' של העור ולמזער נזר לרקמות. שימו לב: קור קיצוני עלול להזיק עוד יותר לעור ולכן הימנעו ממגע של קרח.

2. מרחו קרם ייעודי כמו ביאפין, סילברול, בפנטן+ ועוד.

3. חשוב מאוד שלא לשים גזה עם פלסטר על הפד כי הדבר יכול לגרום לגירוי יתר ולהנשלה של העור. לכן כדאי לשים על הפד רשת חצי רפויה.

4. במידה ונוצרת שלפוחית – לא לפוצץ אותה בשום אופן אלא לקרר את המקום. במקרה זה נדרשת גם הכוונה רפואית כדי להימנע מהופעה של זיהום משני (כמו מוגלה או דלקת עמוקה מאד שתשאיר צלקת), כאשר במקרים הללו חשוב להגיע לקבל טיפול במוקד רפואי או במיון.

5. חשוב לשים לב שמאכלי החג הם לביבות מסוגים שונים, סופגניות וטיגון רב. כל המאכלים המנחמים והטעימים אמנם משאירים טעם של עוד אך חמים מאוד באכילה ואנו יכולים לקבל כוויה בשפתיים, בלשון ובחך. לכן הקפידו לחכות לא לאכול ישר מהמחבת אלא לחכות קצת וליהנות כמובן במידה. כוויות בלשון לרוב נרפאות מעצמן תוך מספר ימים. מה שיכול להקל על הכאב הוא לקרר את המקום באמצעות שתיה קרה או קוביות קרח ולהימנע  מצריכת מזון ומשקאות חמים כמובן שמגרים את המקום.

 

אמצעי זהירות במהלך חג החנוכה:

חשוב להפעיל את הילדים בפעילות החג המואר שלנו. לכן כמה נקודות לבטיחות:

  • לא לתת לילדים להתקרב לאש. ניתן לתת להם לערבב וללוש אך לא לטגן.
  • יש להרחיק את הילדים מהכיריים בזמן הטיגון.
  • יש לחכות עם האכילה כי הריבה יכולה להיות לוהטת ויכולה לגרום לכוויה בפנים, בפה ובידיים.
  • אין לתת לילדים עד גיל 9-10 להדליק נרות ללא השגחה.
  • חשוב לאסוף שיער לפני הדלקת הנרות כדי שלא יישרף.
  • יש להרחיק בגדים מניילון או בד דליק לפני הדלקת נרות.
  • יש להרחיק את החנוכייה מרוח ולהניחה על משטח חסין אש. כדאי לשים מתחת לחנוכייה נייר אלומיניום.
  • יש להרחיק גפרורים מהנרות ומהילדים.
  • לא להשאיר מפה ועליה נרות דולקים. ילדים יכולים בלי כוונה למשוך את המפה ותגרם שריפה.
  • לא משאירים חנוכייה דלוקה ועוזבים את הבית.
  • לא מתהלכים עם נרות דולקים.