אי פעם תהיתם מה יקרה לרגליים שלכם אם תלכו יחפים לאורך זמן? עבור רבים מאתנו רק המחשבה ללכת יחפים מחוץ לבית יכולה להעלות חלחלה או חרדה, אולם מתברר שיכולים להתלוות ליחפנות לא מעט יתרונות שכדאי להכיר ולשקול.

חיבור לטבע והפחתת לחץ

בשגרה העמוסה והלחוצה של כולנו, ייתכן שללכת יחפים מדי פעם לא יזיק גם להרגעת הסטרס. לפי מחקר שפורסם ב״The Journal of Inlammation Research״, הליכה ללא נעליים יכולה לסייע לאנשים להתחבר יותר לטבע באופן טיפולי המסייע ברמה הרגשית. הליכה ללא נעליים יכולה כך גם לשפר את השינה, לאזן את הורמון הקורטיזול, להפחית כאב או מתחים וגם לזרז תהליכים של ריפוי פצעים בגוף.

שיפור בריאות הרגליים

יש אפילו מומחים שמסבירים שהליכה וריצה ברגליים יחפות יכולות לשפר את בריאות כפות הרגליים שלנו. הסיבה לכך, היא שכשאנחנו נועלים נעלים תומכות, אנו למעשה לא מאמנים את שרירי כפות הרגליים כדי לתמוך בעצמות הגוף. יש אפילו כאלו שמציעים לרוץ ללא נעליים, משום שהדבר משקף דפוס ריצה טבעי יותר שמפחית את העומס במפרקים.

התאימו את אופי הפעילות לכפות הרגליים

גם מומחים ישראלים לא מתכחשים ליתרונות הגלומים ביחפנות, אולם ממליצים לבחון כל מקרה לגופו. "קיימים יתרונות בהליכה ואימון ללא נעליים אם כי חשוב מאד להתאים את אופי הפעילות לתכונות של כפות רגליים שונות. לדוגמא כפות רגליים שטוחות, בעלות קשת גבוהה או פתולוגיות נפוצות אחרות נדרשות להתאמות מיוחדות הן ביום יום והן באימונים על מנת לשמר את בריאות כף הרגל ולמנוע כאבים״, אומר  ד"ר עוז פרנקו, מומחה לאורתופדיה של הכללית במחוז דן פ"ת ומדגיש, ״שימוש מושכל בנעליים מותאמות או מדרסים ובאימון והליכה ללא נעליים יכול בהחלט לתרום לבריאות כף הרגל".

מתי כדאי בכל זאת לא לוותר על נעליים?

צריך להבין שלא לכל אחד יחפנות יכולה להתאים. כך למשל לפי מומחים, לבעלי רגל שטוחה יש נטייה רבה יותר לפציעות כתוצאה מאי נעילת נעליים, משום שאין להם את התמיכה הנדרשת כדי לשמור על תנוחת כף רגל ניטרלית. 

גם אם אתם סובלים מדלקת בכף הרגל או מבעיות בריאותיות שונות ברגליים, מומלץ לבחור בסנדלים או נעליים מיוחדות כדי לספק תמיכה לקשת כף הרגל ולשמור על תחושת הנוחות הכללית. וכמובן, אם אתם חווים כאבים כלשהם, מומלץ להתייעץ עם רופא כדי להבין בדיוק מה טוב עבורכם.

>> ויש לנו עוד כמה סיבות טובות ללכת נטורל