כ-20% אחוז מהאוכלוסייה בישראל מתמודדים עם תסמיני אלרגיה: נזלת, התעטשויות וגרד המתבטא באף, בעיניים, בחך ולעיתים בכל הגוף. מהם הגורמים לכך וכיצד אפשר להתמודד עם התופעות המטרידות האלו?

מה גורם לאלרגיה?

ישנם מספר גורמים עיקריים: פריחת צמחים: הגורם העיקרי לתסמינים של אלרגיה עונתית. כשהצמחים פורחים, הם משחררים לאוויר אבקנים קטנים ובלתי נראים לעין. אלה חודרים לגוף דרך האף, הפה, העיניים והעור. האבקנים מפעילים את מערכת החיסון וגורמים לתסמונות המוכרות של אלרגיה. גורמים אחרים יכולים להיות למשל חשיפה לאבק בית ואף לבעלי חיים, שבקרב אנשים מסוימים עשויים להפעיל את מערכת החיסון ולגרום לסימפטומים של אלרגיה.

אישה מתעטשת (צילום: SHUTTERSTOCK)
לא נעים בכלל אבל יש מה לעשות | צילום: SHUTTERSTOCK

בשמים, תבלינים ושינויי מזג אוויר

ישנם חומרים אחרים שעשויים לעודד את הופעת האלרגיות: ריחות של בשמים, תבלינים, אוכל, חומר חיטוי של בריכות, שינויים קיצוניים במזג אוויר - חודש יוני הנוכחי למשל מאופיין בימים חמים וכן בימים קרירים המלווים אפילו בגשם. גם מזגנים וריחות של עשן סיגריות עשויים לגרום לתסמינים זהים לאלרגיה.

איך מתמודדים ומפחיתים את התסמינים?

ראשית, רצוי להתרחק מהגורם האלרגני. עם זאת, בפועל לא מדובר במשימה קלה, בייחוד כשמדובר בגורם שנמצא בסביבתנו ללא יכולת להשפיע על כך או אפילו לדעת מכך. כמו כן, כיום ישנו מגוון גדול של תרופות שמסייעות להתמודד עם אלרגיה, וגם חיסונים שמשנים את התגובה של הגוף בעת חשיפה לגורמים של אלרגיה. בכל מקרה, כדי לטפל בבעיה חשוב להתייעץ עם רופא מומחה לאלרגיה על מנת לבחור את הטיפול המתאים והיעיל ביותר למטופל.


הכותב הוא ד"ר שחר אדוארדו, מומחה לאימונולוגיה ואלרגולוגיה במחוז מרכז מאוחדת