בעוד ששיער על הראש הוא נכס מבוקש, שיער המופיע על גבי הפנים נתפס כמטרד של ממש. מה גורם לתופעה ומהם הטיפולים היעילים שכדאי להכיר? ראשית, חשוב להגיד ששיעור הוא עניין תקין מבחינה בריאותית. הבעיה היא בעקר אסתטית – נשים שסובלות ממנה, פעמים רבות מתביישות ומנסות להסתיר אותו בדרכים שונות, כמו שימוש מוגזם במייקאפ או טשטוש תמונות.

 מה גורם לשיעור יתר בפנים?

ישנם גורמים רבים שעשויים להשפיע על הופעת השיער באזור הפנים. גנטיקה למשל, היא עניין שמשחק תפקיד משמעותי בסיכוי של נשים לסבול מהתופעה. ישנן גם סיבות הורמונליות שמעודדות את הופעתו, ולכן הוא יכול להיות שכיח בגיל ההתבגרות, בגיל המעבר, בקרב נשים המבצעות טיפולי פוריות או חלילה – כאשר ישנו גידול שמפריש הורמונים מסוימים לאזור. גם טיפול תרופתי יכול לגרום לכך. למשל, תכשיר המיועד למריחה על הקרקפת לעידוד צמיחת השיער הוא אחד מהגורמים המוכרים שעלולים לגרום לתופעה של שיעור יתר בפנים. ובאופן אבסורדי – לעתים טיפולי לייזר בפנים שמיועדים להיפטר מהשיעור הם דווקא אלה שעלולים לעודד את צמיחתו. אגב, למקרה שתהיתן, מריטה, שעווה או אפילו גילוח תכוף לא ממש משפיעים על כמות השיער שתופיע לכן בפנים.

מה לגבי נשים בעלות שיער בהיר מאוד?

שיטות יעילות לטיפול בשיער נטול פיגמנטציה או לבן, הן אפילציה או שימוש במשחה במרשם רופא. כל יתר השיטות אינן יעילות במקרה זה.

שיער פנים (צילום: Thinkstock, getty images)
סובלת משיער פנים בהיר במיוחד? נסי אפילציה או בקשי מהרופא משחה ייעודית | צילום: Thinkstock, getty images

איך נפרדים לשלום משיער בפנים?

מובן שאפשר לציין יש את  כל השיטות המוכרות שמסייעות להסרה זמנית של השיער: שעווה, חוט, קרם או גילוח. אבל כאמור מדובר בשיטות לטווח קצר בלבד. פתרון נוסף הוא לבקש מהרופא מרשם למשחה שעוצרת את צמיחת השיער. אני אישית מאוד אוהבת לתת אותה למטופלות, מכיוון שהיא במרשם ולא רבות מודעות אליה, ואין לה תופעות לוואי. מכיוון שהיא לא מטפלת בשיער שכבר קיים על העור, חשוב להסיר אותו בשיטות המקובלות בטרם השימוש הראשוני. השימוש דורש מריחה פעמיים ביום למשך 6 שבועות והוא בהחלט יכול לסייע מאוד בשיפור כמות השיער באזור.

מעבר לכך, שוק הטיפולים האסתטיים מציע מגוון שיטות להסרת שיר לצמיתות כמו אפילציה או לייזר. לכל שיטה יש יתרונות וחסרונות. לייזר למשל יכול להיות בעייתי לעור מאוד כהה ולבעלות שיער מאוד בהיר ועדין, וכאמור יש מקרים שבהם הוא עלול דווקא לעודד את הצמיחה.

בשורה תחתונה: חשוב לציין שהפנים הם אזור הורמונלי ולכן אף שיטה לא באמת יכולה לסייע להיפטר מהשיער שעליהם לצמיתות ב-100%. מידת הצלחת הטיפול תלויה בגורמים שונים כמו מחלות רקע, נטייה גנטית ועוד. אם אתן סובלות מהתופעה, אני ממליצה שתיגשו להתייעץ עם רופא המשפחה או עם רופא העור שלכן, כדי לברר מהי הסיבה לשיעור, ובהתאם לכך תוכלו לקבל המלצה על דרך הטיפול הטובה ביותר עבורכם.

 

הכותבת היא ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור אסתטית