לא נעים לגלות הפתעות על העור בטח לא באזור הפנים, אם כי בדרך כלל שערות שצומחות בפנים כולל באזור הסנטר הן עניין אסתטי ולא בריאותי. ככל שנשים מתבגרות ההורמונים מתחילים להשתנות, וכשזה קורה, עשויות לצמוח שערות במקומות מפתיעים. מה בדיוק קורה? לכל הנשים יש גם אסטרוגן וגם טסטוסטרון, אבל בשנות הרבייה רובן נוטות לקבל יותר אסטרוגן וזה מאזן את תופעות הלוואי של הטסטוסטרון. עם השנים האיזון מופר, האסטרוגן נעלם אך ייצור הטסטוסטרון נשאר, מה שהופך את האנדרוגנים לחזקים יותר ומוביל לתופעות לוואי כמו שיער בסנטר.

נשים אמנם נעשות שעירות יותר עם הגיל, במיוחד לאחר גיל המעבר, אבל שערות הסנטר אינן מוגבלות רק לנשים לאחר גיל המעבר. גם לנשים בגיל הפוריות יש שיער פנים. למעשה מחקר מעריך כי 5-10% מהנשים בגיל הפוריות חוות דפוסי צמיחת שיער גבריים, בין היתר באזור הסנטר.

הסרת השיער: יש ממה לחשוש?

למה חלק מהנשים מצמיחות שערות ואחרות לא? זה לרוב תלוי בגנטיקה. לדברי ד"ר אנג'לה לאמב, מומחית עור בבית חולים הר סיני בניו יורק, אם אתן מגדלות שיער לא רצוי וגם לאימא, לאחות או לסבתא יש שיערות במקומות דומים, זה סימן שמדובר בעניין משפחתי. לדברי ד"ר לאמב, ישנן מספר דרכים בטוחות להסרת שיער פנים לא רצוי כמו פינצטה, שעווה, גילוח ושימוש בקרמים להסרה. אין סיבה לחשוש ששימוש באחת מהטכניקות האלו תגרום לשיער לצמוח שוב עוד יותר, מדובר במיתוס. למעשה, ההפך יכול לקרות: שימוש בשעווה או פינצטה יכול להפחית את צמיחת השיער, מכיוון שחלק מזקיקי השיער נפגעים מתהליך ההסרה ומפסיקים לייצר שיער.

אישה מדברת עם גבר (אילוסטרציה: fizkes, shutterstock)
אילוסטרציה: fizkes, shutterstock

מתי מומלץ לפנות לרופא?

במקרים מסוימים, צמיחת שיער מוגזמת יכולה להיות סימן לחוסר איזון הורמונלי. במקרה שנשים מצמיחות שיער בתבנית ובעובי הדומים לזה של גברים, זה נקרא הירסוטיזם. רמות ההורמונים משתנות מעת לעת בגלל הזדקנות, עלייה במשקל וגורמים אחרים, כולל הריון וגיל המעבר.

בנוסף, ישנם כמה מצבים רפואיים שיכולים לגרום לזה ובמקרים כאלו מומלץ לפנות לייעוץ רפואי. גורם נפוץ אחד נקרא PCOS, או תסמונת השחלות הפוליציסטיות. התסמינים כוללים מחזור לא סדיר, עלייה במשקל, אקנה למבוגרים ובעיות פוריות, לצד צמיחת שיער מוגזמת, כולל שיער סנטר. איפשהו בין 5% ל-15% מהנשים בגיל הפוריות סובלות מהמצב

גורם רפואי נוסף נקרא "תסמונת קושינג", היא הרבה פחות נפוצה מ-PCOS, ומשפיעה על אחד מכל 50,000 אנשים. אבל לנשים יש סיכוי גבוה פי שלושה לפתח את התסמונת. 'קושינג' נגרם מרמות גבוהות של הורמון הנקרא קורטיזול. בנוסף לשיער הפנים, הוא עלול לגרום לעלייה במשקל, לסימני מתיחה, לעור שנפגע בקלות ולחולשת שרירים או עצם, כמו גם שיער סנטר. 

האם יש טיפול תרופתי לשערות בסנטר?

במקרים של הירסוטיזם ישנה אפשרות לשלב טיפול הורמונלי שאמור להוריד את רמות האנדרוגנים ולגרום לשיער להפסיק לצמוח. גלולות למניעת הריון הן התרופה הנפוצה ביותר לטיפול בהירסוטיזם על ידי הורדת רמות האנדרוגנים. כמובן, מדובר בתרופות מרשם שניתנות אחרי התייעצות עם רופא והן יכולות לכלול תופעות לוואי כמו עור יבש, צרבת, סחרחורת, עייפות ונזק לכבד. יש כיום גם מספר קרמים לעור שאמורים להאט את קצב גדילת השיער. במקרים מסוימים עדיף להתחיל מטיפול טבעי במשקל הגוף - איבוד של 5% ממשקל הגוף יכול להוריד את רמות האנדרוגן ולעצור צמיחת שיער מוגזמת.