במפגש ישיר עם החתול בבית או בנשיונל ג'יאוגרפיק - אפשר לראות לא מעט בעלי חיים שנעמדים וזוקפים את השיער בזמן שהם חווים סכנה, כדי להיראות גדולים ומאיימים. אצלנו בני האדם זה אולי פחות מרשים ולא בטוח שבכלל יעיל אבל זה עדיין קיים עם מה שנקרא "עור ברווז", אותן הבליטות הקטנות שנוצרות על העור ומייצרות תחושה של ציפור מרוטה. מה גורם לנו להתברווז והאם זה עדיין מועיל למשהו? 

לכולנו יש שרירים קטנטנים בבסיס השערות. במצבי קור קיצוניים או אחרי תחושה רגשית חזקה כמו פחד קיצוני, עצב וגם שמחה הם מתכווצים וגורמים לשיער להזדקף. בדרך כלל מדובר בתגובה לא מזיקה וגם אין דרך לטפל בתופעה מהשורש. מה שכן אם הבליטות התמימות על הגוף שלכם מטרידות אתכם, אפשר להפחית את הסיכוי שהן יופיעו בעיקר על ידי הימנעות מקור מוגזם וממצבי לחץ.

מעיל פרווה טבעי

עבור בעלי חיים, עור ברווז הוא תהליך שימושי מאוד בהגנה מהקור. ישנם שלושה מרכיבים בתהליך שמובילים להתחממות הגוף: התכווצויות שרירים בעור, זקיקי שיער שמתרוממים כך שנקבוביות העור נסגרות והשיער שמזדקף כך שהוא לוכד שכבות אוויר ושומר על חום הגוף.

לבני אדם אין מספיק שיער גוף כדי שלעור הברווז תהיה השפעה מבודדת כלשהי אבל התופעה עצמה נשארה. אפילו לא צריך שיהיה ממש קר כדי להתברווז, עצם המחשבה על תחושת קור יכולה לגרום לצמרמורת ולהופעת הבליטות באזורים נרחבים בגוף.

האדרנלין יוצא, הברווז עולה

מצבים מלחיצים או מרגשים יכולים גם לגרום לצמרמורת מכיוון שהגוף משחרר אדרנלין (אפינפרין), הורמון רב עוצמה מגביר את קצב הלב ומעלה את לחץ הדם. לכן, פחד או חרדה עלולים לייצר עור ברווז. כאמור, אצל בעלי חיים מדובר בתופעה שמאפשרת להם להיראות מפחידים יותר ולשמור על עצמם, ההשפעה של זה עלינו שרדה גם במקרים של תחושות לא נעימות כמו סיפורים "מסמרי שיער", צליל של ציפורניים מגרדות לוח אך גם בחוויות חיוביות כמו האזנה למוזיקה.

מחקר מצביע על כך שלצפייה בגירויים חברתיים כמו שיחה רגשית בין שחקנים בסרט, יש השפעה חזקה יותר על עור ברווז מאשר רק לשמוע משהו כמו שיר נוגע ללב. חוקרים מדדו שיעורים של צמרמורות ועור ברווז בקרב מתנדבים שהאזינו למוזיקה וצפו בסרטים. הלהיט של סלין דיון, "My Heart Will Go On", קיבל יחס גבוה משמעותית של צמרמורת ועור ברווז בהשוואה ל-"Purple Rain" של פרינס. יש גם פלייליסט שלם שמוקדש לשירים מעוררי עור ברווז:

מה הקשר בין מוזיקה לעור ברווז?

לתופעה של צמרמורת מענגת בזמן האזנה למוזיקה יש אפילו מילה בצרפתית: frisson, שמשמעותה "צינה אסתטית" או כמו שיש חוקרים שקוראים לזה: "אורגזמה של העור". מיטשל קולבר, מרצה למוזיקה ופסיכולוגיה ערך מחקר על סוג האנשים בעלי הסיכוי הגבוה ביותר לקבל עור ברווז. לדבריו, קטעים הכוללים הרמוניות בלתי צפויות או שינויים פתאומיים בווליום יכולים לעורר צמרמורת מכיוון שהם "מפרים" את הציפיות של המאזין, ומשכנעים את המוח שמשהו משתבש. 

לפי קולבר, כשני שליש מהאנשים סובלים מעור ברווז. הסבר אפשרי אחד להבדל טמון באישיות. קולבר מצא שאנשים שמסווגים כ"פתוחים לחוויה" - אחת מחמשת תכונות האישיות הגדולות - נוטים יותר לקבל עור ברווז מאשר אנשים שפחות פתוחים לחוויות.