כשמאיה בלומנפלד נחשפה לראשונה לנושא של ניסויים בבעלי חיים בתחום הקוסמטיקה בפורום של תפוז, היא החלה לחקור את הנושא ולגבש לעצמה רשימה של חברות שלא מבצעות ניסויים. כשחברה אחרת בפורום פנתה אליה והציעה לה לפתוח יחד קבוצת פייסבוק ייעודית לנושא, מה שהתחיל כפרויקט עצמאי של נערה חובבת קוסמטיקה הפך לקבוצת פייסבוק פעילה ומלאת ידע – קבוצת הפייסבוק 'יפות ללא אכזריות' שהוקמה ב-2012 וכוללת נכון לכתיבת שורות אלו כ-19 אלף חברים, וכפי שאומרת מאיה, מהווה סוג של בית לאנשים שהנושא חשוב להם. אז מה זה אומר בעצם קוסמטיקה ללא אכזריות ולמה זה יותר מסובך ממה שנדמה לנו?

"בקבוצה אנחנו פועלות לפי ההגדרה הבינלאומית של קוסמטיקה נטולת אכזריות, שזה תרגום ישיר של cruelty free, הכוונה היא לקוסמטיקה שלא מנוסה בבעלי חיים" אומרת מאיה ומדגישה כי יש הבדל בין זה לבין קוסמטיקה טבעונית – כזו שגם לא משתמשת במוצרים מן החי ברכיבים עצמם. "טבעונים שואלים אותנו איך זה ללא אכזריות אם יש בזה רכיבים מהחי, זו נקודה טובה ואין לי ויכוח איתם על זה, אבל האסטרטגיה שלנו היא לנסות להיות סף הכניסה הראשוני לאנשים שזה חשוב להם, וההגדרה הכי פשוטה היא ההגדרה הבינלאומית שמתייחסת לניסויים".

קוסמטיקה ללא אכזריות (צילום: New Africa, shutterstock)
אף אחד לא מפקח על סמל הארנב | צילום: New Africa, shutterstock

ולמרות שעל פניו אכן מדובר ב'הגדרה פשוטה' – מבצעים ניסויים בבעלי חיים או לא, בפועל מדובר בנושא סבוך בהרבה. אחת הסיבות לכך היא היעדרה של הגדרה אחידה בנושא – סמל הארנב המוכר שמופיע על מוצרי קוסמטיקה שונים, אמור אמנם להודיע לנו שהם לא נוסו על שום בעל חיים, אך מאיה מסבירה כי ההגדרה וההבחנה של מוצר נטול אכזריות מורכבת יותר, "יש קצת קונפליקט בעניין הסימון של הארנב שכולם מכירים, הסיבה היא שאין גורם אחד מפוקח על ידי הממשלה שנותן לכולם את אותו לוגו ואת אותו סוג של פיקוח. הרבה פעמים עולות שאלות בקבוצה על מוצרים שיש עליהן סימון של ארנב, או על מותג שדיילת המכירות אמרה שהוא לא מנסה. אבל כשאנחנו מבררות במשאבים שלנו – על ידי פנייה ישירה לחברה, וע"י בדיקה של הצהרות רשמיות שהחברה פרסמה בעבר – הרבה פעמים אנחנו רואות שאין התאמה בין מה שרואים בחנות על המדף לבין המידע שאנחנו מוצאות". בנוסף, היא אומרת, יש גם סטנדרטים שונים לגבי מה נחשב נטול אכזריות: "יש את העניין של ניסוי המוצר הסופי לעומת ניסוי הרכיבים, ומתי ניסו אותם – כי יש חוק גם לגבי זה;  יש גם עניין של קשרים בין חברות – חברה גדולה שכן מנסה והיא הבעלים של חברה אחרת, או שתי חברות שהן בבעלות של אותה חברה, ובאחת מנסים ובאחת לא… בגדול אנחנו משתדלות להיות די נוקשות לגבי זה, כי מבחינתנו יש מספיק מגוון בשוק ולא חייבים לקנות מחברה שהכסף שהולך אליה מגיע גם לידיים של חברות שמרוויחות מניסויים בבעלי חיים. ויש כמובן את העניין של סין שאנחנו מתעסקות בו הרבה בקבוצה" היא מוסיפה.

 

העניין עם סין, הוא אכן אחד המורכבים ביותר בתחום – עד לא מזמן החוקים הנוקשים בסין חייבו כל מוצר הנמכר פיזית בסין בניסויים בבעלי חיים, אך לאחרונה עלו לא מעט ידיעות על שינויים בחוק ועל הורדת חובת הניסויים מכמה סוגים של מוצרי קוסמטיקה. זה אמנם צעד בכיוון הנכון, אבל כפי שמאיה מסבירה, לא בדיוק פותר את הבעיה. "יש סביב זה שינויים כל הזמן, בעיקר עדכונים לגבי אותו מהלך שארגונים נגד ניסויים בבעלי חיים מנסים לעשות כבר שנים. העדכון האחרון הוא בעצם שמוצרי קוסמטיקה כללית - כאלה שלא נכנסים לאיזושהי קטגוריה מיוחדת, כמו איפור, או לפחות רוב סוגי האיפור, לא יחויבו יותר בניסויים בבעלי חיים. עם זאת, מוצרים ששייכים לקטגוריה נפרדת, כמו למשל סוגים של צבע לשיער, קרמים מבהירים, קרם הגנה, דברים שאולי מתקרבים למוצר שצריך אישור רפואי –עדיין חייבים בניסויים אם רוצים למכור אותם פיזית בסין". הבעיה, מסבירה מאיה, היא שהרבה מהחברות שמייצרות מוצרים שכבר לא חייבים לנסות, מייצרות גם מוצרים שכן חייבים לנסות אותם, "כשחברה מייצרת איפור, אבל גם צבע לשיער, קרם הגנה, וכל מיני דברים שהם עדיין יצטרכו לנסות, אז הכסף עדיין הולך לאותן ידיים, ואז זה הופך להיות די מורכב וזה לא משנה לחלוטין את התמונה. זה לא יהיה ככה לנצח, אני מקווה שהחוק הזה ישתנה באיזשהו שלב, ויעמוד בסטנדרט האירופאי שהוא כרגע הסטנדרט המנחה להרבה מקומות אחרים. אבל כל עוד יש בחוק הסיני את הנספח הזה שלפיו יש עדיין הרבה מוצרים שחייבים לנסות אותם זה בעייתי".

יש מספיק אלטרנטיבות

אז איך מי שהנושא חשוב להם בכל זאת יודעים מה לקנות? "הדרך הכי פשוטה אם רוצים להיות בטוחים במאה אחוז זה לבדוק מראש, להיות צרכנית חכמה ולדעת מה את רוצה" אומרת מאיה, ומוסיפה כי "בדרך כלל רוב החברות הישראליות עומדות בחוק הישראלי ולא מנסות בבעלי החיים, זו התחלה טובה, זה גם לקנות כחול לבן וגם יש לזה משמעות בנושא של ניסויים בבעלי חיים."  עבור מאיה להיות צרכנית חכמה היה כרוך בלערוך מחקר מקיף, אך בזכות הקבוצה שהקימה, אתם כבר לא צריכים לעשות אותו. "התפקיד שלי תמיד היה קודם כל לחקור את הנושא ולבדוק מה המצב מבחינה חוקית באמצעות הידע שזמין לכולם באינטרנט, וגם לתרגם הרבה מהידע הה לעברית, כי זה לא היה ממש נגיש. היום אני עדיין משתדלת לעדכן ולעקוב והרשימה כבר מכילה אלפי שמות של חברות שונות." 

הרשימה, אליה מאיה מתייחסת, היא המהות הראשונית של הקבוצה, וכוללת – רשימה טובה של חברות שלא עורכות ניסויים בבעלי חיים, רשימה שחורה של חברות שבוודאות מנסות, וגם רשימה אפורה של חברות או מוצרים שנויים במחלוקת, או שלא סיפקו תשובות ברורות לגבי התנהלותם. למרות שמאיה עצמה אינה טבעונית, בעיקר מסיבות בריאותיות, הרשימה כוללת גם התייחסות למוצרים שבנוסף להיותם נטולי אכזריות על פי הגדרת הקבוצה, הם גם טבעוניים "אני מאוד בעד, עשינו הרבה מאמצים להתאים את הקבוצה גם לטבעונים. יש לנו סימון טבעוני ברשימה ואם החברה היא כמעט כולה טבעונית או כולה טבעונית יש לנו סימון V ירוק. תמיד גם אפשר לשאול בקבוצה ספציפית על מוצרים טבעוניים ויש בקבוצה מספיק טבעוניות שכבר עשו שיעורי בית ויודעות לענות. הקבוצה מאוד קהילתית ותומכת, זה מאוד נחמד."

מאיה בלומנפלד (צילום: באדיבות המצולמת)
"המסר שאני רוצה להעביר הוא שזה לא כזה קשה, זה אפשרי", מאיה בלומנפלד | צילום: באדיבות המצולמת

הסטנדרט בקבוצה, על פיו פועלת גם מאיה עצמה, אולי נשמע קשוח, אך היא מסבירה שהכול נעשה מתוך הבנה שמדובר בתהליך, וללא שיפוט "מבחינתי כל מה שהוא לא רפואי אני משתדלת לקנות מחברות שלא מנסות, כי יש מספיק אלטרנטיבות. אבל רפואי זה עניין יחסי, יכולה להיות מישהי עם שיניים מאוד רגישות שחייבת להשתמש במשחת שיניים מסוימת שרופא השיניים המליץ עליה, למרות שהחברה מנסה – אז אני לא הולכת לשפוט מישהי שעושה בחירות כאלה, כי מן הסתם צרכים רפואיים הם בעדיפות ראשונה, כמו שלא הייתי שופטת אותה על תרופות. אבל דברים שאת כן יכולה להחליט בהם – אני לא רואה סיבה שלא. יש המון מבחר בייחוד בארץ וגם באירופה – למשל שמפו, מרכך, קרם לחות, מוצרי ניקוי, איפור ולקים – ממש לא חסר. ויש היום גם גישה באינטרנט להרבה מוצרים, זו לא צריכה להיות בעיה", היא אומרת ומיד מסייגת, "מצד שני אם יש לך את המייק-אפ האחד שלא הצלחת להחליף אותו לא משנה מה, אנחנו לא הולכות לשבת לך על הווריד בקבוצה ולשכנע אותך להחליף אותו, או להגיד למישהי שהיא לא מספיק טובה להיות פה. הרעיון הוא להיות כמה שיותר פתוחים ומאפשרים. מהניסיון שלנו, כשלא לוחצים על אנשים לעשות הכול בבת אחת הם עושים את זה בעצמם. אז אם כבר אקטיביזם, אני חושבת שזו צורה יותר עדינה לשכנע אנשים לעשות משהו מוסרי. אני לא מאמינה בגישה מיליטנטית בדברים האלה, אני חושבת שיש מקום לכולם. מבחינתי קוסמטיקה נטולת אכזריות זו אחת הדרכים הכי קלות ולא מסובכות לתרום לרווחתם של בעלי החיים. המסר שאני רוצה להעביר הוא שזה לא כזה קשה, זה אפשרי."