תעשיית האופנה המהירה נחשבת לאחת התעשיות הכי מזהמות בעולם, כאשר היא אחראית על לפחות 10 אחוזים מפליטות גזי החממה שתורמים לשינויי האקלים, היא גם אחראית לניצול נרחב של משאבים, ולזיהום מקורות מים וכן נחשבת לאחר התעשיות הפחות מוסריות מבחינת תנאי העובדים בה. ובעוד מותגים קטנים נוקטים בשנים האחרונות גישה שונה ועושים מאמצים להפוך את האופנה שלהם לבת-קיימא, כשמדובר בחברות הגדולות הן עדיין לא מצליחות לקחת אחריות על הנזק לו הן גורמות. כעת הצעת חוק חדשה עשויה לשנות זאת.

ביום שישי נחשף חוק הקיימות והאחריות החברתית של מותגי האופנה (או בקיצור חוק האופנה): הצעת חוק שאם תעבור, תהפוך את ניו יורק למדינה הראשונה בארה"ב שתעביר חקיקה המחייבת את המותגים הגדולים ביותר בתחום האופנה לתת דין וחשבון על חלקם בשינויי האקלים.

את החוק יזמו הסנטורית אלסנדרה ביאג'י וחברת האסיפה אנה ר.קלס, כשהן מגובות בקואליציה חזקה של עמותות המתמקדות באופנה וקיימות, ביניבם ארגון 'New Standard', המועצה להגנה על משאבי הטבע והברית לצדק סביבתי של העיר ניו יורק, כמו גם אושיות מתחום האופנה הבת-קיימא כמו המעצבת סטלה מקרטני.

החוק, אם יעבור יחול על חברות הלבשה והנעלה עולמיות, עם הכנסות של יותר מ-100 מיליון דולר, העושות עסקים בניו יורק. מה שאומר שהוא יכלול פחות או יותר כל מותג אופנה בינלאומי גדול – החל ממותגי יוקרה כמו פראדה וארמאני, ועד ענקיות אופנה מהירה כמו שיין ובוהו.

החוק החדש ידרוש מחברות האופנה למפות את שרשראות האספקה ​​שלהן – החל מהחוות שבהן מקור חומרי הגלם דרך המפעלים והמשלוחים. לאחר מכן הן יידרשו לחשוף היכן בשרשרת יש להן את ההשפעה החברתית והסביבתית הגדולה ביותר, בהתייחס לסוגיות כמו שכר הוגן, אנרגיה, פליטת גזי חממה, ניהול מים וכימיקלים, ובהתאם לכך יידרשו החברות לתכנן תוכניות קונקרטיות להפחתת המספרים הללו. החברות גם יתבקשו לחשוף את כמויות הייצור שלהן בפירוט החומרים בהם הן עושות שימוש כמו למשל, כמה כותנה, עור או פוליאסטר הן מוכרות. וכל המידע הזה יהיה צריך להיות זמין גם באינטרנט – כך שכל צרכן יוכל לבדוק מידע לגבי החברות מהן הוא רוכש. 

החוק צפוי לעלות להצבעה באביב הקרוב, ואם אכן יעבור יקבלו חברות האופנה 12 חודשים למלא אחר הוראת המיפוי, וכ-18 חודשים לחשיפת ההשפעה שלהן לפיו. אם יימצא שהן מפרות את החוק, ייקנסו החברות  בעד 2 אחוזים מהכנסותיהן השנתיות (והקנסות יועברו לקרן קהילתית לשימור הסביבה). בנוסף, התובע הכללי של ניו יורק יפרסם רשימה שנתית של חברות שנמצאו כלא עומדות בדרישות, כך שגם המידע הזה יהיה חשוף לכל.

בירת אופנה ועסקים עולמית, למדינת ניו יורק יש אחריות מוסרית לשמש כמובילה בהפחתת ההשפעה הסביבתית והחברתית של תעשיית האופנה", אמרה הסנטורית ביאג'י בהודעה לעיתונות, והוסיפה כי מדובר ב"חקיקה פורצת דרך", שתהפוך את ניו יורק למובילה בנושא האופנה הבת-קיימא. עוד אמרה כי החוק יבטיח שזכויות אדם והגנת הסביבה יהיו בראש סדר העדיפויות.

חוקים המגנים על זכויות עובדים בתעשיית האופנה כבר קיימים במספר מדינות, בינהן גרמניה, בריטניה, צרפת ואוסטרליה בהן חוקים המחייבים גילוי נאות בכל הנוגע לזכויות אדם ועבדות, וכן בקליפורניה שכבר לפני עשור  העבירה את חוק הנוגע לשקיפות בשרשרת האספקה , שמתייחס לעבדות מודרנית, ובשנת 2019 אף אסרה מכירה של מוצרי פרווה חדשים . עם זאת הצעת החוק החדשה של מדינת ניו יורק היא הרחבה והמקיפה ביותר ואם אכן יעבור החוק יהיה בהחלט מדובר בציון דרך היסטורי, שישפיע על תעשיית האופנה בעולם כולו.