סופרמרקט מקוון מנורבגיה דיווח על ירידה בהזמנת בשר אדום ומוצרים אחרים בעלי טביעת רגל פחמנית גבוהה, לאחר שהתחיל להציג בקבלה את טביעת הפחמן של המוצרים.

Oda, הוא סטארט-אפ שבסיסו באוסלו, ומהווה פלפורמה לרכישת מצרכים ומוצרי מזון אונליין. יחד עם Cicero, מכון נורבגי לחקר האקלים, בנתה החברה מדד שיאפשר ללקוחות להיות מודעים יותר לבחירות התזונתיות שלהם, ולטביעת הרגל הפחמנית של סל הקניות שלהם. בדומה לסימונים שאנחנו מכירים מהארץ המסמנים כמות גבוה של סוכר, שומן או נתרן – יצרו ב-Oda דירוג של פליטות פחמן הנדרשות בייצור של כל המוצר.

כל מוצר שנמכר באתר שלהם, סווג לפי כמו פליטות הפחמן שלו–  גבוהה, בינינות או נמוכה (מאדום ועד ירוק); ובסל הקניות, מופיע בנוסף למחיר הקנייה גם הדירוג האקלימי שלה, או אם תרצו- המחיר הסביבתי. לואיז פוקס, מנהלת קיימות ב-Oda, הסבירה ל-Independent כי 'קבלות האקלים' נולדו מתוך צורך של הלקוחות עצמם, "למדנו שהלקוחות שלנו מוצאים שזה כמעט בלתי אפשרי לדעת מה ידידותי לאקלים. חשבנו שזה אתגר חשוב לפתור, אז התחלנו לחפש דרכים קלות לתקשר ללקוחות את פליטות הפחמן" אמרה.

View this post on Instagram

A post shared by Oda Norge (@oda.norge)

לדבריה של פוקס, בעוד שהחברה ראתה ירידה משמעותית בהזמנות של בשר אדום ומוצרים אחרים פחות בני קיימא, ההזמנות לארוחות צמחיות עלו. בנוסף, כדי לקדם את עקרונות הקיימות, Oda גם הפסיקו להציע מבצעים על מזונות פחות בני קיימא כדי למנוע קנייה וצריכה מיותרת ואף עברו לבצע משלוחים בקופסאות קרטון בלבד במקום בשקיות ניילון.

בהתייחס למגמות הקנייה באתר, אמרה פוקס כי הזמנות תחליפי הבשר גדלו ב-80% וכי לקוחות Oda קונים כעת 50% יותר פירות וירקות מאשר הצרכן הממוצע.  "קיבלנו משוב נהדר מהלקוחות על הפתרון. והוא תומך במגמה שכבר גוברת - אחד מכל חמישה המבורגרים שנמכרים כעת הוא צמחוני והפופולריות של ארוחות צמחוניות גדלה באופן כללי".