אנחנו רגילים ורגילות לפגוש אותן רק בתוך הפסטה או הסלט, אבל האמת היא שזהו רק קצה הקרחון של הפטריות. הן נמצאות בכל מקום – באוויר שאנחנו נושמים, במים, במזון ובתוך המעיים שלנו. חלקן נולדו רק היום ואחרות בנות אלפי שנים ועודן בחיים. על פי הערכות קיימים בעולם בין 2 ל-4 מיליון מיני פטריות, ואילו מדענים יודעים לזהות רק כ-120 אלף מתוכם.

פטריות הן לא צמחים אבל גם לא בעלי חיים. הן איפשהו בין לבין ונהוג לשייך אותך לממלכה טקסונומית נפרדת, ממלכה שהייתה כאן הרבה לפני שבני האדם הגיעו לכדור הארץ ואולי אף תישאר כאן אחרינו. כיצד נוכל לרתום את כוחן האדיר ולעבוד יחד עם הפטריות למען עתיד טוב וירוק יותר? הנה 6 דרכים בהן פטריות יכולות לתרום לאנושות ולעולם כולו:

1. רפואה פיזית ונפשית איתנה
    אולי כבר הספקתם לשכוח, אבל פטריות כבר הצילו מיליוני אנשים פעם אחת. ב-1928 חוקר בשם אלכסנדר פלמין הבחין בתופעה מוזרה על צלחת הפטרי שלו. זיהום פטרייתי גדל עליה, וכתוצאה מכך מושבות החיידקים סביבו נחלשו והתרחקו. כך למעשה התגלה הפניצילין שמהווה עד היום את הבסיס לאנטיביוטיקות רבות.
    קשה להמעיט בסגולות המרפאות שפטריות יכולות להציע לבני האדם ולבעלי חיים נוספים. מדענים חוקרים את יכולות הפטריות לרפא פצעים פתוחים, להטיב עם מערכת העיכול, לחזק את המערכת החיסונית ועוד. בנוסף לכך, בשנים האחרונות חודשו מחקרים פסיכיאטרים המשלבים כמוסות ובהן מנות מדודות של החומר הפעיל ב"פטריות קסם" (פטריות הזיה) בחולים סופניים ומתמודדי נפש. אנשים רבים מעידים על השפעה משמעותית בבריאותם הנפשית לאחר טיפול בודד אחד!

2. חיזוק המערכת החיסונית של הדבורים
    אחת הבעיות המשמעותיות ביותר לאדם ולעולם כיום היא סכנת ההכחדה של הדבורים. הן אחראיות להאבקת כ-80% מסך הגידולים החקלאיים ועזרתן בענף שוות ערך לכ-200 מיליארד דולר בשנה. ירידה בכמות הדבורים משמעה ירידה בתנובת היבול שאנו אוכלים. אחת הסכנות המרכזיות לדבורים הוא טפיל בשם אקרית הוורואה אשר מפריע להתפתחות הגלמים בכוורת. בשנים האחרונות קבוצת מדענים גילו פטרייה מסוג מטריזיום אשר מפרקת את האקרית ומאפשרת לטפל בבעיה בצורה טבעית ומבלי להשתמש בכימיקלים מזיקים.
  3. אלטרנטיבה לעורות בעלי חיים, פלסטיק וקלקר בתעשיות שונות
    פרי הפטרייה שאנו רגילים לאכול הוא רק חלק קטן מהפטרייה השלמה. מתחת לאדמה לכל פטריה יש תפטיר – רשת קורים שיכולה לכסות שטח קטן או מאות קילומטרים. כך הפטריות סופגות מזון וגם מתקשרות זו עם זו.
    בשנים האחרונות ועם העלייה למודעות של משבר האקלים ונזקי הצרכנות המודרנית, יותר ויותר חברות מנסות למצוא דרכים יצירתיות לייצר בצורה יותר בת קיימא. אחת האפשרויות היא להחליף חומרים מזהמים בחומרים טבעיים כמו פטריות. מותגי אופנה כמו סטלה מקרטני והרמס משקיעים בימים אלו בפיתוח חומר טבעוני דמוי עור מתפטיר פטריה. גם רשתות כמו איקאה הצהירו על פיתוח שקיות מתפטיר וחברות נוספות מנסות להפוך תפטירים לתחליפי פלסטיק וקלקר.
  4. חידוש יערות שנכרתו
    דרך נוספת שבה תפטיר הפטריה יכול לסייע בפתרון משבר האקלים היא באמצעות התמיכה שלו בצמחים מסביבו. חוקרים גילו שתפטיר של פטריות מיקוריזה מסייע לצמחים סביבן לספוג מים טוב יותר ומאפשר לעצים להעביר ביניהם מזון. כאשר אחד העצים ביער מתקשה לגדול, עץ אחר ממשפחתו יכול לשלוח אליו מזון (פחמן) בעזרת רשת התפטיר שגדלה באדמה.
    לא רק זה, מחקרים חדשים גילו שפטריות מסוימות יכולות להרגיע את התאים בתוך צמחים שונים ובכך לסייע להם להמשיך לשגשג גם בתנאי אקלים קשים כמו חום קיצוני וסערות. הן הבסיס לחיים בכל היערות ויכולות לסייע לנו לשקם את הנזקים שגרמנו לשטחים הפראיים לאורך השנים האחרונות.
  5. טיהור אוויר
    רשת התפטיר של פטריות היער מאפשרת לעצים לאגור כמויות גדולות יותר של פחמן בקרקע ובכך לצמצם מעט את קצב פליטות הפחמן המזהמות אל האטמוספירה. אמנם הצמחים הירוקים הם אלו שמבצעים פוטוסינתזה ובכך מטהרים את האוויר שאנו נושמים, אך פטריות היער מחזקות ומסייעות להם בתהליך.
    למרות תרומתן הגדולה לחקלאות ולאנושות, זיהום אוויר תעשייתי ודישון כימי בשדות צמצמו משמעותית את כמות הפטריות וגם את יחסי הגומלין בין פטריות לצמחים. לצד זאת, לפני מספר שנים מדענים גילו שישנן פטריות שיכולות לטהר את האוויר בעצמן. הם מצאו זן חדש של פטריות באוקראינה אשר ניזון מקרינה רדיואקטיבית ומטהר את האוויר סביבו. הפטריות התגלו בעת בדיקה שגרתית במתקן אטומי שנאסר לשימוש אחרי אסון צ'רנוביל ומדענים ממשיכים לחקור את היכולות המיוחדות שלהן.
    פטריות יצילו את העולם (צילום:  Jesse Bauer, unsplash)
    פטריות עוזרות לעצים לתקשר | צילום: Jesse Bauer, unsplash
  6. פירוק פלסטיק (וחומרים נוספים)
    לבסוף, פטריות מסוימות ניחנו ביכולת לפרק אפילו את החומרים העקשניים ביותר, כמו פלסטיק. הן מתפקדות כמו מערכת העיכול של כדור הארץ ובלי עבודתן, הזבל שאנו מייצרים היה נאגר לנצח. עד לפני כמה שנים נהוג היה לחשוב שפטריות יכולות לפרק בעיקר חומר אורגני כמו מזון, אולם לאחרונה התגלו פטריות כמו פסטלוטיפוסיס אשר מסוגלות לעכל גם פלסטיק באופן יעיל. כיום קיימת כמות בלתי נתפסת של מעל 7 מיליארד טון פלסטיק על כדור הארץ. הוא לא נעלם אלא רק נערם מיום ליום. אולי פטריות יוכלו לסייע לנו לפרק אותו.

בישראל גדלים כ-800 זני פטריות, אולם תעשיות שונות מעמידות אותן בסכנה. צאו לטייל והכירו אותן. הבחינו בהן ושמרו עליהן. הן הבסיס לחיים של כולנו ולהמשך שגשוג האנושות והטבע.