ככל שעולה המודעות לשינויי האקלם והשלכותיהם, כך עולה גם הלחץ על החברות הגדולות לפעול נגד שינויי האקלים. בחודשים האחרונים, מאז ועידת גלזגו חברות רבות הצהירו כי הן מצטרפות למאבק ואף נתנו התחייבויות שאפתניות לצמצום ואיפוס פליטות הפחמן שלהן. כעת חושף ד"וח חדש כי במקרים רבים מדובר בהצהרות ריקות מתוכן אשר עשויות להטעות את ציבור הצרכנים.

על פי הממצאים של ה- Climate Responsibility Monitor, שפורסמו השבוע, 25 מהחברות המובילות בעולם אינן בדרך לעמוד בהבטחותיהן לאפס פליטות והכריזו על אסטרטגיות איפוס שגויות או מטעות. למעשה, רק לחלק מהן בכלל נמצאו התחייבויות ברורות להפחתת פליטות, וגם זה בממוצע של 40% - הרבה פחות מההפחתה של קרוב ל-100% שהובטחה.

המחקר שנערך על ידי ארגון הNewClimate Institute בשיתוף פעולה עם Carbon Market Watch, ניתח את אסטרטגיות האקלים ותוכניות הפחתת הפחמן של החברות המובילות בעולם, ובדק כיצד חברות עקבו ודיווחו על פליטת גזי החממה שלהן, האם הן קבעו יעדי הפחתת פליטות בפועל (להבדיל משימוש במונחים עמומים כמו "נטו אפס"), אילו אמצעים הם כבר נקטו כדי להגיע ליעג והאם פורסמו תוכניות לקיזוז פליטות. בהתאם לכך העניקו  לכל אחת מהחברות דירוג "יושרה" עבור 'הבטחות האקלים' שלה. 

יושרה נמוכה לגוגל ואמזון

מספר רב של חברות ברחבי העולם הכריזו על הבטחות נטו אפס בשנים האחרונות, כאשר רבות מהן לפני ועידת האקלים COP26 בנובמבר האחרון. "הגידול בהתחייבויות מקשה יותר ויותר להבחין בין מנהיגות אקלימית אמיתית לבין גרינווש לא מבוסס", נכתב בדו"ח.

25 החברות שהוערכו בדו"ח מייצרות כ-5% מגזי החממה בעולם, בהתבסס על דיווח הפליטות של החברות עצמן. עם זאת, רק 13 מתוכן סיפקו פרטים קונקרטיים על תוכניותיהן להפחית את הפליטות כדי להגיע לאפס נטו, בממוצע, גם אלו התחייבו להפחית את הפליטות שלהן ב-40% בלבד.

על פי הדו"ח אף אחת מהחברות שנסקרו לא הגיעה לדרגת היושר הגבוהה ביותר. רק שלוש חברות: Maersk, Vodafone ודויטשה טלקום, הפגינו מחויבות ברורה להפחית את כל הפליטות ביותר מ-90%. אפל וסוני קיבלו דירוג של "יושרה מתונה" ואילו אמזון, גוגל, איקאה, פולקסווגן ו-Walmart הבטיחו דירוג "יושרה נמוכה". 10 חברות, כולל CVS Health, נסטלה, Carrefour ויוניליוור, הגיעו לתחתית עם הדירוג הנמוך ביותר.

קיזוז הוא לא פתרון מספק

הדו"ח גם הדגיש כמה יוזמות חיוביות בקרב חברות שקיבלו ציון נמוך בסך הכל: גוגל, למשל, מפתחת כלים שיאפשרו לה לרכוש אנרגיה מתחדשת באיכות גבוהה בזמן אמת. "ככל שהלחץ על חברות לפעול נגד שינויי האקלים עולה, כותרות ההצהרות שנשמעות שאפתניות חסרות לעתים קרובות מדי מהות אמיתית", אמר תומאס דיי של מכון NewClimate, המחבר הראשי של המחקר. בהודעה לעיתונות. "התחלנו לחשוף כמה שיותר שיטות עבודה טובות שניתן לשכפל, אך הופתענו ומאוכזבים בכנות מהיושרה הכוללת של הבטחות החברות".

הדו"ח מצא ששני שליש מהחברות יסתמכו על קיזוז פליטות – על ידי נטיעת עצים או שיטות אחרות ללכידת פחמן, כדי להשיג את התחייבויותיהן. אך מחברי הדו"ח סבורים שקיזוז הוא לא הפתרון המיטבי להפחתת פליטות הפמן ומצביעים על כך שחברות צריכות לבחון דרכים ללצמצם את הפליטות המזהמות במקור, במקום להתמקד בקיזוז.

"הצבת יעדים מעורפלים לא תביא אותנו לשום מקום ללא פעולה אמיתית ויכולה להיות גרועה מלא לעשות דבר אם היא גורמת להטעיית הציבור", אמר ז'יל דופראסנה מ-Carbon Market Watch בהצהרה, "חברות חייבות להתמודד עם המציאות של כוכב לכת משתנה. מה שנראה מקובל לפני עשור כבר לא מספיק".