חשד לאירוע בסדר גודל לאומי: כתם השמן שעולה חשד שנמצא מול חופי נתניה ומכמורת מעורר דאגה רבה במשרד להגנת הסביבה ובקרב מומחים רבים. הכתם שנצפה תחילה באמצעי ניטור שונים באזור אשדוד נע צפונה, מה שמצביע על כך שהוא מתקרב ממש לחוף הסלעי של מכמורת והסביבה. ככל שהשמן או הנפט מתקרב לחוף ולמים הרדודים, כך מידת הנזק עולה. בשלב זה, עורכים מטוס סיור של צה"ל וכלי שיט, וכן אוניית הבת גלים של המשרד להגנת הסביבה, משרד האנרגיה וחיל האוויר, סיורים מול חופי ישראל לאיתור הכתם החשוד. נכון לשעה זו, לא איתרו כלי השיט אינדיקציה לדלק או זיהום ים אחר. 

מה המשמעות וכיצד מטפלים?

"הכתם נמצא עכשיו מול חופי נתניה ומכמורת", מסביר ד"ר יובל ארבל סמנכ"ל צלול ל-N12. "הוא התגלה לראשונה דרומה יותר וזה אומר שהוא נע צפונה, זה מתאים לכיוון הזרמים בים. ברגע שהכתם נמצא בים הוא פוגע בבעלי החיים הימיים שהוא פוגש. בניגוד למה שחושבים, הנפט לא רק צף, הוא גם שוקע במעמקי הים וזה בגלל הערבול של המים והוא מוציא חומרים מאוד רעילים. ככל שמתקרבים לחוף אז יש מגוון ביולוגי יותר עשיר, מגוון מינים יותר גדול והפגיעה היא חריפה יותר. ככל שהנפט מתקרב לחוף אז הסכנה גדולה יותר, וכמובן אם הוא כבר הגיע לחוף ששם יש עוד מגוון של בעלי חיים".

חשד לכתם שמן במים בחופי ישראל (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
חשד לכתם שמן במים בחופי ישראל | צילום: המשרד להגנת הסביבה
חשד לכתם שמן במים בחופי ישראל (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
חשד לכתם שמן במים בחופי ישראל | צילום: המשרד להגנת הסביבה
חשד לכתם שמן במים בחופי ישראל (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
חשד לכתם שמן במים בחופי ישראל | צילום: המשרד להגנת הסביבה

"זה לא פשוט לטפל באירוע כזה", מסביר ד"ר ארבל. "יש ספינה שנותנת את התגובה הראשונית. אם הכתם נמצא בעומק אז הספינה שופכת למים חומרים שמפרקים את השמן או הנפט לחלקיקים קטנים מאוד אז הפגיעה בבעלי חיים היא פחותה. אנחנו לא בעד השיטה הזאת אבל לפעמים אין ברירה. שיטה נוספת שמתאימה בים לא גלי זה לפרוס חוסמים ולשאוב את החומר. יש משאבות ייחודיות ששואבות את הכתמים למכלים גדולים. אבל במשרד להגנת הסביבה אין מספיק אמצעים כאלה. כבר כמה שנים שמתעכבת התוכנית לרכישת כלים כאלה. במקרה של אירוע מאוד גדול המשרד יכול להיעזר בספינות מקפריסין ויוון או להסתייע בכלים פרטיים או של גופים אחרים כמו חברת חשמל או חברות אנרגיה. הם מחויבים להחזיק צוותי כוננות".

אניית "בת גלים" המענה הראשון של היחידה להגנת הסביבה | באדיבות הדוקטורנט סמיון פולינוב מאוניברסיטת חיפה

ד"ר ארבל משווה את האירוע הנוכחי לזיהום בשנה שעברה: "לפני פחות משנה היה כתם גדול בחופי ישראל שהגיע מספינה שפלטה אותו ויכול להיות שאנחנו מדברים על אירוע בסדר גודל דומה. אולי אלף קוב של נפט – 1,200 טון. עבדנו שבועות רבים לנקות אותו מהחופים. זאת פגיעה מאוד קשה, בעיקר אם זה פוגע בחופים סלעיים. עד היום יש כתמים שנותרו בשטח והנזק הוא משמעותי לכל המערכת האקולוגית בחוף".

חשד לכתם שמן במים בחופי ישראל (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
חשד לכתם שמן במים בחופי ישראל | צילום: המשרד להגנת הסביבה

ההתרעה מהאירופאים והטיסה שלא הובילה לדבר

בעקבות זיהוי מספר כתמי שמן במרחב של כ-20 קילומטרים מערבית לחופי נתניה, המשרד להגנת הסביבה פתח חדר מצב מיוחד בחיפה עקב חשש ל"אירוע זיהום ים גדול או בהיקף אזורי או לאומי". השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג אישרה את הגדרת האירוע כ-Tier-3 לפי תוכנית המוכנות הלאומית של ישראל.

שלשום התריעה מערכת הלוויין של האיחוד האירופי לבטיחות בשיט (EMSA), על כתם גדול חשוד במרחק 34 מייל ימי מערבית לאשדוד. בטיסת הסיור הראשונית שביצע תחילה המשרד להגנת הסביבה ונמשכה כ-3 שעות לא נמצאו עדויות להימצאות שמן בים - אך בטיסת הסיור השנייה שאירעה מאוחר יותר אתמול אוששו החשדות והתגלו כתמים במרחק של כ-40-20 קילומטרים מערבית לחופי ישראל, מאזור ראשון לציון ועד נתניה.