חופשה בארץ או בחו"ל דורשת מרובנו השקעה לא קטנה. עד שאנחנו מגיעים לטיסה, לבית המלון, לאטרקציות ולשופינג המיוחלים, אנחנו צריכים לעבוד ולחסוך לא מעט, אבל אם יכולתם לשלם על כל אלו בדיוק את אותו סכום, ועל הדרך גם לתרום לעמותה ישראלית לבחירתכם בלי להוסיף שקל – לא הייתם עושים את זה?

יוצרי המיזם החדש טסים למטרה טובה משוכנעים שכן. מדובר למעשה בפלטפורמה ייחודית שמאפשרת לכם להזמין באינטרנט טיסה או מלון, ועל הדרך לתרום חלק ממחירם לעמותה ישראלית. "המטרה היא לאפשר לאנשים לתרום למטרה כלשהי בכל פעם שהם טסים לחו"ל, ולהכניס עשרות מיליוני דולרים בשנה לעמותות בישראל ממקור הכנסות חדש", אומר בפשטות נאור נרקיס, אחד מיוצרי המיזם.

נרקיס, איש תוכן ויזם, עומד מאחורי המיזם החדש ביחד עם יובל קשטכר, שמלווה סטארט אפים בתחום חווית המשתמש. השניים החליטו לקחת פרקטיקה מקובלת בעולם העסקים שמכונה שיווק שותפים, ולאמץ אותה לעולם העמותות.

"חברות גדולות, כמו אמזון ואיביי למשל, מאפשרות לאנשים פרטיים ובעלי עסקים לפתוח חשבון שיווק שותפים, ולהמליץ על המוצרים שלהן", מסביר נרקיס, "אם גולשת מתעניינת באיפור לדוגמה, היא יכולה להירשם לתכנית שיווק שותפים באמזון, להמליץ למי שעוקב אחריה לקנות איפור של חברה מסוימת, ובכל פעם שמתקיימת מכירה דרך ההמלצה שלה, היא מקבלת אחוזים מהרכישה. רובנו בכלל לא מודעים לתכניות האלו, כי הדבר שהוא אולי הכי חשוב כאן, הוא שהן לא מעלות את המחיר הסופי לצרכן. חשבנו שאם חברות עסקיות מצליחות לעשות מתכניות שיווק שותפים מיליונים ואפילו מיליארדים, אין סיבה שעמותות לא יוכלו. הגיע הזמן לחבר בין הדברים מהעולם החדש לעולמות אחרים".

נאור נרקיס ויובל קשטצ'ר (צילום: באדיבות המצולמים)
נאור נרקיס ויובל קשטצ'ר | צילום: באדיבות המצולמים

"זה אקט פילנתרופי להמונים,  פילנתרופיה 2.0"

השניים חיפשו תחום שבו יוכלו להתחיל, ודי מהר הגיעו לרעיון של חופשות בחו"ל. "שאלנו את עצמנו איך ניקח את מה שעובד בתחום אחד ונתרגם אותו לעולם של העמותות, וקפץ לנו לראש אתר Booking", מספר נרקיס, "מאות אלפי אנשים בארץ משתמשים באתר הזה כדי להזמין מלונות וטיסות בארץ ובחו"ל, ומחיר של חופשה ממוצעת בבית מלון הוא מאות דולרים. אז החלטנו להציע לעמותות לפתוח חשבון שיווק שותפים ב-Booking, ובכל פעם שאנשים יזמינו דרכן את החופשות שהם ממילא מזמינים, 5 אחוזים מהתשלום יילכו לעמותות. זו כמות כסף שיכולה להגיע לסכומים עצומים. אני אוהב לקרוא לזה פילנתרופיה 2.0 – זה אקט פילנתרופי להמונים, כי מהכסף שאנשים בלאו הכי משלמים על החופשה שלהם, לוקחים חלק ומעבירים אותו לתרומה לעמותה ישראלית".

השניים התחילו לקדם את הרעיון שלהם לפני כחודשיים דרך הפייסבוק, ומאז כבר הספיקו להקים אתר ייעודי לפרויקט, שבו הגולשים בוחרים את העמותה שלה הם רוצים לתרום, ומועברים ישירות לאתר Booking – שם, הם משלמים עבור החופשה בדיוק את אותו סכום שהיו משלמים אם היו נכנסים ישירות ל-Booking, אבל חלק מהסכום מועבר באופן אוטומטי לעמותה שבחרו.

לאתר כבר הספיקו להצטרף בינתיים מעל 170 עמותות, בהן עמותת "לילה טוב" שנאבקת בהטרדות מיניות בחיי הלילה, עמותת "חיבוק ראשון" שטפלת בתינוקות נטוש ובודדים בבתי החולים, עמותת "משלימים לחינוך" שמלווה ילדים ונוער חסרי עורף משפחתי ואחרות. "קהל שאוהב עמותה ותומך בה יכול לייצר לה אפיק הכנסה קבועה למשך שנים, כי הרי ישראלים קונים חופשות כל הזמן", אומר נרקיס, " אני מאוד מקווה שזה יעבוד ושעוד עמותות יצטרפו אלינו, אנחנו שמחים לעזור לכל עמותה שמגיעה אלינו".

נרקיס, קשטצ'ר וכמה מתנדבים שהשניים גייסו למיזם מסייעים למנהלי העמותות, שלרבים מהם אין ידע טכנולוגי מתאים, לפתוח את חשבונות שיווק השותפים ולהצטרף לאתר המיזם. הפרויקט כולו  מתנהל בהתנדבות מלאה ומתוך רצון לסייע לעמותות. "אף אחד מאיתנו לא מרוויח מזה, רק הן", מדגיש נרקיס.

תורים בנתב"ג (צילום: ChameleonsEye, shutterstock)
תורים בנתב"ג | צילום: ChameleonsEye, shutterstock

"רוצים לעשות כאן משהו שלא נעשה עוד בעולם"

השניים מקדמים כרגע את המיזם בפייסבוק ובעזרת העמותות עצמן, ונרקיס מקווה שהשימוש באתר "טסים למטרה טובה" יהפוך בארץ לדבר מובן מאליו. "אנחנו רוצים שבכל פעם שישראלים מתכננים חופשה, הם ירכשו אותה דרך הלינק של אחת העמותות באתר שלנו. פשוט חבל לא לעשות את זה, כי האחוזים הבודדים האלו מצטברים להמון כסף, שעובר לעמותה במקום למלון או לחברת הטיסה", הוא אומר, "אם נצליח ליצור הרגל כזה, נעשה כאן משהו שלא נעשה עוד בעולם. זו בעיניי התגלמות הפילנתרופיה, כי העמותות בארץ נמצאות במשבר גדול, וזו דרך מאוד חדשנית להכניס להן כסף ולהציל אותן. העמותות שכרגע צריכות תמיכה ממשלתית ולא סוגרות את החודש, יוכלו להפוך לגופים עם מקורות הכנסה קבועים וגבוהים".

המיזם אמנם עוד נמצא ממש בתחילת דרכו, אבל כבר אפשר לראות תוצאות בשטח. "כבר היום יש רכישות שהכניסו כסף לעמותות, ולאט לאט אנחנו מגיעים לעוד ועוד אנשים", אומר נרקיס, "כל רכישה היא משמעותית – כי כשאלף אנשים קונים דרך האתר, זה מגיע לעשרות אלפי דולרים שנתרמים. מנהלי עמותות מתקשרים להודות לי ואומרים לי שהם כל הזמן מחפשים דרכים להכניס עוד כסף, וזה מדהים. גם אנשים שקונים ככה חופשות מרוצים, כי הם יוצאים עם הרגשה טובה שהם תרמו, בלי להוציא עוד כסף".

"בשנת 2018 מיליוני ישראלים טסו מהארץ לחו"ל. כל אחד מהם הזמין חופשה איפשהו. מספיק שעשרה אחוזים מהישראלים שיטוסו לחו"ל ב-2019 יקנו אותן דרך האתר שלנו, וזה יוכלו לשלש ואפילו לרבע את ההכנסות של העמותות בישראל", מסכם נרקיס, "אני מזמין כל מנהל עמותה לפתוח עוד היום תכניות שיווק שותפים, גם בלי קשר למיזם שלנו, והלוואי שאנחנו נהיה הפלטפורמה שתפיץ את המהפכה. אין לי ספק שתהיה לנו חברה יותר טובה אם לעמותות יהיה כסף להמשיך לעשות את הדברים המדהימים שהן עושות".