הכלב הוא חברו הטוב ביותר של האדם, אבל האם גם האדם הוא באמת חברו הטוב ביותר של הכלב? קשה לתת לשאלה הזאת תשובה חד משמעית, במיוחד לאור העובדה שמדי שנה מומתים בישראל כשישים אלף כלבים, לאחר שלא הצליחו למצוא משפחה מאמצת ולא נותרו עבורם מקומות פנויים בהסגרים.

באותו זמן, בישראל נמכרים מדי שנה כעשרים אלף כלבים גזעיים באלפי שקלים, רובם באופן לא חוקי, דרך מכוני הרבעה ואנשים פרטיים שמשתמשים בהוריהם האומללים כמכונת כסף ותו לא.

בימים האחרונים התחילו לצוץ ברחבי הרשת פוסטים עם ההאשטאג #מעורב_זה_הכי_גזעי, לצד תמונות שבהן מצולמים האנשים עם גלויה שמכסה מחצית מפניהם ועליה צילום של כלב מעורב.

"בישראל יש ירידה חדה ומובהקת באימוץ כלבים", מסביר רועי דורון, פעיל חברתי למען זכויות בעלי חיים בישראל ומנהל השיווק של עמותת "תנו לחיות לחיות", שעומדת מאחורי קמפיין הגלויות, "השנה החלטנו לנסות לעודד אימוץ בכלל, ואימוץ כנגד קנייה בפרט, בכל מיני דרכים, תחת הסיסמה 'מעורב זה הכי גזעי', אבל הפעם להשתמש בה קצת אחרת. מטרת הקמפיין הנוכחי היא להסביר למה חשוב לאמץ ולא לקנות".

הגלויות החדשות של "תנו לחיות לחיות" מופצות עכשיו בעשרות מסעדות בכל רחבי תל אביב. "הכוונה הייתה ליצור גלויה שהיא מספיק יפה ומעניינת, כדי שבאמת יתייחסו לזה ושהקהל התל אביבי ירצה לקחת אחת ולשים אותה על המקרר. הקטע המצחיק הוא שלא התכוונו מראש שאנשים ישימו את הגלויה על הפנים – זה התחיל מטעות בעיצוב, וכשראינו את מה שיצא, החלטנו להשאיר את הגלויות ככה, ולעודד אנשים להצטלם עם הגלויה כדי להעלות לרשת".

קמפיין מעורב זה הכי גזעי
קמפיין מעורב זה הכי גזעי | צילום: תנו לחיות לחיות

לדבריו, מטרת הגלויות ברורה מאליה – להעלות מודעות ולפתוח לאנשים את העיניים. "זה לא הגיוני לקנות כלב בכסף – כלב מאמצים, נקודה", הוא אומר, "לפני שאימצתי את הכלב שלי, משהו בלב, מין מצפון פנימי, אמר לי שזה לא הגיוני לקנות כלב, אבל מבחינת הרבה אנשים בעל חיים הוא מוצר ולא נשמה. אנחנו מנסים לגרום לכמה שיותר אנשים להבין שמבחינת אימוץ וטיפול, כלב דומה יותר לילד מאשר מוצר צריכה. בזמן שיש כל כך הרבה כלבים בכלובים שמחכים לאימוץ, אנשים ממשיכים לקנות כלבים, ולא יודעים שכלב גזעי הוא לא טוב יותר מכלב מעורב, הרבה פעמים אפילו ההפך הוא הנכון".

לדברי דורון, יש כמה יתרונות באימוץ של כלב, שמופיעים גם בצידן השני של הגלויות. ראשית, כלבים מעורבים הם לרוב בריאים יותר וחיים שנים רבות יותר. כשמאמצים כלב נמנעים גם משיתוף פעולה עם תעשיית ההרבעה שהיא רוויית אלימות והתעללות, וגם מצילים למעשה שני כלבים – גם את הכלב שאימצתם, וגם כלב נוסף, שעבורו פיניתם מקום בכלוב של עמותות או הסגרים עירוניים, במקום שיישאר ברחוב או ייכנס לרשימת ההמתה.

קמפיין מעורב זה הכי גזעי
קמפיין מעורב זה הכי גזעי | צילום: תנו לחיות לחיות

"צועקים את הצעקה הזו כבר שנים"

הגלויה הופצה ביום חמישי האחרון ומאז כבר הספיקו להצטלם איתה עשרות אנשים. "התגובות אוהדות, אבל בגלל שזה משהו שקורה בשטח ולא בדיגיטל, יותר קשה לראות את התוצאות. חלק מהאנשים פשוט לוקחים את הגלויה הביתה ותולים על המקרר. בהמשך, אנחנו מקווים שגם סלבס ומובילי דעת קהל אחרים ייקחו חלק בקמפיין ויצטלמו עם הגלויות כדי להגביר את החשיפה שלו".

כשאני שואלת את דורון אם התזמון של הקמפיין החדש קשור לחוק שמנסים להעביר בימים אלו בכנסת נגד מכירת כלבים, הוא מסביר שאין קשר בין הדברים. "הקמפיין לא הגיע לכבוד החוק – אנחנו צועקים את הצעקה הזו ופועלים למען המטרה הזו כבר שנים", הוא אומר, "שנת 2019 אצלנו היא בסימן אימוץ כנגד קנייה, והקמפיין הזה הוא יריית הפתיחה לדברים גדולים יותר שיבואו לאורך כל השנה הזאת, שמטרתם להשכיל את הציבור בנושא הזה. בקליפורניה ואנגליה קרה השנה דבר ענק – אסרו שם על סחר בכלבים וחתולים, והתקווה היא שזה יקרה גם בארץ".

לדברי דורון, חשיבות האימוץ כנגד קנייה קשורה גם לעובדה שרוב הכלבים הגזעיים שאנשים קונים הם לא באמת גזעיים. "כלב גזעי הוא רק כלב שיש לו תעודות – אם אין לכלב תעודה, הוא נחשב דמוי גזעי", הוא מסביר, "מתוך עשרים אלף הכלבים שנמכרים בכל שנה, רק לאלפיים יש תעודות מהתאחדות הכלבנים, ששם לפחות יש חוקים ופיקוח, ואי אפשר להרביע כלבה יותר מפעם אחת בשנתיים. כל היתר הם כלבים דמוי גזעיים, שנמכרים בכל מיני דרכים. זו החפצה של כלבים וזה פסול – אף אחד הרי לא היה חושב לקנות ילד בלונדיני עם עיניים כחולות בסכום מסוים. תעשיית הדמוי גזעיים היא סדום ועמורה, שבה עושים הרבעה אחרי הרבעה, שאחריהן האימהות האלו מגיעות לעמותה שלנו במצבים רפואיים קשים במיוחד, לדוגמה עם גידולים סרטניים".

קמפיין מעורב זה הכי גזעי
קמפיין מעורב זה הכי גזעי | צילום: תנו לחיות לחיות

"העולם מתקדם – רוצים לראות את השינוי  גם בישראל"

מכיוון שהקמפיין עוד בחיתוליו, כמובן שאי אפשר עדיין לראות שינוי אמיתי בשטח, אבל דורון אופטימי. "שינויים בתחום שלנו נמדדים על פני עשורים", הוא מסביר, "זה מייאש ומצער, אבל אם היינו מחכים לראות שינוי אחרי כל קמפיין, במיוחד כאלו שקשורים לשינוי דעה, היינו מוותרים מראש. הרבה אנשים נולדים עם תפישה שכלב הוא מוצר צריכה וקשה לשנות את זה, אבל זה אפשרי".

"תאהבו בעלי חיים ותהיו נחמדים אליהם", מבקש דורון לסיכום, "בשנת 2019 העולם התחיל להתקדם, ואנחנו רוצים לראות את השינוי הזה גם בישראל. השנה נעשה עוד ועוד דברים כדי להפיץ את המסר ולבקש שאם החלטתם לתת בית לכלב, תחשבו רגע, תבדקו את הדברים ובתקווה תבחרו לאמץ כלב". בינתיים, אתם יכולים להתחיל מלהעלות צילום עם גלויה לרשתות החברתיות, כדי ליידע גם את החברים שלכם שזה עדיף, ומי יודע, בהמשך אולי גם לאמץ חבר נוסף, הפעם אחד שהולך על ארבע.