בכל שנה ביום הזיכרון, רגע אחרי הצפירה של יום השואה ורגע לפני הצפירות של יום היזכרון, חוזרת ועולה הסוגייה של הצפירה לזכרם של הקרבנות והחללים, בדגש מיוחד על אלו שבוחרים לא לעמוד. במקרים רבים ההתנהגות הזאת מקושרת ישירות לחברה החרדית. המצלמות מסקרות את דקות הצפירה במאה שערים או בבני ברק, ועל המסכים שלנו שוב אפשר לראות את החרדים שלא עמדו, התנהגות שנפרש, ככל הנראה, כמתריסה, מזלזלת ומכעיסה.

הקביעה שחרדים לא עומדים בצפירה כבר השתרשה כאמת כמעט מוחלטת, אבל הרחק ממצלמות החדשות, אפשר לראות גם מציאות אחרת. דוד (שם בדוי), רב מוכר מהזרם החסידי בבני ברק, מצהיר שיעמוד השנה עם הישמע הצפירה, בדיוק כפי שהוא עושה בכל שנה, וכפי שעושים לדבריו גם לא מעט חרדים אחרים. לכתבה העדיף להתראיין בעילום שם, כדי להימנע מלשון הרע ולא להחטיא אחרים בכך שיכעיס אותם. "זה לא מתוך בושה. מי שנמצא לידי ביום הזיכרון או משוחח איתי בנושא שומע ממני בדיוק את מה שאני אומר כאן".

החילונים והתקשורת עסוקים במי שלא עומד

"מבין אלו שלא עומדים בצפירה יש מי שמכבדים ומקדשים את יום הזיכרון לחללי צה"ל אפילו יותר משתי דקות", אומר דוד, "חלקם אפילו רואים בצפירה מעשה לא מכבד, ובמקום לעמוד דום מעדיפים לקרוא באותו זמן תהילים או לומר קדיש בבית הכנסת".

למה חרדים לא עומדים בצפירה מלכתחילה?
"קודם כל זה לא כולם, יש גישות וזרמים שונים. אני בטוח שהרב הראשי לישראל והרבנים הראשיים בצבא עומדים בצפירה, וכמוהם גם חברי הכנסת וכל החרדים שנמצאים בתפקידים ציבוריים מחייבים. אבל זה נכון שיש בקרב החרדים כל מיני התנגדויות. אחת הגדולות שבהן היא התפיסה שהצפירה עצמה מהווה מנהג של גויים, ובזה אנחנו מצווים לא להשתתף, כי לפי הלכה אסור על היהודים לא לאמץ מנהגים וטקסים שמקורם בתרבות זרה. זה שהם לא עומדים לא מבטל את החובה לכבד את זכר הנופלים ולומר פסוקים לעילוי נשמותיהם".

דווקא העובדה שלא עומדים נתפסת כאמירה מתריסה ומכעיסה. אי אפשר למצוא פתרון הילכתי שיגשר?
"בוודאי שכדאי למצוא פתרון כזה, לעשות דווקא זה בטח לא טוב ולא עוזר. יש כעס גדול אצל חילונים רבים כי הם לא מבינים את הסיבה לאי העמידה בצפירה ובטוחים שמדובר בזלזול בכבוד של עם ישראל. למעשה זה ממש כמעט ההפך, זה לשמור על עם ישראל מתוך המעורבות הכי גדולה".

ובכל זאת אתה בוחר לעמוד בצפירה.
"אני עומד ואומר תהילים. החילונים והתקשורת עסוקים במי שלא עומד, אבל אפשר להתמקד גם במי שכן עומד, והמספר של אלו גם גדל משנה לשנה. כמו שיש חרדים שמתגייסים ונלחמים, יש גם משפחות חרדיות שאיבדו בנים ובנות במהלך השירות הצבאי, אבל חושבים שלחרדים לא אכפת מעם ישראל וממי שנלחם בגלל אלו שמקדישים את חייהם ללימוד תורה. זה לא נכון בכלל. אני מברך את חיילי צה"ל בכל תפילה וכואב על כל חייל וחיילת שנפגעים או אזרחים שנפגעים בפיגועים. גם זק"א לדוגמא זה ארגון שמנוהל גם ברובו על ידי חרדים, וגם מהם יש מי שבצפירה יעמדו, ואחרים שיעדיפו לומר תהילים. לעשות דווקא ולהכעיס זה לא משהו שההלכה תומכת בו".